میهن صنعت :

تبانی در واردات خودروهای لوکس!

میهن صنعت : هنوز از یادها نرفته است که در سال گذشته، بازار خودرو با فراز و نشیب بسیاری روبرو شد که آثارش را می توان در سال جدید هم دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علاوه بر آن در واردات خودرو نیز اتفاقات ناخوشایندی افتاد و در روزهایی که کمبود دارو و کالاهای اساسی ارز مرجع نمی گرفت، خودروهای میلیاردی با ارز دولتی وارد شد تا فریاد اعتراض مردم و وکلای ملت را بلند کند.

نخستین‌بار عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتقای سلامت نظام اداری کمیسیون شوراهای مجلس از واردات 500 خودرو لوکس با ارز مرجع به ایران خبر داد، درست همان روزهایی که در هر خیابان پورشه‌های وارداتی به چشم می‌خورد، دیگر نه‌تنها در شمال شهر که خیابان‌های مرکزی و میانی تهران هم پذیرای پورشه و مازراتی بود.

بعد از آن اما مصوبه ناگهانی دولت پس از واردات 1000 دستگاه خودروی لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی سی از گمرک در نیمه دوم سال 91 با ابهامات گسترده‌ای مواجه شد تا واردات خودروهای لوکس در سال جدید نیز ادامه دار شود.

بنا بر گزارشها، طی 3 ماه نخست سال 92 تعداد 8504 خودرو به ارزش 189 میلیون دلار به کشور وارد شده است که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 2 درصد از نظر تعداد خودروها افزایش یافته است.

بر همین اساس طی 3 ماه نخست سال 91 تعداد 8313 خودرو به ارزش 176 میلیون دلار وارد کشور شده وتعداد 311 خودروی لوکس از معاونت واردات و ترانزیت تهران وارد پایتخت شده است.

نکته اینجاست که عمده خودروها طی 3 ماه نخست سال 92 از کشورهای امارات، چین و جمهوری کره وارد کشور شده است.

به گزارش پارسینه، حالا اما حسین مالکی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در ستاد ویژه مبارزه با قاچاق تا حدودی پشت پرده داستان را روایت کرده است.

او در این خصوص گفته: فردی در جزیره ابوموسی با کارت بازرگانی چند نفر اقدام به واردکردن 144 دستگاه پورشه و پیش‌فروش آن به مردم کرده که ما به دنبال آن هستیم تا جلوی ضرر و زیان مردم گرفته شود.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در ستاد ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین گفته است: هم‌اکنون پرونده‌هایی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی می‌شود که ارز مرجع دریافت شده ولی کالایی وارد کشور نشده.

گفتنی است، ساکنان ابوموسی هر چهار سال یک‌بار می‌توانند از امتیار واردات بدون گمرک خودرو بهره‌مند شوند وبه طور کلی نمی‌شود به شکل رسمی جلوی خرید و فروش آن را گرفت چرا که امتیاز خرید خودرو دست مردم است، زندگی آنها هم دشوار، بنابراین گاهی با یک میلیون هم امتیاز خودروشان را می‌فروشند.

هر چند که امیر خجسته یکی از نمایندگان مجلس تاکید دارد: اسناد واردات ۵۰۰ دستگاه خودرو با ارز مرجع را محو کرده‌اند. اما گزارش واردات 500 دستگاه خودرو پورشه با ارز دولتی نهایی و برای پیگیری و برخورد به قوه قضاییه ارایه شد.

در هر حال بسیاری سوء مدیریت دولت را مقصر اصلی واردات خودرو میدانند. سوءتدبیر و سوءمدیریت و تبانی در خصوص واردات خودروهای لوکس که ماجرا را به شکایت نیز رسانید، شکایتی که این روزها برای بررسی‌های تکمیلی در قوه قضاییه در حال بررسی است.

باید منتظر ماند و دید سرانجام ماجرای واردات خودروهای لوکس در روزهای پایانی حیات دولت به کجا خواهد رسید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21399
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه