میهن صنعت:

تمجید کاخ سفید از رفتار ایران/ اوباما به دنبال تمدید زمان مذاکرات ایران است

میهن صنعت: کاخ سفید شب گذشته از رفتار مطلوب ایران در شش ماه گذشته و هنگام مذاکرات با قدرت های غربی تمجید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، و به نقل از باشگاه خبرنگاران "جاش اِرنست"، سخنگوی کاخ سفید، عملکرد ایران در اجرای توافقنامه موقت هسته‌ای را "مطلوب و غیرمنتظره" دانست، اما افزود همزمان با ادامه تلاش ها برای دستیابی به توافق نهایی تا بیستم ژوئیه، هنوز اختلافاتی بین آمریکا و شرکای این کشور با ایران وجود دارد. 


با وجود این، مقامات کاخ سفید اشاره نکردند که آیا با تمدید زمان گفتگوها بعد از تاریخ بیستم ژوئیه موافقت خواهد شد یا خیر. 

برخی دیپلمات ها نیز در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند ایران و قدرت های جهانی عجالتاً تصمیم گرفته‌اند زمان گفتگوها را بعد از ضرب الاجل تعیین شده تمدید کنند. 

"جاش ارنست" گفت: باراک اوباما و جان کری درباره "مسیر پیش رو"» در مذاکرات هسته‌ای ایران گفتگو کرده‌اند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم "جف دایر" نوشت: اوباما در سخنانی در کاخ سفید گفت مذاکرات در چند زمینه پیشرفت خوبی داشته است و مسیر خوبی پیش روی طرفین گفتگوها قرار دارد. 


وی با اشاره به وجود برخی شکاف ها میان ایران و جامعه بین المللی بر لزوم کار بیشتر برای رسیدن به توافق تاکید کرد. 

مقامات ایرانی هم در روزهای اخیر آمادگی خود را برای تمدید زمان مذاکرات اعلام کرده اند. 

فایننشال تایمز نوشت: در توافق مقدماتی هم پیش بینی شده است که اگر مذاکرات تا پایان بیستم ژوئیه به امضای توافقنامه جامع نهایی منجر نشد، زمان مذاکرات برای شش ماه دیگر تمدید شود. 

در گزارش جدیدی که شورای ملی ایرانیان آمریکا این هفته تهیه کرده، آمده است تحریم های مستمر آمریکا بر ضد ایران باعث از بین رفتن دهها هزار فرصت شغلی در آمریکا شده است. در این گزارش آمده است: آمریکا بین سال های 1995 تا 2012 از صادرات احتمالی به ارزش 134/7 تا 175/3 میلیارد دلار به ایران چشم‌پوشی کرده و ضرر کرده است.

ایتارتاس نوشت: در حالیکه تنها چند روز تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای حصول توافق جامع درخصوص برنامه هسته ای ایران باقی مانده، هنوز مسائل حل نشده زیادی بین طرفین وجود دارد. 


یک منبع دیپلماتیک در هیئت مذاکرات ایران به ایتارتاس گفت: ضرب الاجل مذاکرات ممکن است برای چند هفته یا چند ماه تمدید شود.

همچنین منبع ایرانی دیگری نیز از تمدید مذاکرات تا حداکثر 25 نوامبر، یک سال پس از حصول توافق موقت ژنو،‌ خبر داده بود.

دو هفته پس از شروع دور کنونی مذاکرات که گمان می‌رفت دور نهایی باشد، ایران و شش قدرت جهانی تاکنون نتوانسته اند درباره ابعاد کلیدی برنامه هسته ای ایران به توافق برسند.

آنچه که در ابتدای این ماه کاملا بعید به نظر می‌رسید، دائما از زبان دیپلماتها و مذاکرکنندگان ارشد شنیده شد و آن این جمله بود که طرفین ممکن است نتوانند تا 20 ژوئیه درخصوص سند نهایی به توافق برسند. حتی سران مذاکرات و وزرای خارجه حاضر در گفتگوها نیز از ارائه پیش بینی خودداری کردند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، پس از سه روز مذاکرات فشرده در وین، روز سه‌شنبه قبل از عزیمت به سمت کشورش گفت: فرصت رسیدن به یک توافق وجود دارد ولی درباره امکان تمدید مذاکرات با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و کنگره صحبت خواهم کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: رسیدن به توافق تا 20 ژوئیه صرفا یک احتمال است و خاطرنشان کرد که تهران هنوز درباره ادامه دادن به مذاکرات پس از 20 ژوئیه تصمیم نگرفته است.

همانطور که منابع دیپلماتیک قبل از شروع این دور از مذاکرات گفته بودند، بخش عمده دور نهایی مذاکرات بین ایران و آمریکا خواهد بود. 

یک منبع در هیئت مذاکره ایران گفت: برنامه غنی سازی ایران اصلی ترین مانع بر سر راه گفتگوها است. به هیئت ایرانی صریحا اعلام شده که 19 هزار سانتریفوژ برای برنامه غنی سازی ایران بسیار زیاد است. این در حالیست که ظریف روز سه شنبه گفت: تهران در راه هدف خود مبنی بر برنامه جدی اما شفاف غنی سازی تسلیم نخواهد شد تا نیازهای کشور برآورده شود.

وی تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و تهران چیزی برای پنهان کردن ندارد. 

یک منبع دیگر در مذاکرات به ایتارتاس گفت: لغو بخشی از تحریمها به عنوان یک گام موقت ایران را راضی نمی‌کند. 

وی تاکید کرد: اگر شش قدرت جهانی می‌خواهند به پیشرفت قابل توجهی در گفتگوها برسد، تحریمها باید به طور کامل لغو شوند.

یک دیپلمات ایرانی گفت: هنوز زود است بگوییم که ایران و پنج بعلاوه یک تا 20 ژوئیه به توافق می‌رسند یا خیر.   

 

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز گفت: مذاکرات بین ایران و آمریکا به طور فشرده پیش می‌رود اما هیچ تغییر قابل توجهی در مواضع آنها ایجاد نشده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=54094
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه