میهن صنعت:

تلاش برای دستیابی به سوخت با استانداردهای بالا/ حمایت از کارآفرینان حوزه نفت و گاز

میهن صنعت: دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ گفت: بنزین پتروشیمی در سال های اخیر بنزین استانداردی نبود اما دستیابی به سوخت با استانداردهای بالا نیازمند تکنولوژی است و ما در ستاد از هرگونه همکاری که منجر به توسعه تکنولوژی در حوزه تولید بن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر جعفر توفیقی – دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این مطلب افزود: ایران در زمینه توسعه تکنولوژی صنایع نفت و گاز و به خصوص پتروشیمی، فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد.

وی درباره سنجش کیفیت کار، نظارت بر قراردادها و کمک علمی برای تسریع کارها در حوزه نفت و گاز گفت: ستاد با مجموعه مسئولان و مدیران صنعت نفت ارتباط برقرار کرد. در حال حاضر در مرحله طراحی سازوکارهای اجرایی بوده و هنوز وارد مراحل اجرایی نشدیم و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک وارد موضوع قراردادهای نفتی و پیمانکاران این حوزه بشویم.

وی با اشاره به وضعیت فناوری نفت در عرصه پتروشیمی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی یکی از مراحل ایجاد ارزش افزوده است. از نظر سطح توانمندی تکنولوژی در حوزه‌های پژوهش و فناوری، فعالیت‌هایی انجام شده اما تا سطح مطلوب خیلی فاصله داریم. از سوی دیگر تکنولوژی‌های صنعت پتروشیمی به سرعت در حال تحول هستند و اقدامات انجام شده، خوب بوده اما به نظر کافی نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در حال تدوین نقشه راه توسعه تکنولوژی است و ستاد هم آمادگی دارد که هرگونه همکاری را با صنعت پتروشیمی داشته باشد تا بتوانیم این مسیر را سریع‌تر طی کنیم.

وی درباره میزان حضور نخبگان و فعالیت های دانشگاهی این حوزه گفت: این میزان هنوز به سطح مطلوب نرسیده است و با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار زیاد در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور هنوز ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها در سطح رضایت بخشی نیست و طرفین نمی‌توانند از این ظرفیت در حد مطلوب استفاده کنند. البته شاید یکی از دلایل آن این باشد که برنامه جامعی برای توسعه تکنولوژی در صنعت وجود نداشته است.

توفیقی با اشاره به موضوع آلودگی هوا که بخش عمده ای از آن ناشی از کیفیت نامطلوب بنزین و گازوئیل است، گفت: محیط زیست و آلودگی آن در هوا، آب و خاک از حیاتی‌ترین مسائل کشور ماست و باید برنامه جدی در این ارتباط برای پاسداری از محیط زیست داشته باشیم. که بخشی از آن به سوخت مربوط می شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر و طبق نظر کارشناسان، بنزین پتروشیمی، بنزین استانداردی نبود و درصد مواد آلاینده و مضرش بالاتر از حد استاندارد بوده است. طبیعتا دستیابی به سوخت با استانداردهای بالا و زیست محیطی، نیازمند تکنولوژی است و این یکی از محورهای مورد علاقه ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی است. بنابراین ما از هرگونه همکاری که منجر به توسعه تکنولوژی در حوزه تولید بنزین با استانداردهای بین‌المللی و زیست‌محیطی شود استقبال می‌کنیم که انشاءالله شاهد آثار سوء ناشی از مصرف بنزین غیراستاندارد نباشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی درباره تاثیر تحریم‌های نفتی و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فناوری نفتی گفت: قطعا یکی از راه‌های مقابله با تحریم در کنار راه‌حل‌های سیاسی، توانمندسازی فناوری داخلی است و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه درون‌زا و مبتنی بر استعدادها و ظرفیت‌های داخل است.  حمایت از شکل‌گیری شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری نفتی توسط این شرکت‌ها و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌ها در برنامه‌های اصلی ما قرار دارد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از عناصر جدی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

به نقل از مهر توفیقی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز در حوزه نفت و گاز به صورت جدی وارد نشده‌اند و یکی از سیاست‌های ما این است که کارآفرینان، فناوران و جوانان بااستعداد را نسبت به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز تشویق کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49492
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه