میهن صنعت:

تعیین نرخ های متفاوت در حمل و نقل جاده ای/قانون شکنی برخی از کامیون‌داران

میهن صنعت: در حالیکه دولت نرخ معینی را برای حمل و نقل بار در بخش جاده ای تعیین کرده است اما برخی از کامیون داران نرخ های متفاوتی در شرایط یکسان برای حمل ونقل بار تعیین می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حمل و نقل جاده ای بیشترین سهم بازار ایران را در عرصه ترانزیت و تجارت کالا برعهده دارد و بخش زیادی از صاحبان کالا و تولیدکنندگان از این طریق بار و کالاهای خود را به دیگر نقاط کشور و یا کشورهای دیگر ارسال می کنند بنابراین بیش از 90 درصد از آنها با این بخش ارتباط مستقیم دارند.

براین اساس حمل و نقل جاده ای تاثیر زیادی را بر قیمت کالا و نرخ نهایی تولیدات در داخل کشور می گذارد و می تواند قیمتی که به دست مصرف کننده می رسد را با تغییراتی مواجه کند به همین جهت دولت با تعیین فرمولی خاص، نرخ حمل و نقل هر تن کیلومتر 55 تومان تعیین کرد و تمامی شرکت های حمل و نقل جاده ای باید با نرخ تعیین شده بار را جابجا کنند.

اما در ماه های اخیر برخی از شرکت های حمل و نقل مشکلاتی را برای صاحبان کالا بوجود آورده اند بطوریکه برای یک بار مشخص و معین در زمان و مکان مشخص، قیمت های متفاوتی را تعیین می کنند و اعتراض صاحبان کالا هم در این امر تاثیر ندارد.

در واقع آنها با تعیین نرخ های غیرواقعی و متفاوت در شرایط یکسان باعث می شوند که قیمت های کالا دستخوش نوسان شود و با قیمت های غیرواقعی به دست مصرف کننده به خصوص در شهرستان های دور برسد. این در حالی است که این موضوع نه تنها خریداران را به دلیل قیمت بالا تحت فشار می گذارد بلکه صاحبان کالا را هم با کاهش فروش مواجه می کند و در واقع بازار را دستخوش نوسان می کند.

یکی از صاحبان کالا در این باره به خبرنگار مهر، گفت: برای چند کامیون در یک ساعت قیمت های متفاوتی را تعیین کردند و حتی اعتراض به آنها هم نتیجه ای نداشت و گفتند که این شرایط ما است و می توانید ار طریق دیگری بارها را بفرستید.

وی افزود: حمل و نقل جاده ای برای ما صرفه بیشتری دارد و اصولا به مکان هایی که ما قصد ارسال کالا داریم راه های دیگر مانند ریلی اصلا وجود ندارد و یا اینکه به صرفه نیست بنابراین مجبوریم که با شرایط آنها کنار بیاییم.

این تولیدکننده با بیان اینکه متاسفانه مسئولان استانی توجهی به اعتراض ها نمی کنند، گفت: چندین بار در این خصوص با مسئولان صحبت کردیم اما به جایی نرسیدیم و همچنان این نرخ های غیرواقعی از ما دریافت می شود.

وی اظهار داشت: در اغلب موارد وقتی برای حمل بار به شرکت ها مراجعه می کنم برای کامیون اول یک قیمت و کامیون دوم قیمت دیگری تعیین می کنند و درواقع به شکل آشکار قانون شکنی انجام می گیرد.

براساس این گزارش یکی از دلایلی که باعث تمایل صاحبان کالا به سمت حمل و نقل جاده ای شده و به نوعی مزیت آن هم به شمار می رود دسترسی آسان تر به این نوع حمل و نقل و وجود راه های دسترسی در اغلب شهرها و شهرستان ها است به همین جهت حمل و نقل جاده ای به نسبت ریلی و هوایی با استقبال بیشتری مواجه می شود.

از سوی دیگر همین امر نوعی انحصار برای حمل و نقل جاده ای بوجود آمده است که در برخی از مواقع مشکلاتی را برای صاحبان کالا ایجاد می کند ضمن آنکه عبور و مرور کامیون ها در جاده ها منجر به بروز تصادفات جاده ای شده و عوارض زیادی را به کشور تحمیل می کند.

به همین جهت وزارت راه و شهرسازی تاکید زیادی بر رونق حمل ونقل ریلی داشته است و دستگاه های مربوطه را مکلف کرده که به توسعه این بخش بپردازند تا ضمن رشد بخش ریلی، عوارض حمل و نقل جاده ای هم در کشور کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر،اما در حال حاضر تعیین قیمت های متفاوت در بخش جاده ای و عدم نظارت صحیح بر این بخش، مشکلاتی را برای صاحبان کالا بوجود آورده است که نیاز به نظارت بیشتر مسئولان به خصوص در شهرهای جنوبی کشور که سهم عمده واردات از این منطقه به کشور وارد می شود را دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=28711
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه