میهن صنعت:

توزیع بنزین با کیفیت در ۸ کلانشهر تا بهار آینده

میهن صنعت: هوا که آلوده‌تر و گردوغبار ناشی از وارونگی هوا در کلانشهرها تشدید می‌شود، نوک انتقادها به سمت کیفیت بنزین نشانه می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اظهارنظر چندی پیش معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر واردات بنزین از خارج کشور هم بی‌پاسخ نمانده و به گفته مسئولان وزارت نفت میزان بالای مصرف فرآورده‌های نفت و گاز بر شدت آلودگی هوا افزوده است. آنها می‌گویند برای چاره‌جویی بهتر است نگاه جامع‌تر برای حل مشکل حاکم شود، اما سؤال این است که دست‌کم وزارت نفت برای بهبود کیفیت بنزین چه برنامه‌ای دارد؟

8کلانشهر در معرض آلودگی شدید هوا به‌تدریج و به‌صورت مرحله‌ای تا پایان سال تحت پوشش حداکثری بنزین پاک با استاندارد یورو 4قرار می‌گیرند. این تازه‌ترین برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است برای انتظارات و انتقادها درباره کیفیت بنزین تولید داخل. شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: تهران، اراک، اصفهان، تبریز، شیراز، کرج، مشهد و اهواز 8کلانشهری هستند که تا پایان بهار سال آینده از بنزین با استاندارد یورو 4بهره‌مند خواهند شد. به گفته این مقام مسئول، از ابتدای دی‌ماه شهر اراک تحت‌پوشش کامل توزیع بنزین پاک قرار گرفته و برای شهرهای تهران و کرج هم برنامه‌ریزی توزیع بنزین پاک به‌صورت مرحله‌ای است، پیش‌بینی می‌شود که تهران و کرج تا تیرماه سال آینده تحت پوشش حداکثری بنزین یورو 4قرار گیرند.

خسروانی اظهار کرد که تولید بنزین پاک با استاندارد یورو 4به میزان 30تا 35میلیون لیتر در روز برسد. او افزود: برنامه اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای افزایش بنزین تولیدی کشور، بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که با بهره‌برداری کامل آن روزانه 36میلیون لیتر بنزین و 13میلیون لیتر گازوئیل استاندارد یورو4 تولید خواهد شد.

به گزارش همشهری در هفته‌های اخیر همزمان با تشدید پدیده وارونگی و البته آلودگی هوا در کشور به‌ویژه کلانشهرها شائبه‌های بسیاری درباره تداوم تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی و نیز واردات بنزین بی‌کیفیت از کشور چین مطرح شده است. معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب صریح واردات بنزین بی‌کیفیت به کشور تأکید کرد: روزانه حدود 10میلیون لیتر بنزین باکیفیت و استاندارد وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی مجتمع‌های پتروشیمی به‌صورت خیلی جزئی، بنزین برای جبران کسری تولید می‌شود افزود: تمامی عوامل آلاینده آن مخصوصا بنزن تحت کنترل کامل قرار دارد و هیچ نگرانی از بابت کیفیت بنزین اندک تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی نداریم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39653
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه