میهن صنعت:

تولید آنتی اکسیدان با یک گیاه سمی برای جلوگیری از فساد روغن

میهن صنعت: محققان کشور با استفاده از فناوری نانو با از بین بردن سمیت گیاه بومی نوروز، آنتی اکسیدانی برای نگهداری روغن و جلوگیری از فساد و بدبو شدن آن عرضه کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که امروزه در این صنعت برای نگهداری از روغن‌ها استفاده می‌شود. روغن به دلیل داشتن پیوندهای دوگانه مستعد فاسد شدن است.

شایع‌ترین نوع فساد روغن، اکسیداسیون است که طی آن رادیکال آزاد ایجاد می‌شود. رادیکال آزاد عامل حمله به سایر بنیان‌های اسید چرب است.

هیدروپراکسیدها محصول اولیه اکسیداسیون هستند که به دلیل ناپایداری به محصولات ثانویه اکسیداسیون یعنی کربنیل تبدیل می‌شوند. کربنیل ترکیباتی بدبو و عامل بد طعمی روغن‌ها و غذاهای حاوی روغن اکسیده هستند.

از این رو حضور کربنیل نشانه اکسیداسیون و فساد روغن است و آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را جذب کرده و باعث احیای آنها می‌شوند و به این طریق از سرعت اکسید شدن روغن تا حدود زیادی می‌کاهند.

آنتی اکسیدان‌های زیادی در صنعت روغن وجود دارند ولی هر کدام دارای نقایصی هستند و از سوی دیگر کشور از واردکنندگان روغن و آنتی اکسیدان‌ها است. در این راستا تحقیقاتی با هدف ساخت ماده‌ای با خاصیت آنتی اکسیدانی جدید به جای آنتی اکسیدهای رایجی است که در صنعت روغن سازی استفاده می‌شود.

برای این منظور از گیاه نوروزک استفاده کردند و پژوهشگران این طرح به بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی نانو ذرات گیاه نوروزک و مقایسه با آنتی اکسیدان‌های رایج و ورغن بدون آنتی اکسیدان پرداختند.

در این طرح از نانو ذرات به دست آمده از ترکیب گیاه نوروزک و نانو لوله‌های کربنی برای نگهداری روغن استفاده شده است که به علت داشتن مقیاس نانو، اثرات این گیاه نیز کاهش یافته است.

گیاه نوروزک از خانواده نعناعیان و دارای خاصیت سمیت است از این رو کاربرد آنتی اکسیدانی آن با مشکلاتی همراه است ولی نانو ذرات این گیاه سمی نیستند.

این گیاه بومی منطقه خراسان است بنابراین این روش ضمن بهره گیری از مواد طبیعی برای افزایش ماندگاری روغن، یک روش بسیار ارزان و کاربردی از صنعت روغن خواهد بود و استفاده از ذرات کربن به عنوان ذرات پایه به دلیل سازگاری روغن با ترکیبات و ساختار کربنی اسیدهای چرب قابل توجه است.

این محققان پس از عصاره گیری از گیاه نوروزک از آن نانو ذرات استخراج و در حضور عصاره نوروزک بر روی نانو ذرات کربنی بررسی کردند.

به روغن تهیه شده از دانه‌های آفتابگردان، آنتی اکسیدان تولید شده با نانو ذرات گیاه نوروزک اضافه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج به دست آمده نشان داد که نانو ذرات تولید شده از این گیاه دارویی قادر به جلوگیری از اکسیداسیون روغن است از این رو این گیاه به عنوان آنتی اکسیدانی مناسب برای حفاظت از اکسایش معرفی می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=27730
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه