تارا تنها یک محصول جدید نیست/از دانش پلتفرمی تا بهبود اتوماسیون تولید
خودروسازان ایرانی که همواره با نوسانهای اقتصادی و تحریم ها دست و پنجه نرم میکنند، در روزهای آفتابی آسمان برجام، سعی کردند در بخش انتقال دانش فنی در حوزه طراحی پلتفرم تلاشهای بسیاری را به کار ببندند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دانش فنی و مالکیت پلتفرم در صنعت خودرو جهان مهمترین فاکتورهایی هستند که میتوانند یک خودروساز را به عرش تولید و رقابت ببرند، زیرا با توجه به روند صنعت خودرو جهان، تقریبا هیچ خودروسازی دیگر به فکر طراحی صفر تا 100 پلتفرم نیست چرا که هزینههای بالا و البته صرف زمان بسیار برای اجرای چنین پروژهای از نظر تئوری دیگر به صرفه نیست.
اما استفاده از پلتفرمهای مشترک و البته انعطافپذیر راهکاری است که امروز بیش از هر زمان دیگری در میان خودروسازان جهان رواج دارد. اگر یک برند، مالکیت پلتفرم را در اختیار داشته باشد، همچون مالک زمین کشاورزی حاصلخیزی است که هر آنچه در آن بکارد، برداشت میکند.
خودروسازان ایرانی که همواره با نوسانهای اقتصادی و تحریم ها دست و پنجه نرم میکنند، در روزهای آفتابی آسمان برجام، سعی کردند در بخش انتقال دانش فنی در حوزه طراحی پلتفرم تلاشهای بسیاری را به کار ببندند.
هر چند آغاز دوباره تحریمها توانست این تلاشها را اندکی کمرنگ کند، اما به طور مثال دور جدید همکاری شرکای خارجی با ایرانخودرو و تجربیات مونتاژ خودروهایی همچون پژو 2008 توانست مجموعهای از دانش فنی در زمینههای مونتاژ، تولید و طراحی را به این شرکت منتقل کند و به دانش موجود بیفزاید، توانایی که حالا حاصل آن «تارا» نام دارد، خودرویی که پیش از این با کد K132 شناخته می شد و امروز آن را تارا به معنی «ستاره» مینامند.
از جمله نکات جالب توجه در خصوص تارا باید به طراحی مدرن آن اشاره کرد؛ به خصوص این موضوع در بخش عقب خودرو با بهکارگیری چراغ های بههمپیوسته همچون محصولات دیگر خودروسازان جهان، جذابیت خوبی را به وجود آورده است.
البته بدون شک تئوری و فرموهای طراحی صنعتی در فرمدهی به اجزاء مختلف یک خودرو نقشی اساسی دارند و در نهایت آنچه که خروجی این فرایند مهندسی است، میتواند شاهکاری خاص، مناسب و یا حتی زشت باشد، اما در پایان ماجرا، این سلیقه مخاطب است که قضاوت میکند. ولی نباید در میان نقدها و ستایشهای مختلف در خصوص طراحی تارا، نکات مهم لایههای زیرین (پلتفرم) این خودرو فراموش شود.
تارا در شرایطی ساخته میشود که صنعت خودرو ایران و بزرگترین خودروسازان خاور میانه، سختترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم را تحمل میکنند. از جمله محاسن این خودرو باید به موتور 1.6 لیتری یورو5 آن اشاره کرد، موتوری که در واقع نسخه ارتقایافته TU5 است و با کد TU5+ شناخته می شود. به دلیل بازدهی مناسب موتور TU5، شرکت ایرانخودرو این موتور را مورد بهبود و بهینهسازی قرار داد و حاصل آن نصب این پیشرانه در خودروهای رانا پلاس و تارا خواهد بود.
در واقع ساخت تارا تنها طراحی یک بدنه با استفاده از پلتفرمی باکیفیت نیست، بلکه نمادی از خواستن و توانستن است. بعد از آغاز دوباره تحریم ها و مشکلات بسیار که بیان آنها تکرار مکررات است، این متخصصین ایرانی بودند که توانستند پروژه K132 را بدل به محصولی با برند ایرانی کنند. این پلتفرم نه تنها دستاوردی چون کسب دانش فنی برای کشورمان داشت، بلکه باعث بهروزرسانی خطوط تولید و اتوماسیون کیفیت در ایرانخودرو نیز شده است. در این فرآیند حتی گان ها ( ابزار جوشکاری) در خطوط تولید بدنه این خودرو نیز بهروزرسانی شدهاند تا از نظر کیفیت و عمق نفوذ جوش که عمدتاً از نوع جدید لیزری هستند، در قطعات پلتفرمی بهبود حاصل شود.
طراحی و نمونه سازی پلتفرم برقی موتور TU5+، استفاده از سامانه زمانبندی متغیر مداوم سوپاپها (CVVT)، بهرهگیری از پیستونهای ضد سایش، تجهیز به پمپ روغن با خروجی متغیر، کالیبراسیون این موتور بهخصوص در بخش جرقهزنی و سرسیلندر با کیفیت سوخت موجود در کشور و از همه مهمتر دانش استفاده از پلتفرم، لایههای زیرین خودروی تارا هستند که بدون همکاری طرفهای خارجی و با اتکا به توان مهندسی ایرانخودرو و بخش قطعهسازی کشور انجام شده است، از این رو این خودرو را نباید تنها یک محصول جدید در سبد تولیدات ایران خودرو به حساب آورد.
به گزارش جوان خودرو، آبیپوشان جاده مخصوص می توانند با توسعه این پلتفرم به مگاپلتفرم، خانوادهای از محصولات را روی آن تولید کنند. در نتیجه به عقیده نگارنده با توجه به زنجیره تامین متشکل از قطعهسازان ایرانی که پشت سر تارا قرار دارند، این خودرو نقشی پررنگتر از یک محصول در صنعت خودرو ایران بازی خواهد کرد.
انتهای پیام/