میهن صنعت :

تحریم‌های اقتصادی در به زانو درآوردن ایران ناموفق بوده است

میهن صنعت : انتظار می‌رفت تحریم‌های اقتصادی تهران را به زانو درآورده و این کشور را مجبور به توافق دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای با کشورهای 1+5 کند اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از تمایل ایران به محدودسازی غنی‌سازی اورانیوم یا کندی در برنامه هسته‌ای مشاهده نشد


 

 

به گزارش فارس، اندیشکده «هریتیج» در گزارشی از اظهارات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، علیه برنامه هسته‌ای ایران با عنوان «جلوگیری از پیشروی هسته‌ای تهران» به قلم «پیتر بروکس» کارشناس امور امنیت ملی بنیاد هریتیج و بیان‌کننده نظرات این بنیاد درباره سیاست خارجی و دفاعی آمریکا می‌نویسد: انتظار می‌رفت تحریم‌های اقتصادی تهران را به زانو درآورده و این کشور را مجبور به توافق دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ایش با کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) کند اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از اینکه ایران مایل به محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم باشد و هیچ پیشرفتی در کند کردن برنامه هسته‌ای این کشور وجود نداشته است.

 

دانستن اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل چه اطلاعات جدیدی در اختیار دارد که منجر به درخواست وی از آمریکا برای اتخاذ موضعی شدیدتر علیه ایران شده، برای همگان جالب است گرچه این مسئله به دلیل خشونت‌های بی‌‌هدف در خاورمیانه و شمال آفریقا تحت‌الشعاع قرار گرفته است. نتانیاهو هفته گذشته بدون اشاره به جزئیات به سی‌ان‌ان گفت: آن‌ها (ایران) در حال حرکت سریع به سوی تکمیل غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای تولید بمب هسته‌ای هستند. آن‌ها در شش ماه آینده 90 درصد این کار را انجام خواهند داد. وی در تلاش برای متقاعد کردن مخاطبان آمریکایی درباره نگرانی‌های فزاینده درباره ایران، همان روز به شبکه ان‌بی‌سی گفت: این همان تعصبی است که می‌بینید امروز سفارتخانه‌های شما را به لرزه درآورده است. آیا شما می‌خواهید این افراد متعصب سلاح هسته‌ای داشته باشند؟ نتانیاهو از آمریکا خواست «خطوط قرمزی» را ترسیم کند که به روشنی حدود ایران برای پیشبرد توان هسته‌ایش از جمله درباره تولید مواد هم‌جوشی را پیش از آنکه واشنگتن دست به اقدامات شدیدی در این خصوص بزند، نشان دهد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، نخست وزیر اسرائیل غیر از سرزنش کردن رئیس جمهور آمریکا درباره سیاست‌هایش در قبال ایران به اوباما هشدار داد: «کشورهایی که در جامعه بین‌الملل از کشیدن خطوط قرمز برای ایران خودداری می‌کنند، از نظر اخلاقی حق گذاشتن چراغ قرمز برای اسرائیل نیز ندارند.» غیر از لحن صریح و اغلب گستاخانه نتانیاهو، زمانی که وی برای بیان چنین اظهاراتی انتخاب کرده نیز بسیاری افراد را شگفت‌زده کرد. قطعاً نتانیاهو با این اظهارات روابط خود با اوباما را باز هم تیره‌تر کرد زیرا وی را درست در میانه رقابت‌های تنگاتنگ بر سر ریاست کاخ سفید مورد خطاب قرار داد.

 

* ایران نزدیک به 100 کیلو اورانیوم 20 درصد غنی‌شده تولید کرده است

در حالی که ارزیابی‌های موجود از توان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای بین یک تا دو سال حکایت دارد، کاملاً واضح است که اسرائیل به شدت از سرعت پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ایش عصبانی است. در حالی که نظرات در این باره متفاوت است اما «جان ساورز» رئیس سازمان جاسوسی انگلیس تابستان سال جاری به صورت علنی گفت که معتقد است ایران می‌تواند در دو سال آینده بمب بسازد. برای مثال، ایران دو سایت غنی‌سازی اورانیوم دارد که هزاران سانتریفوژ در آن‌ها مشغول به کار هستند که این شامل تجهیزات هسته‌ای پنهان در کنار یک کوه در قم می‌شود. بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران نزدیک به 100 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی‌شده تولید کرده است. اگر این میزان اورانیوم بین 80 تا 90 درصد غنی‌ شود که درجه لازم برای تولید سلاح هسته‌ای است، بدان معنا خواهد بود که ایران احتمال اورانیوم کافی برای تولید دو تا سه سلاح هسته‌ای و یا شاید تعداد بیشتر در اختیار دارد.

آن‌‌‌‌‌‌‌ها همچنین نگران آن هستند که ایران در پایگاه نظامی خود در پارچین مشغول برنامه آزمایشات دقیق انفجاری مربوط به تولید کلاهک‌های هسته‌ای باشد. لازم نیست بگوییم که اسرائیل احتمالاً نگران آن است که ایران در آستانه ورود به «منطقه مصونیت» است که به این کشور اجازه تولید بمب را هر زمان که بخواهد، می‌دهد و این مسئله تأثیر حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران را به شدت محدود می‌کند.

 

* ایران تا 2015 به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دست می‌یابد

در عین حال ایران که در حال حاضر می‌تواند خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپای جنوب شرقی را هدف موشک‌های بالستیکش قرار دهد مشتاقانه در حال تلاش برای تولید موشک‌هایی با برد بالاتر است. نیروی هوایی آمریکا تخمین زده است که ایران می‌تواند تا سال 2015 به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دست یابد.

تابستان گذشته نشست‌های چندجانبه‌ای در بغداد و مسکو برای بحث درباره نشست دیپلماتیک بین ایران و غرب برگزار شد و دور اخیر این مذاکرات نیز در استانبول بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران برگزار گردید. غیر از بیانیه‌های دیپلماتیکی که در آن‌ها اعلام شد این نشست‌ها «مفید، سازنده و مملو از نکات مشترک» بودند و دو طرف به یکدیگر قول دادند که بار دیگر دیدار کنند، این نشست‌ها ثمره قابل توجهی نداشته است.

  

* انتظار می‌رفت تحریم‌های اقتصادی تهران را به زانو درآورد

انتظار می‌رفت تحریم‌های اقتصادی تهران را به زانو درآورده و این کشور را مجبور به توافق دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ایش با کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) کند. گرچه نشانه‌هایی از تأثیر این تحریم‌ها وجود داشته اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از اینکه ایران مایل به محدود کردن غنی‌سازی اورانیومش باشد و هیچ پیشرفتی در کند کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته است و عجیب نیست که نتانیاهو از این مسئله ناراحت و عصبی باشد. این وضعیت وخیم حتی با لفاظی‌های فزاینده ایران بدتر شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، سردار علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیراً اعلام کرد که اگر نیروهای اسرائیلی به ایران حمله کنند «چیزی از اسرائیل باقی نخواهد ماند». جعفری همچنین گفت در صورت حمله  به ایران، به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه (بحرین، کویت و افغانستان) حمله کرده و به اقداماتی برای بستن تنگه هرمز که 20 تا 40 درصد از صادرات نفت جهان از طریق آن انجام می‌شود، دست خواهد زد. اکنون احتمال محاسبات اشتباه بین آمریکا، اسرائیل و ایران وجود دارد و این امر منجر به تبعات وخیمی می‌شود، خصوصاً اینکه سیاست آمریکا اکنون بسیار نامشخص است.

 

اینکه سیاستی نامشخص باشد به اندازه کافی بد هست اما همانند سیاست خارجی ما و همان‌طور که در جریان بهار عربی و سوریه مشخص شد، این سیاست در جلوگیری از تمایل ایران برای پیوستن به کلوپ کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای که زمانی تعداد آن‌ها بسیار محدود بود، ناموفق بوده است. اگر دولت اوباما تلاشی جدی و متمرکز در این خصوص انجام ندهد، ایران احتمالاً دهمین کشوری خواهد بود که به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد، وضعیتی که بسیاری آن را تغییر بازی به ضرر منافع آمریکا در خاورمیانه و خارج از آن می‌دانند. 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4182
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه