میهن صنعت:

بهترین خوراکی ها برای افطاری و سحری

در این بخش بـه معرفی بهترین خوراکی ها برای افطاری و سحری می‌پردازیم. ماه رمضان فرا رسیده و زندگی مـا برای یک ماه کمی تغییر می کند. روزه داری برای بدن فایده های زیادی دارد اما بـه شرطی کـه بدانیم چـه چیزهایی بخوریم و چـه چیزهایی نخوریم. بهمین خاطر در ادامه این مطلب بهترین خوراکی هایی کـه برای دو وعده سحری و افطاری مفید هستند رابه شـما معرفی خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در این بخش بـه معرفی بهترین خوراکی ها برای افطاری و سحری می‌پردازیم. ماه رمضان فرا رسیده و زندگی مـا برای یک ماه کمی تغییر می کند. روزه داری برای بدن فایده های زیادی دارد اما بـه شرطی کـه بدانیم چـه چیزهایی بخوریم و چـه چیزهایی نخوریم. بهمین خاطر در ادامه این مطلب بهترین خوراکی هایی کـه برای دو وعده سحری و افطاری مفید هستند رابه شـما معرفی خواهیم کرد.

برای سحری چی بخوریم؟

مواد غذایی پروتئینی: تخم مرغ پروتئین فراوانی در خود دارد و از مواد مغذی دیگری هم برخوردار اسـت. این ماده ی غذایی نه تنها کمک می کند مدت طولانی تری سیر بمانید، بلکه بدلیل آنکه روشهای متنوعی برای پخت آن وجوددارد می‌تواند هر سلیقه ای را برآورده کند.

مواد غذایی فیبردار:

جو دو سر پرک شده فیبر زیادی در خود دارد، یعنی همان ماده ای کـه بدن شـما در زمان سحری بـه آن نیاز دارد. فیبر محلول در معده حالتی ژله ای پیدا می کند و دیر هضم می‌شود، مسأله ای کـه بـه کاهش کلسترول و گلوکز خون و حفظ انرژی شـما در ساعات روزه داری کمک می کند.

مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین:

مواد لبنی سرشار از کلسیم و پروتئین هستند. با یک اسموتی ماست یا یک میلک شیک موز و وانیل، در طول روز هم سیر باقی خواهید ماند هم تشنه نخواهید شد.

برای سحری چه نباید بخوریم؟

کربوهیدرات های ساده یا تصفیه شده: مواد غذایی ای مانند قند و شکر، آرد سفید و شیرینی جات، فقط برای چند ساعت شـما را سیر نگه می دارند و از مواد مغذی ضروری چندانی هم برخوردار نیستند.

مواد غذایی پرنمک:

برهم خوردن تعادل میزان سدیم در بدن باعث تشنگی زیاد در زمان روزه بودن می‌شود، پس از خوردن تنقلات پرنمک مثل آجیل های نمکی، ترشی، چیپس و مواد غذایی حاوی سس سویا خودداری کنید.

نوشیدنی های کافئین دار:

کافئین درون قهوه باعث بیخوابی و بی قراری می‌شود. بـه علاوه، این نوشیدنی کمکی بـه تأمین آب بدن نمیکند و باعث میشود تمام روز تشنه باشید.

برای افطار چه بخوریم؟

میوه های سرشار از پتاسیم: پتاسیم برای عملکرد تعداد زیادی از سیستم های بدن ماده ای ضروری محسوب میشود. عده ای از تأثیرات کلیدی این ماده در بدن عبارتند از: کاهش کرامپ ها «انقباضات غیر ارادی و دردناک» و حفظ تعادل میزان آب و الکترولیت بدن. مواد غذایی ای کـه پتاسیم زیادی در خود دارند عبارتند از: لوبیا، سبزیجات برگ دار سبز رنگ، سیب زمینی، کدو، ماست، قارچ، موز و آووکادو.

خرما هم یکی از منابع غنی پتاسیم و گزینه ای عالی برای باز کردن روزه اسـت چون قند طبیعی آن انرژی زیادی بـه بدن میدهد. اگر در ساعاتی کـه روزه هستید دچار سردرد می‌شوید، بـه احتمال زیاد علت آن پایین بودن قندخون تان اسـت. باز کردن روزه با ۲ شماره خرما قندخون تان را دوباره بالا خواهد برد.

آب فراوان:

در فاصله ی افطار تا زمان خواب هر چـه می توانید آب و میوه های آب دار بخورید تا بدن تان کم آب نشود.

آجیل خام:

بادام حاوی چربی های مفیدی اسـت کـه برای بدن ضروری هستند، بـه ویژه زمانی کـه بدن بعد از ساعت های طولانی روزه داری ولع زیادی برای چربی دارد. مغزها و دانه های خوراکی خام گزینه ی مناسبی برای افطار هستند چون کمک میکنند بدون آنکه پرخوری کنید، احساس سیری کرده و اشتهای خودرا نظارت کنید.

سبزیجات آب دار:

خیار، کاهو و برخی دیگر از سبزیجات از فیبر و آب زیادی برخوردارند. این سبزیجات نه تنها بـه خنک شدن بدن کمک می‌کنند، بلکه گزینه ی بسیار خوبی برای حفظ سلامت پوست و پیش گیری از یبوست در ماه رمضان هستند.

برای افطار چه نباید بخوریم؟

نوشیدنی های گازدار: از خوردن نوشیدنی های فرآوری شده و گازدار کـه طبق معمولً قند زیادی دارند خودداری کنید چون ریسک افزایش وزن را بالا میبرند و می‌توانند باعث نفخ و ایجاد گاز شکم شوند، مسأله ای کـه بـه سو هاضمه منجر خواهد شد.

مواد غذایی قندی:

از مواد غذایی ای مثل شیرینی و شکلات کـه قند بالایی دارند خودداری کنید چون ارزش غذایی بسیار کم ودر عوض، کالری زیادی دارند. این مواد غذایی در افزایش وزن نقش دارند و مصرف روزانه ی آنها میتواند بـه سلامت شـما آسیب وارد کند.

مواد غذایی سرخ شده:

از خوردن مواد غذایی روغنی و سرخ شده هم پرهیز کنید چون مملوء از چربی هستند و بـه شکل بافت چربی در بدن ذخیره می‌شوند. مصرف مواد غذایی پر چرب بعد از ساعت های طولانی روزه داری باعث افزایش اسیدیته ی بدن و سو هاضمه میشود.

میزان آب خوردن خود را تنظیم کنید

تشنگی یا در حقیقت کم آب شدن بدن بطور قطع دشوارترین بخش روزه گرفتن، بـه ویژه در ماه های گرم سال محسوب میشود، اما پر کردن معده با آب در زمان سحری هم فکر خوبی نیست. اگر معده ی خودرا مثل بادکنک پر از آب کنید، اینکار نتیجه ای جز استفراغ و مراجعه ی مکرر و آزاردهنده بـه دستشویی نخواهد داشت. بهتر اسـت میزان آب خوردن خودرا در طول شب تنظیم کنید.

اینکار رابا ۲ لیوان آب در زمان افطار شروع کنید و تا زمان خواب، هر یک ساعت یک لیوان آب بخورید. شـما باید تا زمان رفتن بـه رخت خواب، ۶ لیوان آب خورده باشید. در زمان سحری هم ۲ لیوان آب کافی اسـت. بـه این ترتیب شـما در طول روز ۸ لیوان آب خورده اید کـه معمولآً کافی اسـت. فراموش نکنید کـه چای و قهوه آب بدن را از بین می‌برند و نباید از آنها برای تأمین آب بدن تان استفاده کنید.

بـه خودتان سخت نگیرید

برای تمام کردن غذای خود عجله نکنید. بعد از ساعت های طولانی روزه داری، فشار آوردن بـه معده ممکن اسـت منجر بـه سو هاضمه و دیگر مشکلات گوارشی شود. پس یک افطار سبک با حجمی منطقی داشته باشید. نظارت حجم غذا کلید حفظ سلامتی و پیشگیری از افزایش وزن اسـت. تجربه ثابت کرده حجم وعده های غذایی در ماه رمضان نباید بیشتر از مقداری باشد کـه در حالت معمول برای ناهار یا شام می‌خورید.

تعادل را رعایت کنید

در مصرف هیچ ماده ی غذایی ای زیاده روی نکنید. اگر اصرار بـه خوردن مواد غذایی ای دارید کـه مصرف انها در ماه رمضان توصیه نمیشود، می توانید خوردن آنها بـه هفته ای یک‌بار محدود کنید. غذا های سرخ کردنی را هم درصورت امکان می توانید بـه صورت پخته شده مصرف کنید.

۵ نوشیدنی مفید برای رفع تشنگی در ماه رمضان

هر چند ماه رمضان امسال بـه سختی سال ‌های قبل نیست و گرمای هوا اذیت‌ کننده نیست، اما بـه هرحال باید از افطار تا سحر رابا انواع نوشیدنی ‌ها سر کنیم تا هم از شر تشنگی در طول روز خلاص شویم هم بـه فکر سلامت مان باشیم.

شربت خاکشیر و آبلیمو

ابتدا خاکشیر را بشویید و سپس با آبلیموی تازه و کمی شکر مخلوط کنید. شربت آماده اسـت و می توانید از افطار تا سحر آنرا میل کنید. اگر دوست داشتید می توانید تخم شربتی هم بـه این مخلوط اضافه کنید و اگر علاقه‌ای بـه لیمو ندارید، کمی عرق بیدمشک یا گلاب بـه شربت اضافه کنید.

شربت گلاب

مقداری گلاب رابا آب مخلوط کنید و این شربت را بنوشید. برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ اسـت، بـه قدری کـه باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین میبرد و بدن را تقویت می کند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید اسـت.

شربت خیار و سکنجبین

تعدادی خیار را رنده کنید، کمی سکنجبین داخل لیوان بریزید، خیار‌های رنده شده رابه آن اضافه کنید و سپس آب و لیموترش بریزید. این شربت هم خنک‌تان میکند، هم تشنگی را رفع می کند و هم از طعم جذابی کـه دارد لذت می برید.

شربت بیدمشک

عرق بیدمشک رابا مقداری آب مخلوط کنید و معجزه آنرا ببینید؛ بی‌شک تفاوت‌اش رابا روز‌هایی کـه آنرا نخورده بودید خواهید دید.

شربت آبلیمو

آبلیمو، شکر و آب؛ با همین ترکیب ساده می توانید آب زیادی در بدن‌تان ذخیره و از عطش زیاد در طول روز پیشگیری کنید./پارس ناز

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=195059
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه