تهران فردا تعطیل‌ نخواهد شد

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که میزان غلظت آلودگی هوا به حدی نخواهد رسید که شاهد تعطیلی باشیم اما قطعاً در صورت افزایش آلودگی جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل خواهد شد و تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.


دبیـر کـارگـروه کاهش آلودگی هوای استان اعلام کرد: تنها مرجع اعلام وضعیت آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و کارگروه کاهش آلودگی هوای استان است و آمار مراجع دیگر اعتباری ندارد.

دکتر رسول علی اشرفی‌پور در واکنش به آماری که رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود، به خبرنگار گفت: تنها مرجع اعلام وضعیت آلودگی هوا دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و دستگاه‌های دیگر نباید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

او افزود: آماری که آقای ندافی در جلسه شورای شهر اعلام کرده است اساسی ندارد.
او با اشاره به این که آقای ندافی برای توجیه تناقض آمار خود با آمار ارائه‌شده از سوی کارگروه عنوان کرده آمار‌های آنها بر اساس استاندارد‌های جهانی است، توضیح داد: استاندارد‌هایی که ما بر اساس آن هوا را پایش می‌کنیم مصوبه دولت را دارد و کاملاً علمی است که اتفاقاً نظرات وزارت بهداشت هم اخذ شده است. حالا چطور یک مدیر این وزارتخانه مدعی است استانداردهایش علمی‌تر است!

علی اشرفی‌پور گفت: شرکت کنترل کیفیت هوا جزئی از مرکز پایش آلودگی هوای استان تهران است که در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران استقرار دارد. این مرکز روزانه داده‌های ایستگاه‌های سنجش خود را با داده‌های ما یک کاسه می‌کند و در نهایت از سوی مرکز کاهش آلودگی هوای استان اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین گفت: شرکت کنترل کیفیت هوا که زیرمجموعه شهرداری تهران است هم نمی‌تواند داده‌های خود را رأساً اطلاع‌رسانی کند و روزهای سالم و ناسالم را برای مردم بشمارد.

او در پاسخ به این که وزارت بهداشت این آمار را از کجا به دست آورده است، گفت: نمی‌دانم. آنها هوا را پایش نمی‌کنند. احتمالاً همین آماری که ما به همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم را تفسیر به رأی کرده و اعلام کرده‌اند.

علی اشرفی‌پور در مقایسه وضعیت هوای تهران گفت: امسال شرایط هوا به مراتب مطلوب‌تر از روزهای مشابه سال گذشته است. در حالی که مرجع رسمی اعلام میزان آلودگی و راهکارهای مصوب مقابله با آن کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران معرفی شده است، برخی اعضای این کارگروه، به اظهارنظرهای ضد و نقیض پرداختند.

رسول‌علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور درخصوص پایداری جوی و وارونگی هوا از اواسط هفته جاری در حاشیه کارگروه کاهش آلودگی هوا به رسانه‌ها گفت: براین اساس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران روز یکشنبه تشکیل جلسه داد و مقرر شد طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مرز محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد گسترش یابد.

وی با اشاره به این‌که تشدید برخورد با خودروها و موتوسیکلت‌های دودزا اعم از شخصی و دولتی و خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نیز از دیروز دوشنبه به اجرا درآمده افزود: در عین حال تمامی خودروهای فرسوده‌ای که براساس مصوبه دولت اجازه تردد در تهران را ندارند نیز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران از ممنوعیت فعالیت کلیه کارگاه‌های شن و ماسه و بتون و آسفالت در شهر تهران و غرب و جنوب غرب استان تهران از سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: در عین حال فعالیت تمامی کارگاه‌های صنعتی دارای پتانسیل آلودگی هوا طی روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه در سطح شهر تهران و مناطق غرب و جنوب غرب استان تهران ممنوع بوده و واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس دارای پتانسیل آلودگی هوا نیز مکلفند فعالیت خود را به حداقل ظرفیت در این مدت کاهش دهند.

وی با تأکید بر این‌که تردد تمامی خودروهای میکسر حمل بتون و کامیون‌ها در سطح شهر تهران طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ممنوع است، افزود: در صورت تشدید شرایط هشدار آلودگی هوا و با اعلام دبیرخانه کارگروه آلودگی هوای تهران، اورژانس و هلال‌احمر نسبت به اتوبوس‌آمبولانس‌های خود در میادین اعلام شده به تعداد مشخص اقدام خواهند کرد. مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون میزان آلودگی هوا نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تری داشته است، افزود: بدون احتساب آلاینده ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون، تهران در سال‌جاری 263 روز هوای پاک و سالم، 8 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشت که آن یک روز هم به دلیل ورود ریزگردها بود.

وی ادامه داد: با احتساب آلاینده ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون، شاهد کاهش تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال گذشته بودیم به شکلی که در سال 90، 162 روز شرایط ناسالم را به لحاظ این آلاینده داشتیم که در سال‌جاری این رقم به 96 روز کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان تعطیلی پایتخت در روزهای آلوده هفته جاری گفت: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که میزان غلظت آلودگی هوا به حدی نخواهد رسید که شاهد تعطیلی باشیم اما قطعاً در صورت افزایش آلودگی جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل خواهد شد و تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.

این درحالی است که رئیس پلیس راهور تهران صبح روز گذشته بعد از منتشر شدن مصاحبه مدیرکل محیط زیست استان تهران تمامی صحبت‌های این مقام مسئول را رد کرد به‌طوری که به گفته سردار حسین رحیمی طرح ترافیک و زوج و فرد همانند گذشته اجرا و هیچ برنامه‌ای برای گسترش محدوده طرح ترافیک در محدوده زوج و فرد نداریم و در روزهای آینده این طرح‌ها به صورت عادی اجرا می‌شوند.

سردار رحیمی درباره تمهیدات پلیس برای کاهش آلودگی هوای پایتخت به مهر اظهار داشت: همانند گذشته پلیس با خودروها و موتوسیکلت‌های دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد و آنها را اعمال قانون و توقیف می‌کند. ضمن این‌که خودروهای فرسوده نیز حق تردد نداشته و از سوی پلیس اعمال قانون می‌شوند. بی شک این تناقض‌گویی‌ها آن هم زمانی که جمع کثیری از شهروندان در پایتخت از آلودگی هوا در رنج هستند به نفع هیچکس نخواهد بود. بازگشت آلودگی هوا از امروز سه‌شنبه امری انکارناپذیر است و مسئولان بدون هیچ تردیدی آلودگی را به مردم خبر می‌دهند اما در زمان ارائه راهکار هر کدام آمار و ارقام ضد و نقیض و برنامه‌های متفاوت ارائه می‌دهند. امروز پایتخت با وجود شرایط بحرانی که سلامت مردم را در خطر قرار داده است بیشتر نیاز به رعایت توصیه‌های دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوا دارد.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7572
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه