تحریم ها بهانه ای برای ناکارآمدی

ميهن صنعت: با وجود اینکه بحث مشکلات پیش آمده در بخش سلامت و بهداشت کشور از چند روز پیش در محافل رسانه ای مطرح شده است اما مهم ترین موضوع، تعیین تکلیف ارز مرجعی است که معلوم نیست عامل اصلی قرار دادن آن در اختیار عده ای خاص بای واردات کالاهای لوکس و بی مصرف


به گزارش ميهن صنعت به نقل از دنياي صنعت، در اخباری که رسانه ها به نقل از طرفین دعوا- بانک مرکزی از یک طرف و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی دیگر- منتشر کرده اند اشاره هایی به تحریم ها شده اما پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا نابسامانی در اتخاذ تصمیم ها و سیاست هایی صحیح و اصولی ربطی به تحریم ها دارد؟
معاون اول رئیس جمهور چندی پیش در خصوص مشکلات اخیر پیش روی سیستم بهداشت و درمان کشور این چنین می گوید: با افزایش قیمت ارز در کشور، قیمت‌ها بالا رفت است و گرانی هایی پیش آمد، اما نباید نگران بود چرا که 97 درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم و تنها 3 درصد داروهای ویژه و خاص وارداتی است.
نکته قابل تامل در این نقل قول، میزان مشکلات و فشارهای ناشی از تحریم ها بر سیستم دارویی کشور است. باید پرسد که با وجود سهم 97 درصد تولید داخلی از تامین نیاز داروئی کشور، چرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتوانسته بر 3 در صد باقیمانده فایق آید و کمبود دارو را رفع کند؟
با وجود اینکه برخی مسوولان علاقمند به انداختن تمام تقصیرات بر گردن دیگران هستند و می گویند که استکبار جهانی ما را تحریم کرده و به نوعی اختصاص یافتن یا نیافتن ارز دارو را بر عهده آنان می گذارند، حسین فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: هیچ کشوری ایران را تحریم دارویی نکرده است. تنها مشکل ما بانک مرکزی کشورمان است که یک میلیارد و پانصد میلیون دلار ارز مورد نیاز برای واردات دارو را در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی دهد.
نکته قابل تامل دیگر این است که به طور کلی ایران تحریم دارویی هست یا خیر؟چندی پیش از سوی رسانه ها لیستی با عنوان "90 قلم داروی نایاب و کمیاب" منتشر شد. این لیست شامل 50 قلم داروی وارداتی و 40 قلم داروی تولید داخل بود که داروهای مورد نیاز برای رادیولوژی، دیابت، داروهای شیمی‌درمانی و انواع داروهای بیماری‌های خاص و سایر نارسایی‌های معمولی دیگر را شامل می شد.
نکته دیگراینکه تقریبا نیمی از لیست اعلام شده یعنی 40 داروی نایاب و کمیاب داروهای تولید داخل است. اگر فشار تحریم ها این بحران دارویی را ایجاد کرده است چه طور داروهای تولید داخل ما نیز به دست بیماران نمی رسد و جزء داروهای نایاب است؟ اگر اینگونه است پس این همه خبرهای خوش از خودکفایی در تولید فلان دارو از کجا به گوش می رسد؟
در همین راستا دفاع دولتی از یکدیگر نیز جالب توجه است. معاون اول رئیس جمهور در جایی اعلام کرده است: برکناری اولین وزیر زن کابینه از وزارت موجبات دلگیری زنان جامعه می شود و کارنامه ناموفقی برای این دولت خواهد بود. اما معاون اول رئیس جمهور به این موضوع اشاره نکرد که دلگیری زنان جامعه را به سلامت بیماران و تمام مردم کشورمان ترجیح می دهد؟
رحیمی در جایی دیگر برای دفاع از وزیر بهداشت بیان کرد: من نمره بالایی به ایشان می دهم ایشان و همکارانشان گام های اساسی در وزارت بهداشت برداشتند و یک بانوی مؤمن و غیرتمند هستند که وزارت بهداشت را به حرکت درآورده است!

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7609
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه