میهن صنعت :

تخصیص نمره منفی به خودروهای فاقد گواهی تاییدیه نوع

میهن صنعت : سرپرست اداره خودرو و نیرو محرکه سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرایی شدن نسخه نهایی روش صدور گواهی تایید نوع خودرو اظهار داشت : این روش از 2 سال پیش تدوین و در حال حاضر فرایند های اداری این امر در سازمان ملی استاندارد تصویب و ابلاغ شده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سرپرست اداره خودرو و نیرو محرکه سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرایی شدن نسخه نهایی روش صدور گواهی تایید نوع خودرو اظهار داشت : این روش از 2 سال پیش تدوین و در حال حاضر فرایند های اداری این امر در سازمان ملی استاندارد تصویب و ابلاغ شده است .

حمید رضا منفردی در گفتگو با خبرخودرو افزود : در دو ماه گذشته روش جدید صدور گواهی تایید نوع خودرو به کلیه خودروسازان اعلام و به عنوان تنها ملاک سازمان نظارت بر استاندارد برای صدور گواهی نوع تولید از آن یاد شده است . این روش از ابتدای مهر ماه اجرایی شده است .

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد : بخش اعظم این طرح در سالهای گذشته به صورت غیر رسمی اجرا شده است و الزامات مستند شده در طرح مذکور به صورت غیر رسمی توسط بازرسین مورد بررسی قرار می گرفت .

وی ضمن اشاره به تفاوت اجرای رسمی و غیر رسمی صدور گواهی نوع تولید و تطابق آن تصریح کرد : تخصیص امتیاز منفی به خودروی مورد نظر مهمترین وجه تفاوت نسخه کنونی و اجرای گذشته صدور گواهی تولید است به این صورت که چنانچه در گذشته مغایرتی در تولید خودروها دیده می شد تنها به خودروساز در جهت رفع آن نقص تذکر داده می شد اما در حال حاضر با شروع فرایند جدید به ازای هر مغایرت مشاهده شده امتیازی منفی به خودرو تعلق می گیرد . چنانچه این امتیازها به سقف معینی برسد تولید آن خودرو به تعلیق خواهد افتاد و منجر به ابطال تاییدیه خواهد شد و  پس از رفع نواقص ، مجددا در خصوص اخذ تاییدیه اقدام می شود .

سرپرست اداره خودرو و نیرو محرکه سازمان ملی استاندارد گفت : نوع مغایرت خودرو با استاندارد های تعیین شده در این نسخه عملکرد سازمان ملی استاندارد را به سه صورت تذکر ، اخطار و تعلیق یا ابطال تاییدیه مشخص خواهد کرد به طور مثال خودرویی که در تست ترمز فاقد استاندارد است و به لحاظ ایمنی خطر آفرین است به جز دریافت نمره منفی ، اخطار دریافت می کند و تنها چند ماه در راستای رفع نقص خود فرصت دارد سپس مجددا تست بر روی آن تکرار خواهد شد چنانچه در این تست نیز رد شود از توزیع و شماره گذاری آن جلوگیری بعمل خواهد آمد .

 وی به راه اندازی وب سایتی در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت : ردیابی کل فرایند صدور تاییدیه نوع خودرو و کنترل تطابق تولید در این سایت قابل پیگیری است و بدین وسیله کلیه سازمان هایی که به این اطلاعات نیاز دارند می توانند از این طریق اطلاعات مورد نظر خود را استخراج کنند بدین ترتیب از نامه نگاری و مکاتبات نیر در این جهت جلوگیری بعمل می آید . در ماه های آتی شاهد راه اندازی این سایت خواهیم بود .

منفردی در خصوص استقبال خودروسازان از این روش اجرایی گفت : در طول 2 سال گذشته که این روش اجرایی تدوین شد از خودروسازان در دو نوبت نظرسنجی بعمل آمد که طی این نظرسنجی خودروسازان با کلیت روش موافق بوده اند اما  برخی از بندها را سختگیرانه و غیر قابل اجرا دانستند سازمان ملی استاندارد نیز به طور منطقی و با توجه به نظر خودروسازان به اصلاح روش اجرایی مذکور پرداخته است.

وی در ادامه تخصیص نمره منفی به خودروهایی که دارای عدم تطابق تولید هستند را مهمترین بند این روش و مزیت آن دانست و عنوان کرد : در هیچیک از کشورهای دنیا این قانون اعمال نمی شود تنها آزمون های دوره ای از تولیدات به عمل می آید اما بر طبق این روش ، به جز بازرسی های ادواری نمره منفی نیز به تولیداتی که استاندرد ها را پاس نمی کنند تعلق می گیرد .

وی در ادامه این مطلب افزود : در این روش به منظور انجام ارزشیابی کیفی و ارزیابی پیمایش نیز تست هایی از خودروها بعمل می آید که جدا از استاندارد های پیش بینی شده است استانداردهای این دو روش نیز در دست تدوین است .

رئیس گروه خودرو و نیرو محرکه اداره نظارت بر استاندارد ضمن بیان اینکه کلیه خودروها مشمول این روش اجرایی هستند تصریح کرد : با توجه به تیراژ و نوع تولید برخی از خودروها ممکن است برخی از فعالیت ها شامل بعضی از خودروها نشود اما کلیت روش اجرایی برای کلیه خودروها و تریلر ها یکسان است .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26965
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه