میهن صنعت :

ترمزدستی کسادی بازارخودرو نخوابید!/جدیدترین بها از بازار خودرو

میهن صنعت : علی رغم اعلام قیمت جدید خودروهای پرتیراژ تولیدی دو خودروساز بزرگ کشوراز سوی شورای رقابت ولیعدم اعلام قیمت برخی خودروها خودروهای چینی تولیدی در کشور (دو برند ام‌وی‌ام و لیفان) خریداران وفروشندگان این نوع خودرو ها همچنان بلاتکلیف هستند.

بازار خودرو اکنون دو ماه است که در رکود کامل به سر می‌برد و با وجود کاهش قیمت‌ها می‌بینیم که رغبتی به خرید خودرو از سوی مردم مشاهده نمی‌شود و به اصطلاح آنها برای خریدن یا نخریدن خورو بر سر دوراهی مانده‌اند. این در حالی است که با توجه به نهایی شدن تصمیمات شورای رقابت مردم نباید انتظار کاهش مجدد قیمت‌ها را داشته باشند و باید براساس قیمت‌های تعیین شده فعلی نسبت به خرید خودروی مورد نیازشان تصمیم بگیرند.

بهرحال پس از آن اعلام شد که تعیین قیمت باقی خودروهای داخلی مانند تندر 90 و مگان بعد از اعلام نرخ تورم بخشی این خودروها از سوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت. در این شرایط در حالی که مدیران فروش دو خودروساز بزرگ از تعیین قیمت این خودروها تا پایان هفته گذشته خبر داده بودند اما این اتفاق نیفتاد به‌گونه‌ای که خودروسازان اظهار می‌کنند تاخیر در اعلام نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی موجب این کار شده است.

البته گذشته از خودروهایی چون تندر 90 و مگان، قیمت خودروهای چینی تولیدی در کشور (دو برند ام‌وی‌ام و لیفان) نیز هنوز مشخص نشده و تعیین قیمت آنها هم پس از اعلام نرخ تورم بخشی این خودروها از سوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

این وضعیت در حالی است که بازار خودروهای داخلی همچنان در رکود به سر برده و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. فعالان بازار معتقدند در صورت تعیین قیمت باقی خودروهای داخلی احتمال رونق گرفتن بازار وجود خواهد داشت.

* افزایش قیمت تندر-90، مگان و تیانا و پژو 206

رییس شورای رقابت طی یک نشست خبری که با هدف شفاف‌سازی جریان قیمت‌گذاری خودرو برگزار شد در رابطه با تعیین قیمت خودروهای تندر90، مگان و تیانا و پژو 206 که به دلیل مشخص نبودن نرخ تورم بخشی، هنوز قیمتی برای آنها در نظر گرفته نشده است، گفت: اطلاعات خودروهای یاد شده برای تعیین نرخ تورم بخشی به بانک مرکزی ارائه شده است که طی چند روز آینده قیمت جدید این خودروها که به صورت CKD تولید می‌شوند، مشخص می‌شود.

پژویان درخصوص احتمال افزایش دوباره این خودروها در آینده گفت: به دلیل وارداتی بودن تمام قطعات این خودروها و وابستگی بالایی که به ارز دارند، افزایش قیمت آنها ناگزیر و تحت‌تاثیر قیمت ارز است.

او در ادامه با اشاره به تولید این دست خودروهای مونتاژی گفت: برای مدیریت شوکی که به اقتصاد کشور وارد شده باید میزان تقاضای ارز کاهش یابد؛ چراکه نمی‌توانیم بگوییم تولید صورت نگیرد؛ بنابراین باید کاری کرد که نه تولیدکننده ضربه ببیند و نه مصرف‌کنندگان.

او در توضیح بیشتر گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت خودروهای تولیدی به صورت CKD بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود؛ اما اگر بهره‌وری تولید CKD نیز افزایش یابد و به سمت تولید داخلی پیش برود، طبیعی است که ارزبری این تولیدات روندی کاهشی خواهد داشت و به بازار نیز کمک می‌کند چراکه قیمت تمام شده آنها با توجه به داخلی بودنشان کاهش پیدا می‌کند.

*الان خودرو بخریم یا نخریم؟

تندر 90 و مگان را می‌توان از جمله خودروهایی دانست که در بازار طرفداران بی‌شماری دارد؛ هرچند قیمت این خودروها نیز در چند ماه گذشته روند صعودی داشته و می‌توان گفت قیمت آنها با برخی محصولات با کیفیت خارجی برابری می کند.

 این در حالی است که با وجود طرفداران بی‌شمار این خودروها هنوز قیمت‌های رسمی و تعدیل شده از سوی شورای رقابت اعلام نشده و همه چیز منوط به تصمیم بانک مرکزی برای تعیین نرخ تورم بخشی آنهاست.

در یک ماه گذشته و با تصمیمات شورای رقابت قیمت برخی محصولات داخلی کاهش یافت؛ هر چند مصرف‌کنندگان نهایی انتظار داشتند شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودروها باشند، اما در واقع این اتفاق نیفتاد و نارضایتی از قیمت‌ها سبب تحریم خرید خودرو از سوی مردم شد. البته تحریم خرید را نمی‌توان مختص این بازه زمانی دانست، زیرا بر خلاف سال‌های پیش که بازار خودرو در روزهای پایانی اسفند رونق چشمگیری می‌یافت، آخرین روزهای سال 91 بازار آنچنان کساد شد که مسوولان صنعت خودروسازی کشور و قطعه‌سازان بارها نسبت به احتمال ورشکستگی هشدار دادند.

تحریم خرید خودرو از سوی مشتریان، بازار این محصولات را به شدت با کاهش تقاضا روبرو کرده و باعث شده تا خودروها با وجود پایین آمدن قیمت همچنان با عدم تمایل و استقبال مردم مواجه شوند. به گفته دلالان و نمایشگاه‌داران، در حال حاضر انجام معاملات خودرو در بازار بسیار محدود شده است و همه در انتظار اعلام سایر تصمیمات شورای رقابت هستند.

با توجه به کاهش قیمت‌ها و اجبار خودروسازان برای تمکین از این مصوبه، قرار شد پیش‌فروش و فروش محصولات با قیمت‌های جدید صورت گیرد، اما گویا این تاکتیک هم کارساز واقع نشد و با وجود وعده‌های فراوان شرکت‌های خودروساز تقریبا محصولات خود را به صورت فوری نمی‌فروشند و محصولات پیش‌فروش خود را حداقل شهریور ماه تحویل خواهند داد.

در این میان شورای رقابت سعی کرده تا با بررسی قیمت‌ها و هزینه‌ها، قیمتی را تعیین کنند که بیشتر منافع مشتری در نظر گرفته شود و این بار این شورا برای کاستن از نارضایتی‌ها از میزان کاهش قیمت خودروها،قرار است در گامی به قیمت نهاده‌های خام خودرو در صنعت قطعه‌سازی ورود پیدا کند. به گفته رییس شورای رقابت،در بررسی‌ها نهاده‌هایی بین 100 تا 200 درصد رشد قیمت داشته‌اند، اما در تدوین دستورالعمل جدید به بهره‌وری، نرخ تورم و شاخص کیفیت در تعیین قیمت خودرو توجه شده است.

* فروش خودرو با قیمت‌های غیرقانونی

شرکت مدیران خودرو در حالی فروش اقساطی محصولاتش را با قیمت‌های قبلی (تجاری) آغاز کرده که این قیمت‌ها از سوی مراجع ذی‌صلاح لغو شده و قانونی نیستند.

اواخر بهمن ‌ماه سال گذشته دولت با مصوبه‌ای اجازه تعیین قیمت خودروهای داخلی در سطوح قیمتی نزدیک به نرخ بازار (تجاری) را صادر کرد. پس از آن نیز خودروسازان نرخ محصولاتشان را حدود صد درصد افزایش دادند.

این افزایش قیمت مورد انتقاد رییس‌جمهوری قرار گرفت و به دنبال آن رییس مجلس شورای اسلامی مصوبه تعیین قیمت خودروها براساس نرخ‌های تجاری را ملغی اعلام کرد.

رییس شورای رقابت نیز به عنوان تنها نهاد قانونی تعیین نرخ خودروها اعلام کرد قیمت‌های قبلی خودروها از جمله نرخ‌های تجاری غیر قانونی بوده و قیمت‌های جدید باید از سوی این شورا بررسی و اعلام شود. دو هفته پیش نیز قیمت محصولات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا تعیین و پس از تایید شورای رقابت ابلاغ شد.

در این شرایط در حالی شرکت مدیران خودرو از شانزدهم اردیبهشت اقدام به فروش اقساطی دو محصول ام‌وی‌ام 530 و ام‌وی‌ام X33 با پلاک سال 91 و با قیمت‌های به ترتیب 38 میلیون تومان و 60 میلیون و 500 هزار تومان (با در نظر گرفتن تخفیف دو میلیون و دو میلیون و 500 هزار تومانی به دلیل پلاک 91 این خودروها) کرده که این نرخ‌ها همان قیمت‌های تجاری غیرقانونی اعلام شده از سوی شورای رقابت هستند.

جدیدترین قیمت‌ها از بازار خودرو
*اتومبیل   قیمت
405 ( نمایندگی/ تومان)
22,180,000
206 تیپ2 ( بازار/ تومان)
33,000,000
405 ( بازار/ تومان)
23,500,000
206 تیپ2 (نمایندگی/ تومان)
29,000,000
206 تیپ 5 (نمایندگی/ تومان)
34,000,000
206 (تیپ 5 (بازار/ تومان
38,000,000
206 تیپ 6 ( نمایندگی/ تومان)
39,000,000
206 تیپ 6 ( بازار/ تومان)
51,000,000
206 صندوق دار V20 ( نمایندگی/ تومان)
37,500,000
206 صندوق دار V20 ( بازار/ تومان)
43,500,000
207 دنده اتوماتیک (نمایندگی/ تومان)=
45,500,000
207 دنده اتوماتیک ( بازار/ تومان)
56,000,000
پارس سال (نمایندگی/ تومان)
26,970,000
پارس سال(بازار/ تومان)
32,000,000
سمند ال ایکس ( نمایندگی/ تومان)
23,000,000
سمند ال ایکس (بازار/ تومان)
23,500,000
تیبا (نمایندگی/ تومان/غیرمتالیک)
18,790,000
تیبا (بازار/ تومان)
18,700,000
تندر 90 مدل E2 (نمایندگی/ تومان)
35,050,000
تندر 90 مدل E2 (بازار/ تومان)
31,000,000
پرادو ( نمایندگی/ تومان)
214,900,000
پرادو (بازار/ تومان)
235,000,000
کرولا (نمایندگی/ تومان)
87,900,000
کرولا (بازار/ تومان)
100,000,000
مزدا 3 ( نمایندگی/ تومان)
95,000,000
مزدا 3 (بازار/ تومان)
118,000,000
یاریس هاچ‌بک ( نمایندگی/ تومان)
46,000,000
یاریس هاچ‌بک ( بازار/ تومان)
76,000,000
پراید 111- LE کیسه هوا (نمایندگی/ تومان/غیرمتالیک)
17,800,000
پراید 111- LE کیسه هوا ( بازار/ تومان
15,500,000
پراید 132- LE کیسه هوا (نمایندگی / تومان/غیرمتالیک)
16,000,000
پراید 132- LE کیسه هوا (بازار/ تومان)
16,000,000
پراید 141- LE کیسه هوا (نمایندگی/ تومان/غیرمتالیک)
15,150,000
پراید 141- LE کیسه هوا (بازار/ تومان)
18,200,000
مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی (نمایندگی/تومان)
74,400,000
مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی (بازار/تومان)
76,500,000
آزرا (نمایندگی/تومان)
156,000,000
آزرا (بازار/تومان)
185,000,000
سوناتا (نمایندگی/تومان)
130,000,000
سوناتا (بازار/تومان)
150,000,000
منبع : قدس آنلاین

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18354
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه