میهن صنعت :

توسعه میادین مشترک با عراق آغاز شد

میهن صنعت : مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به توسعه میدان مشترک نفتی آبان گفت: 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی تا اواخر دی ماه در شعب بانک ملی عرضه می کنیم.

به گزارش میهن صنعت به نقل از  فارس مهدی فکور صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به راه اندازی اولین پالایشگاه ملی گاز اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات پایه برای توسعه دو میدان و طراحی پالایشگاه ملی به اتمام رسیده است و در انتظار نهایی شدن قرارداد آن با قرارگاه خاتم‌الانبیا هستیم.

وی با بیان این که پژوهشگاه صنعت نفت در این پروژه ملی تامین‌کننده دانش فنی، قرارگاه خاتم‌الانبیا پیمانکار و شرکت نفت مناطق مرکزی کارفرما هستند، پیش‌بینی کرد که پیش‌نویس اولیه قرارداد با پیمانکار طرح اوایل بهمن ماه امسال نهایی شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با حفاری 12 حلقه چاه در میدان‌های هالگان و سفید باغون روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به این پالایشگاه ارسال و فرآورش شود.

وی افزود: همچنین پیش‌بینی شده است که با توسعه میادین اقماری منطقه هالگان ظرفیت فرآورش این پالایشگاه به 50 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

فکور زمان مورد نیاز برای طراحی پالایشگاه امام خامنه‌ای و ساخت آن براساس دانش فنی بومی را حداقل 3 سال اعلام کرد و گفت: در کنار پرداختن به توسعه میادین مشترک باید به امر پژوهش و دستیابی به دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت نیز توجه ویژه شود که کار ساخت پالایشگاه ملی گاز  بنابراین ضرورت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دلیل انتخاب میدان‌های هالگان و سفید باغون را برای تامین گاز مورد نیاز این پالایشگاه مستقل بودن این میادین دانست و افزود: در کار توسعه میادین مستقل حساسیت‌های زمانی میادین مشترک وجود ندارد.

فکور تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز این پالایشگاه را یکی از دغدغه‌های اصلی در بومی‌سازی آن عنوان کرد و یادآور شد که برای رفع این دغدغه با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی با تاکید بر این که بسیاری از کشورهای جهان بدون داشتن یک قطره نفت چندین پالایشگاه در کشورهای خود ساخته‌اند، تصریح کرد: همین کشورها با دریافت نفت کشورهایی چون ایران و تبدیل آن به فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بیشتر در کنار فروش این فرآورده‌ها به کشورهای صادرکننده، دانش‌های فنی ساخت پالایشگاه‌ها را نیز به چندین برابر قیمت می‌فروشند.

به گفته او در چنین فضایی دستیابی به دانش فنی ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز می‌تواند برای کشور دستاورد مهمی باشد که در آینده کشور را از این نظر بی نیاز و امکان صدور دانش فنی بومی را نیز فراهم می سازد.

* بیشترین جذب سرمایه در نفت مناطق مرکزی

وی همچنین با اشاره به جذب سرمایه گذاری صورت گرفته در شرکت نفت مناطق مرکزی از ابتدای سال تا کنون اعلام کرد: خوشبختانه شرکت نفت مناطق مرکزی از دیگر شرکت های تولیدی در صنعت نفت جلوتر بوده به طوری که تا کنون 1.2 میلیارد دلار جذب سرمایه از خارج صنعت نفت و 755 میلیارد تومان نیز از بودجه صنعت نفت جذب کرده ایم.

فکور ادامه داد: تا کنون 80 درصد از بودجه جذب شده در زمینه حفاری هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی تصریح کرد: در اواخر دی ماه جاری قصد داریم با کمک بانک ملت 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز عرضه کنیم که پیش بینی شده است تمام این اوراق به فروش رسد.

*سرمایه گذاری 1800میلیادر تومانی در 121 پروژه

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه برای ساخت یک پالایشگاه 20 میلیون متر مکعبی گاز و حفاری 12 حلقه چاه در میادین گازی به حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، تصریح کرد: قرارداد ساخت پالایشگاه و توسعه این دو میدان گازی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.

فکور همچنین با یادآوری اینکه در شرایط فعلی 121 پروژه و قرارداد در شرکت نفت مناطق مرکزی در حال اجرا و یا بهره برداری است، بیان کرد : تاکنون 112 پروژه در مرحله راه اندازی و بهره برداری نهایی قرار گرفته است و پیش بینی می شود با تکمیل تمامی پروژه ها در مجموع 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود.

*توسعه میدان مشترک آبان آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه از چند ماه گذشته تاسیسات فراورش و تولید نفت میدان چشمه خوش با ظرفیت 130 هزار بشکه در روز راه اندازی شده است، گفت: با بهره برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت فراورش نفت میادین اقماری میدان چشمه خوش با افزایشی 200 درصدی به 180 هزار بشکه در روز رسیده است.

این مقام مسئول از آغاز توسعه یک میدان جدید مشترک نفتی با عراق در غرب کشور خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون توسعه و تولید نفت از میدان آبان آغاز شده است .

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون در توسعه میادین مشترک نفت با عراق حتی به اندازه یک بشکه نفت از این کشور همسایه عقب نیفتاده ایم، بیان کرد: هم اکنون 10 دکل حفاری در میادین مشترک نفت کشور به طور همزمان مشغول به حفاری هستند.

وی با اشاره به راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی و پمپاژ 360 هزار بشکه ای نفت در منطقه سبزآب، اظهار داشت:  192 کیلومتر خطوط لوله و ایستگاههای میان راهی در مناطق غربی کشور راه اندازی شده است.

وی با اشاره به آغاز تولید آزمایشی با ظرفیت 12 هزار بشکه نفت از میادین سروستان و سعادت آباد تبیین کرد : پیش بینی می شود فاز اول توسعه در مجموع حدود 15 هزار بشکه نفت در روز از این دو میدان مستقل برداشت شود.

*افزایش ذخایر گاز ایران در مناطق مرکزی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از افزایش ذخایر گاز طبیعی در میادین مناطق مرکزی کشور خبر داد و افزود: هم اکنون 8 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز دریا در مناطق مرکزی ایران است که 5.2 میلیون تریلیون متر مکعب آن قابل برداشت است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، ضریب بازیافت و برداشت از مخازن گاز کشور را 67 درصد عنوان کرد و افزود: همچنین حجم ذخایر نفت در مناطق مرکزی ایران حدود 21 میلیارد بشکه برآورد می شود که 3.6 میلیارد بشکه قابل برداشت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب بازیافت از مخازن نفتی کشور در مناطق مرکزی حدود 17 درصد برآورد می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9102
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه