مدیرعامل بانک قوامین :

توجه به رکن ارزیابی ریسک منجر به ارتقاء اثر بخشی کنترل های داخلی می شود

پانزدهیمن جلسه شورای راهبردی حسابرسی داخلی بانک ها و موسسات مالی که به میزبانی بانک قوامین برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در پانزدهیمن جلسه شورای راهبردی حسابرسی داخلی بانک ها و موسسات مالی که به میزبانی بانک قوامین برگزار شد ؛ با بیان اینکه رکن ارزیابی ریسک در میان پنج رکن کنترل داخلی بسیار حائز اهمیت است گفت : تجربیات و پژوهش های انجام گرفته در حوزه کنترل داخلی و چارچوب کوزو نشان دهنده اهمیت حوزه ارزیابی ریسک در این ساختار است و با استناد به همین منابع می توان گفت توجه به رکن ارزیابی ریسک منجر به ارتقا اثر بخشی کنترل های داخلی می شود .
وی در ادامه با اشاره به اینکه ریسک مقوله حذف نشدنی است اما می توان آنرا مدیریت کرد افزود : هیچ گاه نمی توان این اطمینان خاطر را داد که جلوی همه انحرافات گرفته شده است و بیان این موضوع خود نقطه سقوط کنترل داخلی در سازمان ها و به ویژه در بانک هاست چراکه منابع انسانی در عین حال که وجودش برای سازمان و بانک مفید است اما خطرات و انحرافات نیز پیرامون همین منابع انسانی روی می دهد .
دکتر نتاج در تببین این موضوع خاطرنشان کرد؛ نیروی انسانی در بانک ها و موسسات به نوعی در مثلثی از تقلب گیر کرده اند چرا که فرصت و نیاز دارند و با اخباری که هر روزه در زمینه اختلاص و تقلب می شنوند توجیه هم برای کار خود پیدا می کنند و باید به گونه یی عمل کنیم که نیازهای کارکنان رفع شود تا دست درازی به منابع مالی صورت نگیرد .
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : در حوزه ارزیابی ریسک باید اقدامات کنترلی طراحی شود و این اقدامات در هر بانک خاص همان بانک است و به جرات می توان گفت کنترل داخلی بر مبنای نظری از قبل طراحی شده و جامع در این خصوص نداریم و همانطور که شاهد بوده ایم انحرافات اخیر بیشتر در بانک های باسابقه روی داد .
مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه زمانی که بحث کنترل داخلی مطرح می شود انتظار ارتقای کارآیی و اثر بخشی را نیز در سازمان داریم افزود : کنتر ل داخلی باید متناسب با هر بانک طراحی شود و کارآیی و اثر بخشی آن همواره مدنظر قرار گیرد .
دکتر نتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وحدت در نظارت هم چون وحدت رویه در مدیریت بسیار حائز اهمیت است بیان کرد ، در هر سازمان شاهدیم که کلکسیونی از واحدهای نظارتی شکل گرفته و در عمل وظایف یکسانی برای هریک پیش بینی شده و این هم پوشانی سبب می شود در برخی مواقع خلا های جدی را شاهد باشیم ضمن اینکه هدر رفت منابع سازمان را نیز نظاره گر خواهیم بود .
وی پیشنهاد داد تمامی مراجع نظارتی ( حسابرس ، بازرس، کنترل ریسک و ….) در یک جایگاه با عنوان معاونت نظارتی تجمیع شوند و از دست اوردهای هریک از این بخش ها استفاده شود
دکتر نتاج در ادامه کنترل را وظیفه همگانی برای تمامی افراد یک سازمان دانست افزود : باید تک تک کارکنان یک سازمان خود را در حوزه کنترل مسئول بدانند و مسئولیت را بر دوش بخش های نظارتی نگذارند .
نگاهی که از بعد تعالیم اسلامی مورد تایید است .
مدیرعامل بانک قوامین در ادامه با بیان اینکه مقوله نظارت در درون سازمان ها تکه تکه شده است خاطرنشان کرد : این اقدام سبب شده زمینه برای فساد در سطح مدیران کلان بانک ها بوجود بیاید .
وی هم چنین با اشاره بدهی و معوقات کلان بانک ها و هزینه های تمام شده برای آنها گفت : این وضعیت سبب شده حساب سازی در بانک ها صورت گیرد و سیستم نظارتی باید به این مسئله هم توجه داشته باشند .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=97197
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه