«میهن صنعت» گزارش می دهد:

تعطیلی ۷۰ درصدی واحد های تولیدی

توافق برجام برای دولت تدبیر و امید جلوه ی قهرمانی در جام جهانی ‌داشت اما این قهرمانی چه گلی به سر تولیدکننده های کشور، قشر تحصیل کرده بیکار کشور و تعطیلی کارخانه ها می زد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طی بررسی اجمالی متوجه اهمیت اقتصاد و توسعه تولید ملی و حمایت از آن با توجه به سخنان رهبر و عنوان سال هایی که ایشان برگزیده اند می شویم سال 1390 با توجه به تحولات رخ داده در عرصه اقتصادی و فزونی یافتن اقدامات خصمانه غربی‌ها در تحریم کشور، این سال "جهاد اقتصادی" نام گرفت.

سپس سال 1391، سال "تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى" نام گرفت که علت این نامگذاری، تحریم های اِعمال شده توسط غربی ها و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها از جانب مسئولان در عرصه اقتصادی بود. 

سال 1392، با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین ضرورت عزم راسخ مسئولان برای عبور از معضلات اقتصادی، سال "حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی" نام نهاده شد.

سال 1393، همچون سه سال گذشته، مقوله اقتصاد در نامگذاری سالیانه جای داشت؛ البته در این سال مقوله فرهنگ نیز مورد توجه قرار گرفت و مقام معظم رهبری این سال را سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامیدند.

سال 1394، نیز سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" نام نهاده شد در سال ۹۵ هم شاهد دیگر‌عنوان اقتصادی به نام “ اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که در سال ۹۶ به علت اهمیت زیاد موضوع اقتصاد مقاومتی به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام نهاده شد در آخر که رسیدیم به سال حمایت از کالا ایرانی که بازهم اشاره بز اهمیت توسعه هر چه بیشتر و بهتر تولید ملی دارد.

توافق برجام برای دولت تدبیر و امید جلوه ی قهرمانی در جام جهانی ‌داشت اما این قهرمانی چه گلی به سر تولیدکننده های کشور، قشر تحصیل کرده بیکار کشور و تعطیلی کارخانه ها می زد. در روزهایی که مسئولان از دستیابی به این توافق باد در گلو می انداختند و از آن به عنوان روزنه ای که موجب توسعه اقتصادی کشور می شود یاد می کردند داروگر، ارج، آزمایش، کارخانه قند ورامین و ۱۷ کارخانه کاشی سازی تعطیل شدند. البته این ها بخش کوچکی از تعداد بالای تولیدی های داخلی کشور است که با تعطیل روبه رو شدند و پرسنل این کارخانه ها و تولیدی ها بیکار شدند.

رئیس اتحادیه پوشاک کشور طی روز اخیر اظهار کرد: ۵۰ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ داریم که اگر موانع رفع شود نیاز پوشاک داخلی کشور مرافع خواهد شد گرچه با تمام مشکلات فعلی بخش زیادی از نیاز پوشاک بازار توسط تولیدات داخلی رفع شده و بخش اندکی از محصولات موجود تولیدات خارجی هستند.

جلسات، کمپین ها ‌و نشست های متعددی توسط دولت طی سالهای اخیر به منظور ارائه راهکار جهت حمایت از کالای ایرانی برگزار شده اما تا به این لحظه هیچکدام نتیجه به همراه نداشته گرچه وزیر صنعت در جلسه هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی که به میزبانی سازمان صدا و سیما برگزار شد بیان کرد: تمام تلاش و اقدامات ما برای حمایت از کالای ایرانی ‌و توسعه تولید داخلی است اما اکثر مواقع در ظاهر شاهد اتفاق دیگری هستیم به طوری که رئیس اتحادیه پوشاک طی روزهای گذشته اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از تولیدی های پوشاک تعطیل شده اند و مشکل اصلی در این صنف واردات است!!

البته این موضوع با یک برنامه ریزی و مدیریت درست حل شدنی است اما اتفاق جالب توجه اظهار نظر مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد است که بیان کرد: من خودم اعتقادی به الزام خرید کالای ایرانی ندارم.

تولیدکنندگان نیازی به تسهیلات مالی و مشوق های این چنینی ندارند عواملی که موجب به حرکت درآمدن هرچه بهتر چرخه تولید کشور می شود برنامه ای مدون برای جلوگیری از واردات، ثبات اقتصادی، کوچک سازی دولت، جلوگیری از بنگاه داری بانک ها، رفع برخی قوانین و مالیات و بیمه است البته رفع تمامی این مشکلات نیازمند یک همبستگی میان خود مسئولان است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=153600
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه