رمز موفقیت در صنعت خودرو برخی کشورها چه بوده است؟

تعرفه واردات خودرو در ایران و جهان + جدول

میهن صنعت : تعرفه سنگین واردات خودرو در کشور که همزمان با شروع به کار صنعت خودرو برقرار شد، اکنون و بیش از گذشت 4 دهه همچنان برقرار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، این در حالی است که نگاهی به وضعیت تعرفه واردات در کشورهای غول در صنعت خودرو سازی نشان می‌دهد که رمز موفقیت در صنعت خودروی این کشورها چه بوده است؟

در کشور ما از دهه قبل و تقریباً همزمان با پا گرفتن صنعت خودروسازی در کشور شاهد تعرفه های واردات خودرو با ارقامی بیش از حتی 100 در صد بودیم. منطقی که آن زمان برای یک چنین تعرفه ای در نظر گرفته شده بود، حمایت از صنعت خودرویی بود که تازه در کشور پا گرفته و نیازمند آن بود تا در برابر هجوم خودروهای وارداتی از کشورهای غول تولید کننده خودرو حمایت شود.

به گزارش تابناک، این روزها بیش از 4 دهه از تولد صنعت خودرو در کشور می‌گذرد و همچنان با تعرفه بالایی برای واردات خودرو به کشور مواجه هستیم.

اکنون تعرفه اسمی واردات خودرو در کشور 90 درصد است که با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، می‌توان حدس زد که با یک چنین تعرفه ای و با یک چنین نرخ ارزی به علاوه مالیات بر ارزش افزوده، واردات یک خودرو از خارج از کشور با چه رقمی تمام خواهد شد!

این در حالی است که انحصار تولید خودرو در کشور با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی بر واردت، یک حاشیه امن برای تولید کنندگان ایجاد کرده که خودروی تولیدی را با هر استاندارد و کیفیتی و با هر شرایط دلخواهی تحویل مصرف کننده ایرانی می‌دهند که البته نتیجه آن، صرف نظر از هزینه های اقتصادی، سالیانه چند هزار کشته و مجروح در جاده های کشور به دلیل عدم استاندارد لازم در این خودروها است.

به دقت که نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در طول این سالیان چند دهه، منطق تعرفه واردات خودرو اساساً تغییر کرده است. منطقی که یک زمان در راستای حمایت از یک صنعت نوپا و نیازمند توجه برقرار بود امروز هم برقرار است با این تفاوت که از یک صنعت انحصاری و با شبکه گسترده اقدامات مهندسی شده برای زنده نگه داشتن انحصار حمایت می‌کند.

تعرفه واردات خودرو در کشور با گذشت بیش از 4 دهه از زمان آغاز صنعت خودروسازی، هنوز تعرفه ای سنگین و کمرشکن است و نه تنها منجر به آن نشده که خودروسازان کشور دست به تولیداتی استاندارد و قابل رقابت با سایر تولیدات جهانی بزنند، بلکه تبدیل به یک امتیاز ویژه برای آنان شده است تا همچنان بدون واهمه از هیچ رقیب خارجی، به انحصار و فشار خود بر مصرف کننده ایرانی ادامه دهند.

نگاهی به وضعیت تعرفه واردات خودرو در کشورهای بزرگ تولیدکننده خودروی جهان نشان می‌دهد که اکنون ایران در این حوزه چه وضعیت اسفناکی دارد. تنها کافی است به کشور چین توجه کنید که اکنون با بیش از 8 میلیون تولید خودرو در سال، چه وضعیتی دارد.

تعرفه واردات در این کشور که تا 3 دهه قبل 260 درصد بود اکنون به 25 درصد کاهش یافته است.
آیا تعرفه واردات، رمز موفقیت این کشورها در تبدیل شدن به غول‌های صنعت خودروسازی است؟ آیا تعرفه واردات بوده که توانسته این درجه از کارایی و کیفیت را در صنعت خودرو این کشورها رقم بزند؟ آیا ما با برقراری یک چنین تعرفه سنگین توانسته ایم حتی به گرد پای این کشورها در صنعت خودرو برسیم؟

البته لزوم حمایت از تولید داخلی بر هیچ کس پوشیده نیست. اما آنچه اکنون مشخص است اینکه، خودروسازان این حمایت را همیشگی تصور کرده‌اند و گویا همین گونه هم هست. چرا هیچ زمان مشخصی برای پایان دادن به این حمایت در نظر گرفته نشده تا خودروسازان کمی به خود بجنبند و دست به کار شوند؟

البته دولت در مصوبه اخیر خود برای خودرو سازان ذکر کرده است که تا 5 سال آینده، تعرفه واردات باید 25 درصد (هر سال 5 درصد) کاهش یابد! یعنی تا 5 سال آینده هنوز تعرفه واردات خودرو در کشور برابر با 65 درصد (بیش از 2 برابر کشور چین) خواهد بود!

سؤال اینجا است که تا 5 سال آینده، چه میزان دیگر اجحاف در حق مصرف کننده ایرانی باید روا داشته شود؟ چه تعداد دیگر باید در جاده های کشور جان خود را به دلیل عدم استاندارد لازم در خودروهای داخلی و عدم دسترسی به خودروهای روز دنیا از دست بدهند؟

چند نفر دیگر باید قربانی افزایش قیمت‌های همیشگی خودروسازان شوند و از خرید خودروی ایرانی برای همیشه پشیمان؟ خوب است دولت و مسئولان یک‌بار هم که شده پاسخ این پرسش‌ها را به شکل شفاف بیان دارند.

دریافت فایل مرتبط

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12271
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه