میهن صنعت :

توقف سیر نزولی “نرخ خودرو” در بازار/احتمال افزایش قیمت وجود دارد

میهن صنعت : طی چند روز گذشته، روند نسبی کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شده و احتمال افزایش قیمت ها، مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از افت نرخ ارز و سکه طی 2 هفته گذشته، بسیاری از کارشناسان و مصرف کنندگان کاهش قیمت ها در حوزه خودرو را نیز پیش بینی کردند.

بر همین اساس طی یک هفته گذشته شاهد افت نسبی نرخ برخی خودروها در بازار بودیم اما این کاهش قیمت ها نه قابل توجه بود و نه روند نزولی آن ادامه پیدا کرد.

در شرایطی که مردم انتظار کاهش قیمت ها را داشتند واقعیت بازار نشان داد که نه تنها نرخ خودرو سیر نزولی به خود نگرفته، بلکه حتی احتمال افزایش نرخ ها در این حوزه نیز وجود دارد.

در همین ارتباط نعمت بخش رییس انجمن خودروسازان معتقد است: انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو، غیرمنطقی است چراکه خودروسازان، اکثر محصولات خود را بادلار آزاد 3500 تومانی تولید کرده اند.

وی تصریح کرد: همچنین قیمت مواد اولیه داخلی نیز با افزایش حدود 3برابری مواجه بوده و در این شرایط هزینه تمام شده تولید خودرو چند برابر شده در حالیکه قیمت نهایی محصول تنها حدود 2 برابر افزایش یافته و نباید انتظار داشت قیمت ها در آینده کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش یکی دیگر از دلایل عدم کاهش قیمت خودرو را می توان، کمبود نقدینگی مزمن در چرخه تولید خودرو و به تبع آن کاهش شدید میزان تولید در شرکت های خودروسازی دانست که منجر به بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار شده است، چراکه وقتی تقاضای خرید محصولی در بازار از میزان تولید آن پیشی بگیرد به طور حتم قیمت آن افزایش خواهد یافت.

بر این اساس این کاهش تولید و میزان کمتر عرضه نسبت به تقاضا به دلیل کمبود شدید نقدینگی در چرخه تولید شرکت های تولیدکننده خودرو است و خود شرکت های خودروسازی مکرراً در خصوص این مشکل که خطوط تولید آنان را با خطر توقف و بیکار شدن نیروی انسانی شاغل در این شرکت ها مواجه ساخته، هشدار داده اند.

وجود تحریم های بین المللی که به تازگی در خصوص صنعت خودروسازی ایران اعمال شده را می توان یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات دانست، زیرا این محدودیت ها باعث ایجاد موانع زیاد در همکاری شرکای خارجی خودروسازان، خرید مواد اولیه مورد نیاز، موانع شدید در نقل و انتقالات بین المللی بانکی و بسیاری مشکلات دیگر در زمینه تولید خودرو شده است.

در همین رابطه جمشید پژویان رییس شورای رقابت نیز با اشاره به تغییراتی که در روزهای گذشته در بازار برخی از قیمت‌های خودروهای داخلی به وجود آمده تصریح کرد: با توجه به تغییر و تحول در دولت، مردم نسبت به شرایط ،تغییر رویکرد داده‌اند که موجب تغییر و کاهش در برخی قیمت های خودروهای موجود در بازار شد اما این تغییر قیمت‌ها پشتوانه اقتصادی قوی ندارد و احتمال تغییر مجدد و بالا رفتن قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران حال در چنین شرایطی، نه تنها عدم کاهش قیمت خودرو در بازار را نمی توان غیرعادی دانست، بلکه به نظر می رسد با ادامه روند فعلی و افزایش تاثیرات تحریم های خارجی و موانع داخلی امکان افزایش قیمت خودرو در بازار نیز وجود دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21201
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه