میهن صنعت بررسی کرد؛

بی سر و سامانی بازار با سامانه ی ثبت سفارش هم دوا نشد

سامانه ی ثبت بر خلاف قانون در چند ماه گذشته بسته بود تا التهاب در بازار خودروهای وارداتی به حداکثر برسد. افزایش تعرفه هایی که روی ریال به ریال آن محل بحث و گفتگو وجود دارد. اما بعد از تب تند بازار در مقابل بسته شدن سامانه پیش بینی ها حاکی از این بود که جو ایجاد شده در بازار این خودروها با رونمایی از سامانه ی ثبت از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سامانه ی ثبت بر خلاف قانون در چند ماه گذشته بسته بود تا التهاب در بازار خودروهای وارداتی به حداکثر برسد. افزایش تعرفه هایی که روی ریال به ریال آن محل بحث و گفتگو وجود دارد. اما بعد از تب تند بازار در مقابل بسته شدن سامانه پیش بینی ها حاکی از این بود که جو ایجاد شده در بازار این خودروها با رونمایی از سامانه ی ثبت از بین خواهد رفت.
کارشناسان اعتقاد داشتند که با باز شدن سامانه ی ثبت و اجازه ی ورود به سایر واردکنندگان غیر نمایندگی می توان خوشبین بود که قیمت این خودروها کاهش پیدا خواهد کرد.
علیرغم اینکه فعالیت فروشندگان و واردکنندگان این خودروها در چند روز گذشته به روال گذشته برگشته اما بازار در تب هوای ایجاد شده همچنان می سوزد.
خودروهای وارداتی همیشه بیشترین میزان سود را در بازار خودرو از آن خود می کنند و فصل خریدشان کاملا از خودروهای داخلی مشخص تر است. بدون شک اوضاع بازار توسط ناظرین رصد می شود.
با چرایی و چگونگی توقف و باز شدن سامانه ی ثبت سفارش کاری نداریم. روی صحبت ما با دستگاه‌هایی است که در برخورد قاطع با افرادی که تعدادشان از تعداد انگشتان دو دست کمتر است، امروز و فردا می کنند.
منفعت طلبی عده ای که یک دستگاه به جای برخورد با آنها کار غیرقانونی انجام می دهد و سامانه را توقیف می کند. سودهای کلان نامشروعی که رنگ پول حلال به خود می گیرند سر سفره ی کسانی قوس و قزح درست می کند که نه تنها افراد بلکه قانون را دور می زنند و دستگاه نظارتی در این اوضاع و احوال با افزایش تعرفه به آنها خوش باش پر و پیمان می زند.
ضعف در قانون نیست بلکه در اجرای صحیح آنست و البته باید اعتراف کرد که ایجاد رانت مستلزم رابطه های قوی و محکمی است که قدرت تحریف قانون و نادیده گرفتن آن را داشته باشند.
افکار عمومی و فعالان دست پاک بازار همچنان منتظر پاسخ منطقی درباره ی این سناریوی تأسف برانگیز است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=143832
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه