میهن صنعت:

تئاتر شهر از هر نظر در شرایط بحرانی است/ خطرناک‌ترین لوله‌کشی گاز جهان در سالن اصلی

میهن صنعت: غریب‌پور که 6 سال پیش مسئول بررسی وضعیت تئاتر شهر برای بازسازی بوده است، گفت: تئاتر شهر از هر جهت در شرایط بحرانی ‌است و نیاز به تعمیرات همه جانبه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بهروز غریب‌پور سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران در گفت‌و‌گویی در خصوص وضعیت تئاتر شهر اظهار داشت: زمانی که من مدیریت بازسازی تئاتر شهر را داشتم در یک مطالعه 6 ماهه وضعیت این مجموعه را طی گزارشی تهیه کردیم سپس تمام جزئیات تئاتر شهر و مشکلات آن را طی یک دفترچه به مرکز هنرهای نمایشی تسلیم کردیم و راه‌حل‌هایی برای خروج از مشکلات کنونی را نیز ارائه دادیم.

 

به نقل از فارس وی ادامه داد: بعدها مدیریت پروژه را از من سلب کردند و گروه دیگری به نظر خودشان شروع به انجام کار ‌کردند ولی متأسفانه بودجه تامین شده عملاً کفاف پیش‌بینی‌های ما را نمی‌داد.

 

* اگر انفجاری در تئاتر شهر رخ داد کار تروریست‌ها نیست/ خطرناک‌ترین لوله‌کشی گاز جهان در تئاتر شهر

بنیان‌گذار فرهنگسرای بهمن در ادامه تصریح کرد: اگر کسی مایل باشد تئاتر شهر را به معنای حقیقی از این مشکلات خارج کند باید به آن دفترچه جامع رجوع کند. در این دفترچه به مشکلاتی همچون گازکشی، مشکلات نور، دسترسی به سالن‌ها و … اشاره شده است. حتی زمانی که آقای صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، من یک گزارش حضوری به ایشان دادم که چه خطرهایی در سالن‌های تئاتر شهر وجود دارد، به ایشان گفتم که اگر خدایی نکرده در سالن تئاتر انفجاری صورت گرفت فکر نکنید که کار تروریست‌ها بوده، به دلیل اینکه از زیر ردیف 3 و 4 سالن اصلی یک لوله گاز از زیر صندلی عبور کرده که این خطرناک‌ترین نوع لوله‌کشی در جهان است حتی در ایران این امکان در روستاها هم داده نمی‌شود.

* تئاتر شهر برای تعمیر و ترمیم باید 4 ماه تعطیل شود

وی با بیان اینکه تمام بررسی‌ام روی تئاتر شهر به صورت همت عالی بوده است، گفت: من در آن دوره این کار را به صورت همت عالی انجام دادم، بدون اینکه قراردادی داشته باشم و دستمزدی دریافت کنم ولی زمانی که مطالعات به ثمر رسید به دلایلی که برایم اصلاً مهم نیست، تصمیم گرفتند تا گروه دیگری این کار را انجام دهد ولی هنوز مشکلات به قوت خود باقی است و من تصور می‌کنم که راه‌حل تئاتر شهر این است که حداقل 4 ماه کامل تعطیل شود، اجراها به سالن‌های دیگر منتقل شده و بدون اینکه فعالیت در آن صورت گیرد، این اطلاعات به طور کامل انجام شود. در همان بررسی‌ها گفتیم که به دلیل اینکه تئاتر شهر در آغاز یک سالن اصلی و کتابخانه و یک سالن تمرین داشته است و بعدها چهارسو و … به آن اضافه شده است، تمام دسترسی‌های آتش‌نشانی از تئاتر شهر سلب شد و همه ‌آن دسترسی‌هایی که قبلاً در نظر گرفته شده بود تا اینکه حتی ماشین آتش‌نشانی وارد محوطه شود دیگر وجود ندارند بنابراین راه‌حل اطفای حریق در حد پمپ‌های آتش‌نشانی و شیرهای آب است که از این نظر هم تئاتر شهر در وضعیت بحرانی است.

* تئاتر شهر باید همه جانبه تعمیر شود

کارگردان اپرای «عاشورا» بر ترمیم تئاتر شهر تاکید کرد و گفت: تئاتر شهر یک ساختمان قدیمی است که به اندازه کافی از آن استفاده شده است و مثل هر ساختمان دیگر نیاز به ترمیم همه جانبه دارد. بنابراین من فکر می‌کنم اولین سؤال باید از اتابک نادری رئیس تئاتر شهر این باشد که آیا تحقیقاتی که بهروز غریب‌پور و شرکت گزینه انجام دادند را رؤیت کرده‌اید؟ آیا در بازسازی این دفترچه مورد مطالعه و مدنظر قرار گرفته است؟ در آن تحقیق به تمام سؤالات و مشکلات پاسخ دادم نه مثل یک مهندس معمار بلکه به عنوان کارگردانی که تئاتر شهر را دوست دارد.

به گفته غریب‌پور از هر نظر تئاتر شهر در وضعیت بحرانی وجود دارد. از آسانسور گرفته که در آن دوران بازسازی ما حداقل کاری کردیم این ود که بهینه‌سازی‌اش کردیم تا دسترسی‌هایی برای اطفای حریق در حالت بحرانی.

از آنچه که من پیشنهاد داده‌ بودم جزئیاتی انجام شده است و این جزئیات شامل اتاق تشریفات، سالن کنفرانس، برخی از ورودی‌هاست اما هنوز بخش عمده‌ای از راه‌حل‌ها به مرحله اجرا در نیامده است. نسخه‌ای از این تحقیق من در مرکز هنرهای نمایشی، آقای مسعود شاهی به عنوان مسئول پروژه و تئاتر شهر وجود دارد.

سرپرست گروه تئاتر آران در پایان خاطرنشان کرد: گزارش‌ ما علمی است و اگر اتابک نادری از آن بی‌اطلاع بود باید بدانید که ایشان بر اساس علاقه شخصی پیگیری این موضوع است. آخرین باری که نادری را دیدم گفتم که اگر راه‌حل‌هایی که داده‌ام را انجام دهید حتی نقاط کور سالن اصلی نیز برطرف خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=30276
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه