میهن صنعت:

بورس در انتظار روشنگری

میهن صنعت: شاخص کل بورس در ده روز گذشته یعنی دقیقا از یکشنبه بیست و دوم دی تا دیروز چهارشنبه دوم بهمن‌، 5764 واحد کاهش یافته و از 87 هزار واحد به 82 هزار واحد سقوط کرده است. سقوط تاریخی ارزش بورس از بیست و دوم دیماه آغاز شد که شاخص در افتی غیرمنتظره فقط د

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در اولین روز افت تاریخی ارزش سهام، سازمان بورس با مبهم و مقطعی خواندن این سقوط، آن را به شایعه پراکنی گروهی سودجو در بازار نسبت داد که با انتشار اخبار نادرستی چون بازداشت معاون نظارتی بورس، برکناری رئیس سازمان بورس، در خطر قرار گرفتن شرکت های متعلق به بابک زنجانی و احتمال افزایش قیمت خوراک تحویلی از سوی دولت به شرکت های پتروشیمی و احتمال افزایش هزینه ها و کاهش سودآوری آنها، سهامداران حقیقی را ترغیب به فروش سهامشان کرده و صف فروش مصنوعی در بازار شکل داده اند.

بدین ترتیب این مقامات تاکید کردند که این افت موقتی است و هیچ چیز پنهانی در بورس وجود ندارد. با این حال روند بازار در یک هفته اخیر و تداوم کاهش شدید شاخص ها، خلاف این گفته ها را ثابت کرده است.

شاهد این مدعا این است که حتی تحولات مثبت در سیاست خارجی مانند اجرای توافق نامه ژنو به همراه کاهش نسبی قیمت ها در بازار ارز و سکه، بازگشت شرکتی بزرگ چون هلدینگ خلیج فارس به گردونه معاملات و پشتیبانی قاطعانه وزیر اقتصاد از رئیس نیز نتوانست جلوی کاهش شاخص ها را بگیرد.

علی سنگینیان، مدیرعامل بزرگ ترین شرکت سرمایه گذاری کشور نیز با تائید کمبود اطلاع رسانی موثر در بورس می گوید: ریشه اصلی کاهش شاخص بورس، هیجانات کاذب و پیشروی شایعات است و مدیریت سازمان بورس باید درباره این هیجانات روشنگری و اطلاع رسانی بیشتری کند.

وی افزود: همه می دانند که در بورس خبر خاصی نیست و اتفاق بدی هم درراه نیست. اما روان شناسی بورس طوری است که وقتی تخم شایعه در بورس می افتد، تردیدهای ناشی از آن تا مدت ها شاخص را تحت تاثیر قرار می دهد.

به نقل از جام جم اینجاست که باید مدیران بورس دو کار انجام دهند: اول این که جهت اظهارات خود را به جزئیات تعیین کننده تغییر داده و کلی گویی را بس کنند و دیگر این که سازمان خصوصی سازی را به عرضه بیشتر سهام جدید و عرضه اولیه در بورس تشویق کنند تا بازیگران آرامش بگیرند.

وی افزود: عرضه های اولیه این علامت را به سهامداران می دهد که دولت قائل به رشد شاخص ها است، چون سهامش را با همین وضع عرضه کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39487
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه