میهن صنعت :

توانمندیهای داخل برای ساخت دکلهای حفاری نفت/ قدرت رقابت با چینی ها را داریم

میهن صنعت : رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت با اشاره به توانمندی کشور در زمینه ساخت دکل‌های حفاری نفت گفت: اگر شرایط پرداخت به سازنده داخلی شبیه شرایطی باشد که برای یک سازنده خارجی فراهم شده است، ما به لحاظ کیفت، قیمت و زمان ساخت با چینی‌ها رقابت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  حمیدرضا طیبی  در مورد آخرین وضعیت ساخت دکل‌های حفاری با بیان اینکه حجم ساخت داخل تجهیزات و دکل حفاری خشکی در داخل هم اکنون حدود 49 درصد است، افزود: این ساخت شامل ساخت سازه (Mast)،  زیرسازه (Subsfiucture)، سایر سازه‌های فلزی سیستم برق و کنترل (scrtmcc )، تاپ درایو (topdrive) و ساخت کلیه مخازن می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت با اشاره به جزئیات اجرای این طرح اظهار داشت: قرار بود با انعقاد قرارداد ساخت 14 دستگاه در مرحله اول و با ساخت و دستگاه‌های پمپ دکل (mudpamp)، میزدوار rotarytaue و دراورکس (Draw wak) این میزان به 56 درصد و در مرحله دوم به 70 درصد افزایش یابد.

وی افزود: برای ساخت سایر تجهیزات که هنوز ساخت داخل آنها اقتصادی نیست با توافق با خریدار این تجهیزات از منابع مورد نظر خارجی تهیه می‌شود.

طیبی خاطر نشان کرد: علی‌رغم میل ما مبنی بر کاهش ساخت تعداد دکل‌های حفاری از 14 دستگاه به 6 دستگاه با کمک شرکت ملی حفاری ایران و حمایت شرکت ملی نفت ایران امیدواریم به سطح بسیار خوبی از ساخت داخل در قرارداد ساخت 6 دستگاه با شرکت ملی حفاری و شرکت حفاری شمال دست پیدا کنیم.

مشکل اصلی عدم توسعه توانمندی‌های داخل در ساخت دکل

وی با تاکید بر اینکه شرکت حفاری متعلق به بخش غیر دولتی و یا خصوصی سودآوری برای صاحبان سهامش است و وظیفه‌ای برای حمایت از ساخت داخل ندارند، ادامه داد: ممکن است این توقع وجود داشته باشد که اگر سازنده داخلی وجود دارد که می‌تواند در کیفیت، قیمت و زمان ساخت با سازنده چینی و یا غربی رقابت کند؛ چرا این شرکت سراغ فروشنده خارجی رفته است. این نشان می‌دهد که اشکال در جای دیگری است.

طیبی با بیان اینکه اشکال به سیستم مدیریت کشور وارد است، خاطر نشان کرد: وقتی در برنامه ریزی مشاهده می‌شود که فرضا ما در چند سال آینده به 120 دکل خشکی نیازمند هستیم، راه منطقی این است که فرضا 20 دستگاه دکل آن را از یک شرکت معتبر خارجی در مقابل امتیاز انتقال تکنولوژی و ساخت داخل خریداری کرده و بقیه 100 دستگاه را در داخل بسازیم. کاری که چین با مقادیر بسیار کمتر در خریدهای خارجش صاحب تکنولوژی شد.

وزارت صنایع باید جلوی دلالان را بگیرد

وی با ابراز تاسف از اینکه علی‌رغم 105 سال قدمت صنعت نفت ما هنوز در ساخت داخل مشکل داریم، یادآور شد: وقتی وزارت صنایع پیش از ساخت و ساز و کاربردی شدن یک محصول داخلی، با انجام کار کارشناسی تعرفه ورود این محصول را افزایش دهد و اجازه ندهد که دلالان و یا وارد کننده‌ها با نوشتن قیمت‌های بسیار پایین غیر واقعی در اسناد خرید و یا استفاده از روش‌های مختلف به راحتی کالا و محصول خود را با هزینه پایین از گمرکات کشور ترخیص کنند، خریدار داخلی با مشاهده قیمت گران محصول خارجی به سراغ محصول داخلی می‌رود، مشکل در عدم وجود برنامه و کنترل برای حمایت از ساخت داخل در سازمان‌های متولی نفت است.

تامین منابع مالی ساخت دکل از صندوق توسعه ملی

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت به بیان تامین منابع مالی پروژه طراحی و ساخت دکل‌های حفاری پرداخت و توضیح داد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز ساخت دکل‌های حفاری به سراغ مسئولان صندوق توسعه ملی رفتیم و مدیر مربوط نیز اعلام کرد که می‌تواند کمک کند ولی هیچ یک از متقاضیان ساخت دکل باور نداشتند که این کار شدنی است.

وی اضافه کرد: بسیار خوب بود اگر ما می‌توانستیم از منابع صندوق برای ساخت دکل استفاده کنیم.

توانمندی‌های داخل برای طراحی دکل حفاری

طیبی با تاکید بر اینکه 49 درصد ساخت داخل فعلی سهم کاملا قابل قبولی برای تولید دکل در ایران است، اظهار داشت: اگر شرایط پرداخت به سازنده داخلی شبیه شرایطی باشد که برای یک سازنده خارجی فراهم می‌شود، ما به لحاظ کیفیت، قیمت و زمان ساخت با چینی‌ها رقابت می‌کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عدم اجازه خرید از چین در دست سازندگان داخلی نیست، ادامه داد: در هر صورت همه مشکلاتی که ما در برداشت از مخازن مشترک و غیر مشترک و یا توسعه صنعتی کشور داریم به علت نداشتن فناوری‌های مناسب برای ساخت تجهیزات و خدمات مورد نیاز است.

رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: چرا با برنامه ریزی درست نباید سعی کنیم که هم مشکلات کوتاه مدت سریعا حل شود و هم صاحب دانش و فناوری شویم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: کلید تدبیر راه حل این مشکلات باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21513
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه