رییس هیات مدیره هلدینگ رایزکو:

تحریم‌ها یک فرصت بود/ ایجاد سایت قطعه‌سازی در کشور‌های دیگر

صبح روز پنجشنبه 17 مرداد شرکت اورند پیشرو در روز خبرنگار مراسمی را برگزار کرد تا ضمن تجلیل از مقام خبرنگار، اصحاب رسانه بازدیدی از این شرکت به عمل بیاورند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صبح روز پنجشنبه 17 مرداد شرکت اورند پیشرو در روز خبرنگار مراسمی را برگزار کرد تا ضمن تجلیل از مقام خبرنگار، اصحاب رسانه بازدیدی از این شرکت به عمل بیاورند.

شرکت قطعه‌سازی اورند زیر مجموعه هلدینگ رایزکو محسوب می‌شود که یکی از بزرگترین قطعه سازان و تامین کنندگان قطعات خودرو است. این شرکت تحریم را یک فرصت تلقی کرد و توانست از آن برای رسیدن به خودکفایی استفاده کند. این هلدینگ در روز خبرنگار از اصحاب رسانه دعوت کرد تا از نزدیک نگاهی به روند تولید شرکت اورند پیشرو داشته باشند.

خبرنگاران بازدید را از سایت شماره 2 این شرکت شروع کردند که در آن مکان سیستم سوخت رسانی و باک خودرو‌های داخلی تولید می‌شود. این سایت ظرفیت تولید بالایی در این خصوص دارد به صورتی که اگر خودروسازان بتوانند فول تایم خودرو تولید کنند این سایت می‌تواند به صورت 100 درصد باک این میزان از تولید را تامین کند. در این بخش گلویی و باک خودرو‌هایی مانند 2008، 301، 405، سمند و … تولید می‌شود.همچنین این  شرکت اولین قطعه‌سازی است که به منظور حفظ محیط زیست و راندمان بهتر خودرو، باک‌های پلیمری یورو6 تولید می‌کند.

 در سایت 4 اورند پیشرو تزریق محصولاتی مانند پمپ بنزین، منبع کنیستر، فیلتر و دیگر اجزای این سیستم در کنار شبکه هوای بالای کاپوت توسط جدیدترین دستگاه‌ها و جدیدترین متد‌ها انجام می‌شود. این شرکت در زمینه ساخت سیستم خنک کننده و فن نیز فعالیت دارد. در بخش جنرال کب پارس این مجموعه، فن‌های رادیاتور خودرو در سه طبقه و با جدید‌ترین دستگاه‌ها به تولید می‌رسید. هلدینگ رایزکو به جز داشتن سه سایت در یک منطقه دارای مالکیت زمینی به مساخت 17 هکتار است که در آنجا انبار‌ها و دو سوله تولیدی چراغ و کاتالیزور قرار دارد.بخش تولید چراغ این مجموعه یعنی کارخانه اتحادیه در آستانه 50 سالگی به سر می‌برد و انواع چراغ‌های جلو، عقب و چراغ ترمز سوم خودرو‌هایی مانند 405، پرشیا، وانت آریسان و.. را تولید می‌کند. در بخش کاتالیزور نیز این شرکت توانسته است با دستگاه‌های به روز و مجهز کاتابیزور‌هی آندر بادی و در مسیر اگزوز خودرو‌هایی مانند خانواده پراید، 206، سمند و… را به تولید برساند.

شرکت اورند تنها در زمینه قطعه سازی فعالیت نمی‌کند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز به نحو احسنت در آن منطقه اجرا می‌کند. این شرکت در منطقه صفا دشت یک درمانگاه مجهز افتتاح کرده است که در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلفی فعالیت می‌کند. در کنار این درمانگاه این شرکت برای رفاه حال کارمندان شرکت یک شهرک مسکونی نیز ساخته تا آن دسته از کارمندانی که صاحب خانه نیستند بتوانند در نزدیکی محل کار خود صاحب خانه شوند. طق توضیحات مدیر منابع انسانی این شرکت هر کارمند می‌تواند تا مدت 3 سال در این واحد‌ها به صورت کاملا رایگان سکونت داشته باشد تا بتواند خود با خرید خانه صاحب آن شود. این شهرک دارای امکانات رفاهی و تفریحی کاملی است و هر ماه نیز تیم پزشکی برای ویزیت رایگان به این محل اعزام می‌شوند.

 در ادامه مراسم دکتر صمدی رئیس هیئت مدیره هلدینگ رایزکو در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

حمیدرضا صمدی در خصوص صادرات گفت: برنامه اصلی این شرکت در زمان تحریم صادرات بود و توانستیم به چین صادرات داشته باشیم و با قیمت‌های آنها نیز رقابت کردیم. متاسفانه انتقال پول مانع از ادامه این همکاری شد. اما ما برنامه‌های جدیدتر و بهتری داریم که یکی از آنها در زمینه نفت است که در کشور‌های خارجی یک سایت احداث کردیم و امیدواریم در زمینه قطعه سازی نیز یک سایت در کشور‌های دیگر احداث کنیم. ما پیش از تحریم سالانه 2 تا 2.5 میلیون یورو صادرات داشتیم که الان حتی به 20 هزار یورو نمی‌رسد.

رئیس هیئت مدیره رایزکو در ادامه افزود: کیفیت یکی از مسائل مهم در این مجموعه است به صورتی که تمام افراد شاغل در رایزکو به کیفیت متعهد هستند. اولین آموزش ما به تمام این دوستان اجرا و حفظ کیفیت است و همین موضوع بین ما و دیگر دوستان تمایز ایجاد می‌کند.

صمدی در جواب تنش بین خودروساز و قطعه سازان گفت: من به عنوان یک عضو کوچک از خانواده قطعه‌سازی، شروع به تنش زدایی کرده‌ام و در حال اثبات به دیگر دوستان هستم که سفره قطعه سازی بسیار بزرگ است و نیاز به همدلی وجود دارد که بتوان به صورت درست بر سر این سفره نشست. تامل‌ها باید بیشتر شود اما متاسفانه ما در این حوزه به دو گروه تقسیم شدیم که بسیار اشتباه است. در هیچ‌جای دنیا برای یک حوزه دو گروه تشکیل نمی‌دهند و در ایران نیز مانند حوزه نفت ما یک NGO داریم و تمام فعالین این حوزه در همین یک NGO فعالیت می‌کنند اما در قطعه سازی متاسفانه اینگونه نیست.ما امیدواریم که بتوانیم این دو گروه را به یک گروه تبدیل کنیم و من به شخصه تمام تلاشم را در این زمینه خواهم کرد.

صمدی در خصوص مسئولیت‌های اجتمای این مجموعه توضیح داد: مسئولیت‌های اجتماعی ما محدود اما بسیار عمیق است. به طور مثال آب معدنی دی دی در سه رنگ عرضه می‌شود که درآمد حاصل از هرکدام به یک بخش اختصاص داده شده است. درآمد رنگ سبز به محیط زیست، درآمد رنگ آبی به کودکان کار، بی سرپرست و بد سرپرست و رنگ صورتی به پیشگیری و درمان سرطان سینه اختصاص داده شده است. ما در کار نیز سعی کرد‌ه‌ایم عمیق باشیم و به جای دریای کم عمق ترجیح دادیم یک جوی آب با عمق بسیار زیاد باشیم و از همین رو بیشتر دستگاه‌ها را نو کرده‌ و ارتقا داده‌ایم تا بهترین محصولات را به دست مشتریان برسانیم.

او در زمینه تولید قطعه برای خودرو‌های جدید و قدیم نیز گفت: در حال حاضر یک بازار افتر مارکت داریم که 14 میلیون خودرو در بازار افتر مارکت موجود است که حجم برگشت مالی در حدود 30 الی 35 میلیارد تومن با خود به همراه دارد. این رقم هنوز زنده است و هیچ برنامه‌ای برای از رده خارج کردن این خودرو‌ها ندارد. برای همین جوابگوی هر دو بازار هستیم.

صدمدی در انتها به مشکلات تحریم و مالی اشاره کرد و گفت: شرایط تولید خیلی سخت شده است و حالت فرسایشی دارد. انتقال پول بسیار سخت است که نزدیک به 14 الی 17 درصد تنها برای انتقال صرف کنیم که تنها بانک‌های عامل در این میان سود می‌کنند و سر قطعه‌ساز و خودروساز بدون کلاه می‌ماند. روش حذف خودرو‌های مانده در کف تنها با یک برنامه‌ای مدون مانند کاهش تولید در زمان سه ماهه است و نه در یک برنامه احساسی 10 روزه که هیچ ثمری ندارد. اگر خودرو‌های مانده در کف به بازار راه پیدا کنند برخی از مشکلات مالی خودروسازان و قطعه سازان حل خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=182660
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه