میهن صنعت :

تشخیص و اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی با دستاورد جدید محققان ایرانی

میهن صنعت : محققان دانشکده شیمی دانشگاه تبریز با همکاری فناوران پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی موفق به ساخت دستگاه کریستال نانو بالانس برای اولین بار در کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر عبدالرضا میرمحسنی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی درباره این دستگاه گفت: دستگاه کریستال نانو بالانس وسیله‌ای برای تشخیص و اندازه‌گیری گازهای مختلف، مواد شیمیایی، ذرات معلق و آلاینده‌هاست که می‌تواند بر اساس جذب این گونه‌ها و تغییرات جرمی ایجاد شده عمل تشخیص و اندازه گیری را انجام دهد.

 

وی افزود: ابعاد و قابلیت‌های این ابزار در حد یک نانوگرم بوده و می‌تواند با بهره‌گیری از این تکنیک و با مهندسی هوشمند و آرشیتکت مولکولی بعنوان یکی از ابزارهای قدرتمند در فناوری نانو مورد استفاده قرار گیرد.

 

میرمحسنی در بیان قابلیت‌های این دستگاه اظهار کرد: یکی از کارایی‌های مهم این دستگاه استفاده از آن برای تشخیص و اندازه گیری آلاینده‌های زیست محیطی بوده و با توجه به اهمیت موضوع و نیز هزینه‌های بسیار زیاد خرید تجهیزات تشخیصی آلاینده‌های زیست محیطی این دستگاه می‌تواند با هزینه بسیار کم و با فناوری داخلی جایگزین بسیار خوبی برای حسگرهای بسیار گران قیمت باشد.

 

به گفته وی، این دستگاه در اندازه‌گیری فنل‌ها و خروجی گازهای پتروشیمی، اندازه گیری آلاینده‌ها در هوا و در پروتئین و مواد دارویی کاربرد دارد.

 

بر اساس این گزارش، دستگاه کریستال نانو بالانس ساخت محققان کشور در اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری به علاقه‌مندان عرضه شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49317
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه