میهن صنعت :

تخصیص 12 میلیارد دلار ارز به ایرلاین‌ها

میهن صنعت : رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور از موافقت صندوق توسعه ملی برای تخصیص 12 میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور از موافقت صندوق توسعه ملی برای تخصیص 12 میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی خبر داد.

 

عبدالرضا موسوی اظهار کرد: با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و دستور رییس‌جمهور مقرر شد ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی تخصیص یابد که رییس کل بانک مرکزی نیز این دستور را امضاء کرده و اجرا خواهد شد.

 

وی افزود: بانک مرکزی در حال حاضر ارز مورد نیاز را به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص داده و اعلام کرده که این مبلغ در حسابی واریز شده است.

 

 

هنوز ایرلاین‌ها ارز مبادله‌ای نگرفته‌اند

 

موسوی با بیان این‌که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در ازای دریافت ارز، ریال به بانک مرکزی داده‌اند، گفت: طبق قول بانک مرکزی باید ششم مارس _ چهارشنبه هفته گذشته _ ارز پرداخت می‌شد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور ابراز امیدواری کرد به زودی ارز مورد نیاز شرکت‌هایی که ریال داده‌اند، پرداخت شود.

 

این درحالیست که رییس سازمان هواپیمایی کشور روز شنبه – 19 اسفند ماه – در نشست خبری خود اعلام کرد: طی دو ماهه اخیر 200 میلیون دلار ارز مبادله‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یافته است.

 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور با اشاره به کمک رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به ایرلاین‌ها با تخصیص ارز، خاطر نشان کرد: در صورت تخصیص نیفتادن ارز به شرکت‌های هواپیمایی به طور قطع این شرکت‌ها توان ادامه‌ی کار نداشتند.

 

 

میزان پرداخت ارز مبادله‌ای بر اساس معیارهای سازمان هواپیمایی

 

موسوی در پاسخ به اینکه هر شرکت تا چه اندازه می‌تواند ارز دریافت کند؟ گفت: تاکنون سقفی برای دریافت ارز برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته نشده است و هر شرکت می‌تواند بر اساس نیاز‌های خود و با توجه به تعداد هواپیماها، تقاضای ارز داشته باشد.

 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور گفت: سازمان هواپیمایی معیارهایی را بدین منظور مشخص کرده و به ایرلاین‌ها اعلام شده است.

 

وی اظهار کرد: تاکنون در برابر درخواست‌های شرکت‌های هواپیمایی هیچ‌گونه سخت‌گیری از سوی بانک مرکزی اعمال نشده و درخواست‌ها مورد قبول واقع شده است.

 

این مقام مسوول با یادآوری اینکه ارزی که به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص داده می‌شود، ارز مبادله‌ای است گفت: این ارز به نرخ اتاق مبادله‌ای با هفت درصد کارمزد به شرکت‌های هواپیمایی داده خواهد شد که با نرخ فعلی حدود 2700 تومان است.

 

موسوی تصریح کرد: ارزی که شرکت‌های هواپیمایی از اتاق مبادله ارزی دریافت می‌کنند، صرف هزینه‌های خارج از کشور این شرکت‌ها می‌شود. این ارز برای تهیه قطعات، هزینه پرسنل خارج از کشور و تجهیزات مورد نیاز هم‌چون شبیه‌ساز می‌شود.

 

 

ارز مبادله‌ای ایرلاین‌ها کفاف نوسازی ناوگان را نمی‌دهد

 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از ارز مبادله‌ای برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنند؟ تصریح کرد: این مقدار ارز کفاف نوسازی ناوگان شرکت‌ها را نمی‌دهد زیرا شرکت‌ها توان مالی کافی برای تامین هزینه‌های جاری و نیز خرید هواپیمای جدید را ندارند.

 

تخصیص 12 میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی به ایرلاین‌ها

 

موسوی از اعلام موافقت صندوق توسعه ملی برای تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و به ایسنا گفت: در حال حاضر صندوق توسعه ملی با پرداخت حدود 12 میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی موافقت کرده و شرکت‌ها باید طرح‌های خود را معرفی کنند.

 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور خاطر نشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید پس از اعلام طرح‌های خود به صندوق توسعه ملی بانک عامل را مشخص و اعلام کنند تا ارز به آنها اختصاص یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14123
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه