میهن صنعت :

تنها بیست درصد از سبد سوخت کشور به CNG اختصاص دارد/ ترغیب مصرف کننده با توزیع سوخت خانگی

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: تنها بیست درصد از سبد سوخت کشور در حال حاضر به CNG اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،حامد حوریه جعفری مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر علمی همایش در هشتمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی انرژی های پاک سوخت های جایگزین خودرو و صنایع وابسته، اظهار داشت: به لحاظ حجم سوخت جایگزین یا میزان گاز طبیعی جایگزین شده به جای بنزین در حال حاضر تنها بیست درصد از سبد سوختمان به CNG اختصاص دارد، این در حالی است که ظرفیت و تعداد خودروهای گاز سوز نشان می دهد که این میزان سبد سوختمان می تواند به 30 درصد برسد، از این آمار این موضوع استباط می شود که دارندگان خودروهای گاز سوز در واقعیت از گاز استفاده نمی کنند.

 
وی با اشاره به اقتصادی بودن استفاده از خودروهای الکتریکی هیبریدی افزود: طبق محاسبات انجام شده در نیروگاه ها که با راندمان 36 تبدیل و با تلفات 19 درصدی خطوط انتقال انرژی الکتریکی تحویل خودرو می دهند، خودروهای الکتریکی و هیبریدی اقتصادی است و به لحاظ اقتصادی می تواند به ناوگان حمل و نقل کمک کند.
 
جعفری با اشاره به وجود اشکالاتی در کیفیت سوخت دیزل پالایشگاه ها افزود: با توسعه سوخت جایگزین در ناوگان حمل و نقل و یا روی آوردن به حمل و نقل الکتریکی به لحاظ زیرساختی برای کشور به صرفه تر است.
 
وی با اشاره به مشکلات اساسی موجود در صنعت CNG کشور گفت: در بحث سوخت های گاز سوز جایگاه ها و خودروهای گاز سوز از اهم مشکلات اساسی این بخش هستند.
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در تشریح مشکلات جایگاه ها تصریح کرد: هزینه عرضه جایگاه ها با درآمد آنها همخوانی ندارد، تعرفه و کارمزدها جای تامل دارد، عوارض بالا که منجر به عدم تکاپو در این بحث شده باعث شده سرمایه گذاری برای احداث جایگاه های جدید رونق نداشته باشد، به طور کلی در حال حاضر انگیزه ای برای توسعه سرمایه گذاری وجود ندارد و حمایت دولت بسیار احساس می شود.
 
وی ادامه داد: به لحاظ تعمیر و نگهداری جایگاه ها مشکل داشته و در شرایط عملیاتی قرار نداریم.
 
جعفری تاکید کرد: باید مصرف کننده را به اقتصادی و در دست بودن گاز طبیعی ترغیب کنیم به طوری که می توانیم با راه اندازی طرح توزیع سوخت خانگی با همان قیمت تعرفه خانگی این موضوع را به بخش حمل و نقل بکشانیم، یعنی اینکه به جای اینکه هر متر مکعب گاز طبیعی برای مصرف کننده نهایی 420 تومان تمام شود می توانیم با توسعه جایگاه های خانگی که روی پله سوم قرار دارد قیمت هر متر مکعب گاز را به همان 160 تومان محاسبه کنیم. این موضوع جز راهکارهایی است که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
 
وی در خصوص تشریح مشکلات خودرو بیان داشت: در حال حاضر مصرف کنندگان رغبتی برای استفاده خودروهای گازسوز ندارند و این موضوع در جامعه کم رنگ شده چرا که در بخش خودرو با مشکلاتی چون پیمایش جانمایی مخزن، استفاده از مخازن کامپوزیت و جانمایی در کفی و شاسی با مشکل مواجه هستیم، هنوز استاندارد مدونی در استفاده از خودروهای گاز سوز وجود ندارد و تعاریف در سطح اولیه قرار دارد.
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: با توجه به مشکلات صنفی موجود در صنعت CNG یکی از راه کارهای برون رفت از این وضعیت که حال پیگیری است بحث راه اندازی اتحادیه می باشد.
 
جعفری با بیان اینکه بخش حمل و نقل در دنیا بزرگترین بخش مصرف کننده انرژی است افزود: بهتر است تمرکز مصرف در بخش صنعت باشد که ارزش افزوده ایجاد می کند. 
 
وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل سبک بیش از 15 میلیون خودروی سواری در کشور وجود دارد افزود: اگر وانت و ون را به این بخش اضافه کنیم تعداد خودروهای حمل و نقل سبک کشور بیش از 18 میلیون خواهد بود.
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه مصرف روزانه بنزین در حال حاضر 72 میلیون لیتر در روز است افزود: در قالب توسعه سوخت جایگزین در حال حاضر روزانه 19 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در کشور مصرف می شود.
 
جعفری ادامه داد: اگر به دنبال توسعه استفاده از گاز نبودیم در حال حاضر باید روزانه 93 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می کردیم در حالی که ظرفیت پالایشگاه ها 40 تا 45 میلیون در لیتر می باشد و باید مابقی را از طریق واردات تامین می کردیم ، البته در حال حاضر میزان واردات بنزین 12 میلیون در لیتر است.
 
وی گفت: تقاضای تامین سوخت در حوزه حمل و نقل را باید از راه کارهای سخت و نرم افزاری با جایگزینی انرژی های پاک لحاظ کنیم چرا که ما اولین دارنده ذخایر گاز طبیعی هستیم.
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: تولید گاز طبیعی برای ما 4 تا 5 سنت تمام می شود که تقریبا رایگان است بنابراین گاز طبیعی اقتصادی ترین سوخت ما محسوب می شود.
 
جعفری با اشاره به رونق یافتن گاز طبیعی در 15 سال اخیر افزود: در حال حاضر 2300 جایگاه برای عرضه سوخت داریم، تعداد خودروهای گازسوز 3500 برآورد شده که 3 میلیون آنها دارای کارت گازسوز هستند و 500 هزار یا بیشتر آنها به طور غیرقانونی گازسوز شده اند.
 
وی تاکید کرد: عدم تناسب تعداد خودروها با جایگاه های عرضه سوخت عمده ترین مشکل اساسی محسوب می شود، در کشور ما برای هر 1450 خودرو یک جایگاه عرضه سوخت وجود دارد در حالی که طبق استاندارد جهانی باید برای هر هزار خودرو یک جایگاه عرضه سوخت در نظر گرفته شود.
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: در چین برای هر 600 خودرو یک جایگاه، در ایتالیا برای هر 800 خودرو یک جایگاه در برزیل برای هر 980 خودرو یک جایگاه و در پاکستان برای هر 870 خودرو یک جایگاه در نظر گرفته شده است، ولی ما به دلیل عدم تناسب تعداد خودروها با جایگاه های عرضه سوخت با تمرکز و ترافیک در جایگاه عرضه سوخت مواجه هستیم، چین با 5 میلیون خودروی گازسوز در صدر کشورهای دارنده خودروهای گازسوز قرار دارد، ایران به لحاظ تعداد خودروها بعد از چین و پاکستان در جایگاه سوم قرار داریم./باشگاه خبرنگاران جوان/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=109997
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه