میهن صنعت :

تشریح برنامه‌های همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی/ خلیج عدن و باب المندب تحت پوشش نیروی دریایی ارتش

میهن صنعت :‌ فرمانده نیروی دریایی ارتش با تشریح برنامه های همایش فناوری های نوین دریایی گفت: ناوگروه‌های ما در دریای مدیترانه حضور ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری همایش ملی فناوری های نوین دریایی که امروز یکشنبه در ستاد نیروی دریایی ارتش برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در مراسم دانش آموختگی در دانشگاه حضرت امام(ره) در بحث فناوری های نوین توصیه های خاصی فرمودند برای پیشرفت و تامین نیازمندی های نوین، لذا فلسفه اصلی برگزاری این همایش اجرایی شدن فرامین فرمانده کل قوا است.

وی با بیان اینکه دریا برای هر کشوری که دریا داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: از زبان مقام معظم رهبری دریا برای هر کشور یک فرصت مناسب برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است، منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و کلان است. با توجه به اینکه یک سوم مرزهای ما، مرزهای دریایی است، لذا باید بتوانیم از منافع خدادای برای پیشرفت کشور استفاده کنیم زیرا تا به حال خوب استفاده نکردیم.

دریادار سیاری به منافع و منابع دریایی اشاره کرد و گفت: دریا محل ورود ما به جهان است محل عبور و مرور و قسمت عظیم تجارت دنیا در دریا انجام می شود، 93 درصد صادرات و واردات ما از طریق دریا انجام می شود، دریا منابع انرژی فراوانی برای ما دارد، از جمله مهمترین منابع غذایی محسوب می شود و محل تعامل و بهترین جا برای پاسخگویی به تهدیدات است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه برای استفاده از همه امکانات دریا باید بتوانیم حضور مستمر در دریای آزاد داشته باشیم، ادامه داد: هر کسی در دریا باید زیر سایه امنیت دریایی باشد، اگر اقتدار داشته باشیم دیگر ارگان ها می توانند از منابع خدادادی دریا استفاده کنند اگر امروز توانمندی نداشتیم امنیت کشتی های تجاری و نفت کش در خلیج عدن و باب المندب برقرار کنیم، نمی توانستیم امنیت اقتصادی را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: اگر شما خبری از دزدان دریایی می شنوید به این دلیل نیست که آنها نیستند بلکه بخاطر این است ما به آنها اجازه تعرض کمتر می دهیم و برای این امر اولین چیز داشتن انسان های آموزش‌دیده مناسب خدمت در دریا است.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه تمامی کارکنان نیروی دریایی آموزش‌دیده در خود نیرو دریایی کشورمان هستند، افزود: اینها در حالی است که قبل از انقلاب تمام آموزش های لازم را متخصصین خارجی می دادند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه وسایل دریایی ما باید مجهز به فناوری روز باشد، بیان کرد: آن چیزی که موجب می شود به اقتدار دریایی کمک کنیم، داشتن فناوری های روز، یگان های شناور، کشتی ها، ناوها و زیردریایی های مدرن و مجهز است.

دریادار سیاری در ادامه به برگزاری اولین همایش ملی فناوری های نوین دریایی اشاره کرد و گفت: این همایش در تاریخ 12 و 13 شهریور در دانشگاه نوشهر برگزار می شود که بسترسازی جهت تحقق بخشیدن به فرمایشات فرمانده کل قوا، ارتقاء سامانه دفاعی در دریا، معرفی و بررسی تکنولوژی های برتر در دریا، دستیابی به فناوری های نوین، ارتقاء سطح دانش اساتید، ایجاد تعامل با مراکز پژوهشی، تشویق و ایجاد روحیه پژوهشی نیروهای دریایی از جمله اهداف اساسی برگزاری همایش است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: از جمله محورهای همایش پهبادهای دریا پایه، سامانه پیشرفته، دفاع سایبری، تسلیحات و تجهیزات هوشمند، طراحی و ساخت شناور سطحی و زیرسطحی، جنگ الکترونیک، سامانه رانش پیشرفته و کاربرد لیزر در دریا هستند.

سیاری در ادامه به افراد شرکت کننده در این همایش اشاره کرد و گفت: 90 درصد شرکت کنندگان این همایش آقایان و 10 درصد دیگر نیز بانوان هستند که حدود 20 دانشگاه به همراه 20 غرفه و با همکاری 70 سازمان برگزاری این همایش را برعهده گرفتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در همایش ذکر شده میهمانان خارجی، نخبگان و اساتید خارجی نیز حضور دارند، گفت: خیر، این همایش داخلی است و فقط از ارگان های داخلی در آن شرکت دارند.

دریادار سیاری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دلیل لغو سفر فرمانده نیروی دریایی آذربایجان چه بود؟، گفت: فرمانده نیروی دریایی آذربایجان درخواست بازدید کرده بود که ما اعلام آمادگی کردیم، اما برای خودشان مشکلی پیش آمد و این سفر لغو نشده و به تعویق افتاد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران دریای خزر را دریای صلح و دوستی می داند، ولی شنیده شده است که مانور موشک های رژیم صهیونیستی در یکی از کشورهای همسایه لغو شده، نظر شما در این مورد چیست؟ گفت: دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و همه کشورهای همسایه به این موضوع توجه می کنند ولی ملاحظه می شود بعضی کشورها دست به اقداماتی می زنند که به آنها توصیه می شود با هماهنگی کشورهای همسایه امنیت را برقرار کنیم، جمهوری اسلامی از اقدامات هیچکدام آنها غافل نیست و به دریا کاملا مسلط و تحولات منطقه را رصد می کند.

دریادار سیاری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برنامه ناوگروه ها در دریای آزاد به چه شکلی است، گفت: ما حضور مستمر در شمال اقیانوس هند و در مدار 10 درجه داریم، ناوگروه های ما در آنجا در حال گشت زنی هستند و محورهای خلیج عدن و خلیج باب المندب را مورد پوشش خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه ناوبر خارک و ناوشکن سبلان در این مناطق حضور دارند، ادامه داد: وظیفه اصلی ما تامین امنیت خطوط مواصلاتی است و ما برای اینکه بتوانیم از مدار 10 درجه خارج شویم نیاز به اصلاح سلسله مراتب داریم، البته حضور در دریای آزاد جزو برنامه ریزی و برنامه های راهبردی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در صورت درگیری نظامی در سوریه واکنش ناوگروه های حاضر کشورمان در دریاهای آزاد چه خواهد بود؟، گفت: من این سوال را جواب نمی دهم، چون در رده من نیست، ولی لازم است بگویم وظیفه ناوگروه های حاضر در دریاهای آزاد، تامین امنیت خطوط مواصلاتی است و ماموریت دیگری برای آنها تعریف نکردیم.

دریادار سیاری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در سفر پادشاه عمان آیا دیداری با وزیر دفاع این کشور داشتیم، گفت: من دیداری نداشتم احتمالا اگر هم دیداری انجام شده در وزارت دفاع بوده، ولی رابطه ما با کشور عمان بسیار خوب است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده ناوگروه هایی را به دریای مدیترانه فرستادید، دلیل این کار چه بوده است، گفت: خیر، ما در مدار 10 درجه هستیم یعنی بین خلیج عدن و باب المندب و شمال اقیانوس هند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24362
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه