میهن صنعت :

تعرفه موثر واردات خودرو ۲۸ درصد است

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به نرخ ارز، تعرفه موثر واردات خودرو نه ۴۰ بلکه ۲۸ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد نعمت‌بخش، اظهار کرد: در حال حاضر تعرفه اسمی واردات خودرو ۴۰ درصد است اما با توجه به این‌که مبنای گمرک برای اخذ معادله ریالی تعرفه، ارز مبادله‌ای است هم‌اکنون نرخ موثر تعرفه به ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:‌ به عنوان مثال با توجه به نرخ حدودا ۳۵۰۰ تومانی دلار آزاد، قیمت خرید یک خودروی ۱۰ هزار دلاری، حدود ۳۵ میلیون تومان می‌شود. در گمرک ۴۰ درصد ۱۰ هزار دلار بر مبنای دلار ۲۴۵۰ تومانی (مبادله‌ای) اخذ می‌شود که معادل ریالی آن ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: ‌این در حالی است که این خودرو با دلار آزاد خریداری شده و درصورت مبنا قرار دادن قیمت دلار آزاد در گمرک برای اخذ تعرفه، میزان ریالی تعرفه نه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بلکه ۱۴ میلیون تومان است.

به گزارش ایسنا وی با بیان این‌که مشاهده می‌کنیم که هم‌اکنون تعرفه موثر واردات خودرو نه ۴۰ بلکه ۲۸ درصد است، خاطرنشان کرد: به این ترتیب واردات خودرو برای واردکنندگان ارزان‌تر تمام می‌شود.

نعمت‌بخش تصریح کرد: این در حالی است که وضع تعرفه ابزاری برای حمایت از تولید داخل در شرایط کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال در شرایطی که نرخ تسهیلات در اروپا سه تا چهار درصد است این میزان در داخل کشور به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21395
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه