«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

تحریم و نوسانات ارزی مسیر صادرات را هموار می کند؟

تولیدکنندگانی که تولیداتشان از شرایط لازم برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار است، افزایش قیمت دلار موجب شد تا این دسته از افراد دوران خوبی را برای خود رقم بزنند به این سبب که باتوجه به قیمت ارز حاشیه سود کالاهای داخلی در بازار کشورهای دیگر از شرایط مطلوبی برخوردار است، لذا بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان رغبت بیشتری برای صادرات خواهند داشت حتی گروهی از

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تولیدکنندگانی که تولیداتشان از شرایط لازم برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار است، افزایش قیمت دلار موجب شد تا این دسته از افراد دوران خوبی را برای خود رقم بزنند به این سبب که باتوجه به قیمت ارز حاشیه سود کالاهای داخلی در بازار کشورهای دیگر از شرایط مطلوبی برخوردار است، لذا بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان رغبت بیشتری برای صادرات خواهند داشت حتی گروهی از تولیدکنندگانی که صادرات هم نداشته اند به این سمت کشیده خواهند شد.

این روزها که اکثر بازارهای کشور دچار گرانی شده اند و بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی و مصرفی دچار افزایش قیمت شده اند و در مقابل به علت عدم رشد درآمد ها متناسب با هزینه، تقاضای قابل توجهی هم وجود ندارد تغییر مسیر تولیدکنندگان برای عرضه محصولاتشان در بازار کشورهای دیگر شاید منطقی به نظر برسد. به گفته کارشناسان هم اکنون بازار کشور در کسادی بی سابقه ای به سر می برد، مردم به علت کاهش قدرت خرید دست به خرید نمی زنند اما در این گیر و دار تنها دلالان هستند که اقدام به خرید و فروش و برهم زدن آرامش نسبی در بازار می کنند.

با توجه به اینکه بخش بزرگی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان واراتی بوده وهمچنین این موضوع متاثر از عدم برخورداری از دستگاه های لازم و دانش فنی لازم جهت فرآوری مواد اولیه است، افزایش قیمت دلار سبب بالارفتن هزینه های تولید خواهد شد. لذا رشد نرخ ارز، درست است که سبب جذابیت بیشتر برای صادرات خواهد شد اما در دراز مدت سبب می شود تا تولیدکنندگان متضرر شوند.

سید علیرضا شجاعی، معاون وزیر اسبق صنعت با توجه به اینکه آمریکا شرایط روابط ایران با کشورهای دیگر را دچار مشکل کرده است اظهار کرد: آمریکا شرایط مراودات ایران با دیگر کشورها را سخت کرده است، در این شرایط دولت باید تمرکزش را بر روی صادرات کالاهای بخش خصوصی بگذارد زیرا پیش بینی من این است که آمریکا در گام اول تحریم‌ها را بیشتر بر روی صادرات کالاهای دولتی متمرکز می‌کند.

طی سالهای اخیر میز گرد ها، مذاکرات و جلسات متعددی در خصوص بستر سازی و تسهیل امور برای فعالیت هرچه بهتر بخش خصوصی ترتیب داده شد اما در عمل اتفاقی متوجه این گروه نشد این موضوع متاثر از عدم توجه دولت به مشکلات اقتصادی کشور بوده شجاعی در این راستا بیان کرد: شعار دادن کاری را از پیش نمی‌برد، باید رایزن‌های تجاری خود را بیشتر و قوی تر کنیم، کارمندهای دولتی هم به درد این کار نمی‌خورند زیرا نگاه کارمندی دارند بلکه ما برای این کار افراد تواتمند در بخش خصوصی نیازمند هستیم.

این کارشناس و مقام مسئول سابق با اشاره به برخورد متقابل با کره به دلیل منع واردات نفت از ایران تصریح کرد: شاید رفتار متقابل جوابگو نباشد، باید در رابطه با چنین موضوعاتی اتاق فکر با حضور نخبگان ایجاد شود و تصمیمات لازم و هوشمندانه‌ای در مورد چنین اتفاقاتی گرفته شود. به طور مثال در موضوع تعرفه ترجیحی با ترکیه، ایران باخت و در مقابل، ترکیه توانست امتیازات خوبی را به دست آورد زیرا ترکیه بر اساس یک مدل حرفه ای با ایران مذاکره کرد و بازی را هم برنده شد.

امری که طی این سالها از سوی دولت توجهی به آن نشد عدم بهره گیری از کارشناسان و فعالان ذیربط بوده است این موضوع سبب شده تا برخی از طرح در مرحله اجرا با شکست مواجه شوند و یا اصلا به مرحله اجرا نرسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=159496
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه