میهن صنعت :

بیطرف: فناوری های جدید از طریق قراردادهای نفتی به کشور منتقل می شود

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری گفت: در قراردادهای جدید نفتی، استفاده حداکثری از توان شرکت های ایرانی و انتقال فناوری های جدید دنبال می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،«حبیب اله بیطرف» امروز (سه شنبه) در کنفرانس نفت 2017، با تشریح وضعیت بودجه بخش پژوهش و فناوری، افزود: بودجه تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص کشورهای مختلف از صفر تا 4 درصد است، اما سهم پژوهش در ایران، حدود 8 دهم درصد است.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری یادآور شد: بیشترین حجم سرمایه گذاری در بخش پژوهش متعلق آمریکاست و چین، ژاپن و آلمان در رده های بعدی قرار دارند.
بیطرف به تشریح وضعیت پژوهش در شرکت های نفتی پرداخت و افزود: شرکت های نفتی به سه گروه شرکت های بین المللی، ملی و خدماتی تقسیم می شوند.
این کمپانی ها به طور میانگین سالانه یک میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر دستیابی به فناوری پیشرفته در زمینه علم و فناوری در ایران تاکید شده است.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری به توجه وزارت نفت به فناوری اشاره کرد و افزود: این اقدام از 2 سال پیش آغاز شد که بر اساس آن برای ایجاد ظرفیت مهندسی مخزن در داخل کشور، با 9 دانشگاه کشور قراردادهایی امضا شده است.
بیطرف اضافه کرد: بر اساس قراردادی که با دانشگاه ها امضا شده، موسسه های تحقیقاتی مربوط به مطالعه و مهندسی مخازن نفتی شکل می گیرد که در قراردادهای جدید نفتی نیز به کار گرفته می شوند.
وی با بیان این که در قراردادهای نفتی، بر استفاده حداقل 51 درصد از ظرفیت های داخلی تاکید می شود، گفت: در قراردادهایی که میان شرکت های ایرانی و خارجی برای توسعه میدان های نفتی امضا می شود، فناوری های به کار گرفته شده در بخش تولید و یا ازدیاد برداشت به این موسسه ها منتقل خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری با بیان این که در ساختار قراردادهای جدید که پیوست های متعددی دارد، 2 پیوست مربوط به استفاده از توان ظرفیت های ایرانی است، افزود: در این قراردادها، حداقل استفاده 51 درصدی از ظرفیت های داخلی به عنوان قانون حاکم بر فعالیت وزارتخانه ها جاری خواهد شد.
بیطرف یادآور شد: شرکتهای خارجی امروز برای انتقال تکنولوژی، موضع نمی گیرند، بلکه حاضر هستند فناوری های خود را به شرکای محلی منتقل کنند.
وی با بیان این که در قراردادهای جدید نفتی، بازیگران متعدد داخلی و خارجی داریم، افزود: در سطح نخست، شرکت های اکتشاف و تولید هستند که قابلیت اکتشاف و تولید را دارند.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری افزود: برای تقویت و ارتقای جایگاه شرکت های ایرانی تلاش می شود تا توان رقابت را با شرکت های بین المللی و حضور در مناقصه ها و پروژه ها بیابند.
به گزارش ایرنا، کنفرانس نفت2017 با حضور مسئولان صنعت نفت، فعالان بخش خصوصی صنعت نفت در بخش پایین دستی و میان دستی صنعت نفت و نمایندگان شرکت های بین المللی در مرکز همایش های صدا وسیما برگزار شده است.
رونق تجارت بین المللی در پایین دستی و میان دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، آشنایی انجمن های تخصصی فعال ایرانی و بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برای توسعه همکاری های دوجانبه و چند جانبه از اهداف این کنفرانس است.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=110049
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه