غرب با جان مردم ايران بازي مي‌كند

تحريم دارو غير قانوني است

میهن صنعت : در شرایطی که با تحریم بانک‌های کشورمان، نقل و انتقال ارز با دشواری‌هایي روبه‌رو شده و مبادلات ارزی در حوزه دارو مقدور نیست، برخی از مسئولين تحریم‌ها را دلیل نخست کمبودهای این حوزه ارزیابی می‌کنند و از مقامات بين‌المللي خواسته‌اند تا با رايزني،

به گزارش میهن صنعت پس از گلايه‌ها و شكايات مقامات و دست اندركاران حوزه دارو و درمان در خصوص كمبودها، اخيرا معاون داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرده اگر به همین منوال ارز مرجع تخصیص یابد همه کمبودهای دارویی ظرف دوماه آینده جبران می‌شود.

دکتر محمدرضا شانه ساز گفته با پیگیری های وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو بخشی از ارز مورد نیاز تأمین شده و خیلی از کارخانه ها مواد اولیه تولید دارو را تأمین کرده و در حال حمل آنها هستند.

اين مقام اعلام كرده كه در یکی دو ماه آینده این کمبودهای مقطعی را نخواهیم داشت. البته ممکن است برخی داروها به مدت یک هفته تا 10 روز دچار کمبود شده باشد ولی به فوریت وارد شده و مردم نگران نباشند.

وي اظهار اميدواري كرده با تخصیص ارز جدید مابقی کمبودها تهیه شود و اگر سیستم بانکی به همین طریق به تأمین دارو اولویت بدهد، ذخایری که تهیه شده ، بازار را به صورت طبیعی بر می‌گرداند.

حال با اين سخنان اما هنوز رئيس كميسيون بهداشت ودرمان مجلس تاكيد دارد كه كمبود دارو به دليل مشكلات ارزي وجود دارد و اگر در نیمه اول سال توجه کافی به حوزه تأمین ارز که همیشه بر ضرورت آن تأکید شده بود حتی همین کمبودها را هم که می شنویم نداشتیم.

به گزارش ایسنا عباسعلي شهرياري نماينده زاهدان با انتقاد از نهادهاي بين المللي گفته علیرغم شعارهایی که سازمانهای جهانی و صلیب سرخ جهانی می‌دهند، غرب ،کشورمان را در زمینۀ تجهیزات درمانی و دارو تحریم کرده ولی بیشتر مشکلات در زمينه دارو به ضعف مدیریت داخلی هم بر می‌گردد.

وضعيت دارو و تبعات پيش آمده در سايه تحريم ها باعث شده كه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران نيز در نامه‌اي به بان کی مون،تحریم دارو علیه ایرانیان را نقض حقوق بشر بخواند و با اشاره به منشور جهاني حقوق بشر دسترسی آسان به امکانات پزشکی را حق هر انسانی بداند.

در اين نامه دكتر عليرضا مرندي از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته تا برای معافیت داروها از تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وارد عمل شود.

علیرضا مرندی در این نامه آمریکا و اتحادیه اروپا را به خاطر تهدید جان میلیونها نفر از مردم ایران به خصوص زنان و کودکان، از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران محکوم کرده و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته تا اقدامات مؤثری را در راستای معاف شدن معاملات بانکی مربوط به ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران از چارچوب این تحریم‌ها، اتخاذ کند.

وزير اسبق بهداشت و درمان ایران  اقدامات بی رحمانه دولتهاي غربي را نه فقط بر وضع کلی رفاه مردم ایران خصوصاً زنان و کودکان مؤثر دانسته بلکه اين شرايط را منجر به افزايش درد و رنج و نیز شمار مرگ و میر به خاطر عدم دسترسی به داروهای لازم و ضروری و کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی دانسته است.

مرندی در نامه خود از بان کی مون خواسته تا اقدامات لازم را در جهت معاف شدن دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی از این "تحریم های غیر قانونی" اتخاذ کند.

تحريم ها همراه با بي درايتي

كمبود دارو حالا علاوه بر صداي مردم  و بيماران ،صداي مقامات و مسئولين را در آورده بطوري كه نمايندگان مجلس نيز با اشاره به اينكه تحريم ها باعث شده بيماران با خطر مرگ مواجه شوند از بي‌درايتي ها در دولت و وزارت بهداشت ودرمان گلايه كردند و بحث تحريم را مساله جديد،كه به تازگي اتفاق افتاده باشد ندانستند.

اكثر اعضاي كميسيون بهداشت و درمان در گفتگو با جام جم آنلاين بر اين نظر تأكيد كردند كه دولت همانطور كه مانند ساير موارد تحريم ها را دور زده است بايد ذخاير دارويي و نياز كشور را مد نظر قرار مي داد و اقدام به واردات دارو مي‌كرد.

دكترعلي كائيدي نماينده پلدختر و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه بايد خيلي پيشتر به فكر دور زدن تحريم ها در بحث دارو  و درمان مي‌افتاديم گفت:البته معاونت دارو و غذا و هيئت رئيسه مجلس با وزارت بهداشت و درمان وارد مذاكره شده‌اند تا با در نظر گرفتن مبالغي بحث واردات دارو جدي گرفته شود.

وي در ادامه افزود:ما عقيده داريم مشكلات وجود دارد اما بايد راهكاري براي آن انديشيده شود.چون غرب همه جوره به جنگ ايران آمده است.

دكترمسعود پزشكيان ديگر عضو اين كميسيون و يكي از وزراي سابق بهداشت نيز با اشاره به اينكه در شرايط تحريم ،دولت بايد فكري به حال دارو مي‌كرد و از كشورهاي همسايه براي دور زدن تحريم ها كمك مي‌گرفت يادآور شد: بايد مسئولين پاسخ دهند كه چرا تا الان به فكر نبودند.

دكترمحمدحسين قرباني نماينده آستانه اشرفيه و ديگر عضو كميسيون بهداشت با اشاره به اينكه كشور 95 درصد دارو در كشور با واردات مواد اوليه توليد مي‌شود گفت: با محروم شدن از واردات مواد اوليه ،اين مقدار توليد دچار مشكل شده است.

وي افزود:بزرگترين شركتهاي توليد كننده داروي كشور از واردات مواد اوليه محروم هستند و بسياري از واكسن ها كه ما قدرت توليد آنها را نداشتيم امروز مورد تحريم است.

قرباني در ادامه يكي از مشكلات دارو را مربوط به مسايل مديريتي دانست و گفت: ارز تخصيصي مربوط به واردات دارو تا امروز بصورت كامل داده نشده است، ولي براي واردات خودرو و لوازم آرايشي ارز داده شده است.

دكترسليمان عباسي مخبر كميسيون بهداشت و درمان و نماينده گنبدكاووس نيز با بيان اينكه پيش بيني مي‌شد كه تحريم ها دامن بحث بهداشت ودرمان را بگيرد گفت:البته وزارت خانه در تلاش است كه مديريت مناسبي را انجام دهد اما كفاف وضعيت فعلي را نمي‌دهد.

وي در ادامه گفت:بر اساس قوانين سازمان ملل دارو نبايد تحريم شود اما رفتاري كه هم اكنون با ايران پيش گرفته شده بسيار ناجوانمردانه است.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6354
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه