میهن صنعت :

ترافیک با دستور، توصیه و شعار حل نمی شود

میهن صنعت : رییس پلیس راهور ناجا گفت: ترافیک با دستور، توصیه و شعار حل نمی شود بلکه دغدغه همه مردم، دولت ها و کشورهاست لذا باید تلاش کنیم با برنامه ریزی، نظارت و اجرای صحیح آن را سازماندهی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا در نشست فصلی روسای پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با دست اندرکاران طرح نوروزی، گفت: ایشان دو مطالبه دارند، ابتدا اینکه مردم قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و دوم اینکه دست اندرکاران باید تلاش نمایند سوانح جاده ای به حداقل ممکن برسد.


رییس پلیس راهور ناجا افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با توجه به اقدامات صورت گرفته حوادث و سوانح کاهش یافته اما راضی کننده نیست زیرا 19 هزار کشته خیلی زیاد است از این رو باید کاهش تلفات سوانح رانندگی به حداقل ممکن برسد.


سردار مومنی تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری برای ما فرمان است و باید اوامر ایشان در این زمینه محقق شود.


این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: هنگامی که به گذشته نگاه می کنیم، متوجه می شویم که منابع و امکانات برای کاهش سوانح رانندگی در مسیر صحیحی قرار گرفته و دستاوردهای مطلوبی را به دست آورده ایم اما باید این امر شتاب بیشتری به خود بگیرد.


وی با بیان اینکه راه‌های متعددی برای رسیدن به کاهش تصادفات وجود دارد، به تصویب و اجرای طرح جامع کاهش سوانح جاده ای اشاره کرد و افزود: در صورت اجرای این طرح، تلفات سوانح رانندگی 30 الی 40 درصد کاهش خواهد داشت که باید تا پایان برنامه پنجم، آن را محقق کنیم.


سردار مومنی، کنترل تخلفات بویژه تخلفات حادثه ساز را یکی دیگر از راههای کاهش سوانح برشمرد و افزود: اگر گاهی اعمال قانون صورت نگیرد، این ترحم نیست بلکه حق راننده و افراد دیگر ضایع می‌شود.


این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: به هیچ عنوان جریمه و اعمال قانون غیر واقع قابل قبول نیست و با اقدامات از این دست، برخورد سختی صورت می پذیرد.


رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، رحم‌کردن به راننده و سرنشینان است و باید این مهم از مبدا کنترل شود، ادامه داد: بارها مشاهده شده یک خودرو به علت نداشتن زنجیر چرخ یا سهل‌انگاری در نصب زنجیر باعث مسدود شدن یک محور و یا وقوع حادثه شده است.


مومنی به فرهنگسازی، اهمیت اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها در طرح زمستانه تاکید و تصریح کرد: در طرح امسال باید تلاش شود که سوانح و حوادث به حداقل برسد زیرا در زمستان با توجه به حجم کم سفر، مخاطرات افزایش پیدا می‌کند.


وی در ادامه به هماهنگی و تعامل نزدیک سایر دستگاه های متولی در امر امداد و نجات اعم از اورژانس، هلال احمر؛ استفاده از ظرفیت های برون سازمانی و نیز هماهنگی بین بخشی پلیس راهور با دیگر رده های انتظامی استان ها تاکید و خاطرنشان کرد: باید از کلیه ظرفیت های استانی و سایر دستگاه ها به منظور خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم در طرح زمستانی استفاده شود زیرا هیچ کدام از ما نمی توانیم به تنهایی کار کنیم لذا باید کلیه ظرفیت ها بسیج شود، در برخی موارد مشاهده شده یک محور در حوزه استحفاظی چند استان است و عدم هماهنگی و تعامل بین بخشی موجب گردیده تا ترافیک و سوانح به دیگر استان های همجوار سرریز شود؛ تا آنجایی که امکان دارد نباید محوری بسته شود اما برای بستن محوری نیز نباید لحظه ای درنگ کنیم.


این مقام مسئول در ادامه ایمنی، انضباط بخشی در آمد و شد و ارائه خدمات به شهروندان نظیر گواهینامه، اجرائیات و شماره گذاری و… را از ماموریت های پلیس راهور برشمرد و گفت: رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نماد انضباط اجتماعی است لذا انضباط اجتماعی و ترافیکی نباید مغفول بماند بنابراین باید این بخش تقویت شود.


مومنی، همکاری مردم با پلیس را عالی توصیف کرد و گفت: در کنار اعمال قانون و برخورد مناسب پلیس، باید ما همراه با رسانه ها به مردم آموزش دهیم و به صورت مستمر نکات مختلف را به آنها اطلاع رسانی کنیم.


رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هنگام اجرای طرح های مختلف باید حقوق مردم رعایت شود، افزود: مطابق قانون، خودروها از سال 91 باید استاندارد یورو 4 داشته باشند در حالیکه بسیاری از خودروها استاندارد یورو 2 دارند.


به گفته وی، اگر قوانین فعلی رعایت شود، لازم نیست در زمینه آلودگی هوا طرح‌های اضطراری اجرایی شود.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: بر اساس قوانین موجود، خودرویی که زیر 10 لیتر سوخت در 100 کیلومتر مصرف می‌کند، باید تردد نماید؛ در حال حاضر خودروهایی که حدود 20 لیتر سوخت در 100 کیلومتر مصرف می کنند، در سطح کشور تردد می نمایند.


این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه بر اساس قانون کلیه خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند، گفت: امسال شاهد کاهش 80 درصدی اسقاط بوده‌ایم که این نشان می‌دهد مسئولان راحت‌ترین کار را برای خود و سخت‌ترین را برای مردم اتخاذ می‌کنند اما در شرایط دائم باید تلاش کنیم از وضع مقررات آنی جلوگیری شود.


مومنی خطاب به روسای پلیس راهور استانی کشور بر مستند سازی سوانح و اتفاقات تاکید کرد و گفت: مستند سازی این حوادث تاثیر بسزایی بر مردم دارد.


وی ادامه داد: در کنار اعمال قانون، اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی بسیار موثر است؛ نهادینه کردن فرهنگ نیاز به ممارست و تمرین دارد که نمونه های آن می توان به همیار پلیس اشاره کرد؛ حضور همیار پلیس و بازرسان نامحسوس در داخل خودرو به منزله پلیس است.


رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه امروزه ، انضباط ایمنی و آمد و شد به دغدغه مراجع و مسئولان کشور تبدیل شده است، گفت: ترافیک با دستور، توصیه و شعار حل نمی شود بلکه دغدغه همه مردم، دولت ها و کشورهاست لذا باید تلاش کنیم با برنامه ریزی، نظارت و اجرای صحیح آن را سازماندهی کنیم./شبستان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=32134
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه