میهن صنعت:

تعیین قیمت دنا در گرو رقابت‌پذیری آن

میهن صنعت: تاخیر در تحویل خودرو دنا در حالی وارد دومین ماه خود شده است که مدارک قیمت‌گذاری این خودرو هنوز به شورای رقابت نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از دنیای اقتصاد، اگرچه پیش از این قیمت این خودرو از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو حدود 48 میلیون تومان اعلام شده بود، اما رئیس شورای رقابت از کامل نبودن مدارک این خودرو برای تعیین قیمت آن می‌گوید. رضا شیوا در این زمینه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: از آنجا که این خودرو محصولی جدید است، شورای رقابت در گام نخست باید هزینه‌های تولید آن را آنالیز کند تا مشخص شود قیمت اعلام شده برای این خودرو درست است یا خیر.  شیوا در ادامه با اشاره به این موضوع که چنانچه دنا قدرت رقابت با دیگر محصولات بازار را داشته باشد، شورای رقابت در قیمت آن دخالت نخواهد کرد، می‌گوید: با توجه به اینکه پلت‌فرم دنا همان پلت‌فرم سمند است باید بعد از انجام بررسی‌های لازم ببینیم که چه تغییرات اساسی در پلت‌فرم یا موتور و سایر بخش‌های این خودرو ایجاد شده است، بعد از آن اگر متوجه شویم که دنا از نظر کیفیت و قیمت قدرت رقابت با محصولات وارداتی یا داخلی بازار را دارد، دیگر دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری آن لزومی نخواهد داشت و این بازار است که قیمت این خودرو را تعیین خواهد کرد.
شیوا در حالی از رقابت‌پذیر بودن خودروی دنا، خصوصا با خودروهای وارداتی می‌گوید که تاکید دارد هنوز از سوی شورای رقابت بررسی دقیق فنی برای تشخیص رقابت‌پذیر بودن دنا با خودروهای وارداتی انجام نشده است.
بر این اساس به نظر می‌رسد تنها رقیب دنا در حال حاضر تندر 90 دنده اتومات با قیمت 46 میلیون تومان باشد که آن‌هم تنها در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد. بنابراین چنانچه وجود تندر و دنا در کنار یکدیگر از نگاه شورای رقابت به معنای رقابت این دو محصول با یکدیگر باشد، ممکن است بعد از ارزش‌گذاری اولیه دنا، شورای رقابت از قیمت‌گذاری این خودرو کنار بکشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=61144
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه