ابوذر ندیمی در گفتگو با میهن صنعت عنوان کرد :

ترامپ اقتصاد ایران را هدف نگرفته است

اگر فکر کنیم که ترامپ برای ایران آمده؛ اساسا این تفکر اشتباه است چرا که در حقیقت ترامپ نیز نوعی جریان پروستریکا بود که در شوروی صورت گرفت و امثال گورباچف خروجی آن شد در نتیجه نظام سرمایه داری نیز دیر یا زود به چنین تحولات درونی دچار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب که اقتصاد ایران وابسته به صادرات نفتی و غیر نفتی است افزود : وقتی اقتصاد کشوری به دو حوزه واردات و صادرات گره خورده است، نمی توان گفت که باید به روابط بین الملل بی تفاوت بود.

ابوذر ندیمی، کارشناس علوم اقتصاد در گفتگو با خبرنگار «میهن صنعت» عنوان کرد : به عنوان مثال با افزایش و یا کاهش قیمت دلار، تاثیرات آن بر یک قرارداد 40 میلیارد دلاری به چه اندازه خواهد بود ؟ قطع به یقین مبلغ حاصل شده رقم چشمگیری خواهد شد حتی اگر  مقدار افزایش و یا کاهش قیمت در هر دلار، بسیار اندک باشد.

وی ادامه داد : باید پذیرفت که اقتصاد ایران بدون درنظر گرفتن اقتصاد بین الملل تعریف نخواهد شد اما اگر بخواهیم بگوییم آمدن ترامپ به معنای تغییر همه ی سیاست های اقتصادی آمریکاست؟خیر، به واقع همچین انقلابی در آمریکا ناممکن است.

ندیمی افزود : در نظام سرمایه داری حاکم بر کشور آمریکا، حفظ منافع شرکت ها و مجموعه های بزرگ الزامی است چنانکه این مهم صورت نگیرد اتفاقات سیاسی و اقتصادی بسیاری دامن گیر رئیس جمهور خواهد بود.بر همین اساس است که ترامپ نیز می بایست بخش عمده ای از سیاست های کلی کشورش را ادامه دهد و الزام به اجرای آن خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد : اگر فکر کنیم که ترامپ برای ایران آمده؛ اساسا این تفکر اشتباه است چرا که در حقیقت ترامپ نیز نوعی جریان پروستریکا بود که در شوروی صورت گرفت و امثال گورباچف خروجی آن شد در نتیجه نظام سرمایه داری نیز دیر یا زود به چنین تحولات درونی دچار می شود.

نماینده سابق مردم شهرستان لاهیجان و سیاهکل افزود : طبیعتا ترامپ نیز می بایست با دنیا در تعامل باشد اما احتمالا اتحادیه اروپا نمی خواهد در زیر سلطه ی آمریکا باشد و بر همین اساس و با حفظ منافع خود، واکنش هایی را نشان خواهند داد.

وی ادامه داد : اتفاق عجیبی رخ نداده است چراکه جمهوری خواهان در حقیقت یک جریان سیاسی، فکری، حزبی می باشند که شخصی را به کرسی ریاست جمهوری نشانده اند. با توجه به اینکه ترامپ به واسطه ی داشتن ویژگی های خاص فردی کمی رفتار قبل از انتخابش هیجانی بود، پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا کمی بازارهای اقتصادی به هیجان کشیده شد اما نمی توان تحولات پیش رو را که در همه ی دنیا در حال رخ دادن است خیلی متاثر از وقایع دانست.

ابوذر ندیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار «میهن صنعت» مبنی بر به وجود آمدن مشکلات هسته ای و روند اجرای برجام، بیان داشت : در قضایای هسته ما مشکلاتمان را با کشورهای اروپایی حل کرده ایم و این گام بلندی بود اما به واقع آمریکایی ها تا به حال همراهی لازم را نکرده اند.

مشاور محمدباقر نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد : سیاستمداران و اقتصادیون کشور در تحولات اینچنینی همواره قاعدتا دو پاسخ خواهند داشت که یکی داخلی و دیگری خارجی خواهد بود.

به نظر می رسد گفتگوهای اخیر سیاسیون و مدیران ارشد اقتصادی کشور بیشتر جنبه داخلی دارد چنانکه علامتی است به حفظ سرمایه ها و بازار سرمایه و نیز جلوگیری از فرار آنها در دوران پسابرجام که از اهمیت والایی برخوردار است.

ندیمی در ادامه افزود : می توان گفت سخنان اینچنینی در حقیقت یک پاسخ درون حوزه ای به برخی از احزاب، جریانات و حتی تحولات و یا تغییرات در حوزه  اقتصادی می باشد، نظیر اتفاقات روزهای گذشته در بورس که نشات گرفته از هیجانات انتخاباتی آمریکا بود.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد : در خصوص مسائل بین الملل، مذاکرات ایران با گروه 1+5 بوده و طبیعی است که  تغییرات یک سوی نخواهد بود هرچند که امکان وجود اختلالات محتمل است اما توان تغییر را نخواهند داشت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95916
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه