بیستون درآتش سوخت

بیستون درآتش سوخت

تکرار آتش سوزی مخازن پتروشیمی در فاصله ای کمتر از یک ماه احتمال تکرار این دست حوادث را تقویت کرده است. در این میان در کنار نبود زیرساخت ها و نظارت کافی در بخشHSE، اعلام موضوع بی دقتی کارکنان مجتمع ها از سوی عضو هیات مدیره شرکت ملی پتروشیمی حساسیت زاست؛ مو

پتــروشیــمـی بیستــون در شامگاه جمعه طعمه حریق شد، اما این بار با توجه به کسب تجربیات در آتش سوزی اخیر در پتروشیمی بوعلی، تلاش ها برای اطفای این حریق با مدیریت بهتری صورت گرفت حتی حضور معاون وزیر در حداقل زمان نشان داد که حریق بوعلی برای مسئولان این صنعت تجربه بوده است.
علی محمد بساق زاده، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره چرایی رخداد حادثه پتروشیمی بیستون می گوید: آنچه موجب رخداد حوادث آتش سوزی در پتروشیمی ها می شود ریشه در بی دقتی کارکنان و گرم شدن هوا دارد.

وی مـــی گـــویــد: «تمــامـی مجتمع های پتروشیمی یک تا دو سال بعد از بهره برداری باید تعمیرات اساسی انجام دهند. براساس اطلاعات موجود دو مجتمع بوعلی و بیستون تعمیرات سالانه خود را انجام داده اند اما باید استانداردها و موضوعات فنی مورد توجه قرار گیرد.»

وی با بیان اینکه دلایل بروز حادثه آتش سوزی در بوعلی با بیستون مختلف بوده اما در هر دو گزینه گرمای هوا نقش داشته است، می افزاید: «مهم ترین علت رخداد این حوادث فنی است و برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه لازم است استانداردها و پیشگیری های اساسی مورد توجه قرار گیرد.»

از دید این مقام مسئول، راندمان و کارایی نیروهای انسانی در زمان گرم شدن هوا کاهش می یابد و دقت و ظریف کاری لازم را تحت الشعاع قرار می دهد.

بروز حادثه آتش سوزی در مخزن مجتمع پتروشیمی بیستون نگرانی درباره تکرار این نوع حوادث را دامن زده است. در این میان باید در کنار توجه به مسائل ایمنی HSE و ارائه آموزش های لازم به کارکنان و ارتقای ضریب آمادگی نیروهای انسانی، مدیران مجتمع های صنایع پتروشیمی هم به تعمیرات اساسی در واحدهای مختلف مبادرت ورزند. اما بدون شک اجرایی شدن این موضوع باید از سوی شرکت ملی پتروشیمی به عنوان نهاد نظارتی به مدیران مجتمع ها اعلام شود. بساق زاده درباره سیاست این شرکت نسبت به نوسازی و تعمیرات اساسی و فنی مجتمع ها می گوید: «با توجه به شرایط پساتحریم نیاز است مجتمع های پتروشیمی بهینه سازی و نوسازی جدی را در دستور کار خود قرار دهند و حتی در صورت نیاز از تکنولوژی های جدید استفاده شود تا حوادث کاهش یابد.»

با وجود اینکه بساق زاده یکی از عوامل اصلی رخداد حوادث اخیر در پتروشیمی ها را اورهال شدن تجهیزات فنی قلمداد کرد، اما غلامحسین نجابت، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی نظر متفاوتی دارد و بر این باور است که هر مجتمع پتروشیمی باید اورهال کلی و سالانه انجام دهد. برخی از اتفاقات رخ داده در پتروشیمی ها که منجر به آتش سوزی در مجتمع های پتروشیمی می شود قابل تامل است و ارتباط جدی با مستعمل شدن تجهیزات پتروشیمی ندارد.

وی با بیان اینکه باید دعا کنیم اتفاقات سریالی در پتروشیمی ها کنترل شود تا در زمان تعطیلی چند روزه این حوادث در پتروشیمی ها رخ ندهد، به «فرصت امروز» می گوید: «آنچه در این میان منجر به این رخدادها می شود، بی دقتی است که از سوی کارکنان مجتمع ها رخ می دهد.»

وی در پاسخ به اینکه برخی ها بر این باورند که در حوادث آتش سوزی پتروشیمی ها عمد وجود دارد، می افزاید: «این عمد را نمی توان پذیرفت. موضوع بی دقتی کارکنان که ریشه آن در نبود آموزش های کافی است با عمدی بودن متفاوت است. کارکنان پتروشیمی ها توجه لازم را ندارند و خروجی آن آتش سوزی در مجتمع ها می شود. آتش سوزی در بیستون از داخل مخزن صورت گرفته است.»

اعلام می شود قطعه ای که منجر به حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بیستون شده است به تازگی تعمیر و نصب شده بود. نجابت در این باره می گوید: «دقت لازم در نصب مجدد قطعه تازه تعمیر شده وجود نداشته و می توان گفت شاید تست های لازم برای این قطعه به خوبی انجام نشده یا اینکه در نصب این قطعه دقت لازم وجود نداشته است. در گذشته نزدیک برای تعویض یک پریز برق در مجتمع ها دقت و پیشگیری های لازم انجام می شد، اما در حال حاضر در بخش تعویض و تعمیر دقت گذشته وجود ندارد که خروجی آن بروز حادثه در پتروشیمی ها می شود.»

منبع : فرصت امروز

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=87006
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه