میهن صنعت :

تولید بسیاری ازکالاها با دلار ارزان توجیه اقتصادی نداشت

میهن صنعت : وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال 92 باید سال نگاه به فرصت های غیرنفتی و بهره گیری بیشتر از فرصت های تولید صادراتی بنگاه ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال 92 باید سال نگاه به فرصت های غیرنفتی و بهره گیری بیشتر از فرصت های تولید صادراتی بنگاه ها باشد.

مهدی غضنفری ابراز امیدواری کرد که سال آینده ، سال خوبی برای برنامه ریزی جهت پیشرفت و حل مشکلات باشد.

وی کاهش فروش نفت به دلیل تحریم و عدم جابجایی ارز ناشی از فروش نفت را دو مشکل امسال برشمرد و گفت: این دو تحریم (بانک مرکزی و نفت) توان ارزی کشور را به نصف کاهش داد اما این درحالی است که توانمندی کشورمان در تامین ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به خوبی درحال رشد می باشد .

 

رشد 30 درصدی صادرات صنعتی و معدنی

غضنفری ادامه داد : علی رغم اینکه میزان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی درسال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشت اما صادرات صنعتی معدنی رشد 30 درصدی را تجربه کرد.

 

جریان پولی و ارزی دو مشکل بنگاه ها

وی گفت: کمبود ارز در بازار و برخی مشکلات جابجایی ارز، قیمت آن را دو تا سه برابرکرد و موجب وارد شدن فشارزیادی به مردم و بنگاه ها شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینکه بنگاه ها با دو مشکل جریانی پولی و ارزی مواجه شدند و منابع مورد نیاز آنها به اندازه کافی تزریق نشد، گفت: بنگاه ها با ظرفیت کمتری کار می کردند و به طور طبیعی معضلاتی برای آنها ایجاد شد. جریان ارزی و ریالی به موقع به سمت بنگاه هدایت نشد وبنگاه ها با وجود تلاش موفق به دریافت منابع نشدند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح این جمله با ارز ارزان (یکهزارتومانی) تولید بسیاری ازکالاها در حوزه صنایع دریایی از جمله کشتی و سازه های مختلف توجیه نداشت ، گفت: تولید بسیاری از کالاها با ارز آزاد و مبادله ای توجیه اقتصادی دارد و به دنبال آن بسیاری از مشتریان داخلی سفارشات خود را به سمت تولید کنندگان داخلی جهت داده اند.

 

در دل تهدیدها فرصت ایجاد شد

غضنفری افزود: بسیاری از کالاها که پیش از این قیمت آنها در بازارهای صادراتی بالا بود ، در حال حاضر با توجه به نرخ ارز امکان صادرات را یافته اند و در حقیقت خداوند در دل تهدیدها و تحریم ها فرصت های نابی را برای ایران فراهم کرد.

وی با اشاره به طرح تئوری مدیریت واردات در دوران معاونت خود در وزارت بازرگانی سابق ، گفت: مدیریت واردات را بدون اعمال فشار و با دیدگاه جلوگیری از کاهش تبعات برای بخش تولید انجام دهیم ، خوشبختانه هم اکنون شرایط ما به نحوی است که مدیریت واردات به آسانی قابلیت اجرا دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هم اکنون شرایط به طور طبیعی حاصل شده، مشتریان سفارشات خود را به داخل می دهند و بسیاری از بنگاه ها در خارج شانس رقابت بیشتری دارند.

او در ادامه سلسله نشست های هم اندیشی ارتقای فضای کسب و کار با عنوان " توسعه ، تکمیل و هم افزایی حلقه های زنجیره ارزش در حوزه صنایع خدمات و سایر فعالیت های وابسته به دریا با بیان اینکه دراین نشست دور هم جمع شده ایم تا ببینیم جوانه های ناشی از تحریم در صنعت دریا چگونه است ؟ گفت : درحال حاضر از ظرفیت برخی کشتی ها به دلایل مشکلات پیش آمده استفاده نمی شود ، وزارت صنعت ، معدن وتجارت جلسات متعددی را شروع کرده ، پیشتازان حوزه مختلف دراینجا جمع شده اند و از آنها می خواهیم تعاملات بین تشکلی خود را بالا ببرند .

وی گفت: باید با در کنار هم قرار دادن توانایی تشکل های حوزه صنایع خدمات و سایر فعالیت های وابسته به دریا توانایی ها به صورت مکمل در یک زنجیره کنار هم قرار گیرند که با تعریف پروژه های مشترک و ارایه تسهیلات ارزان در محل اتصالات می توان تسهیلات ارزی را تخصیص داد.

 

قانون حمایت از تولید وطرح ایده های جدید

وزیر صنعت ، معدن وتجارت همچنین با اشاره به مطرح بودن قانون حمایت از تولید در مجلس شورای اسلامی گفت : انجمن ها و تشکل ها می توانند با ایده های خود این قانون را کامل کنند.

غضنفری به شرکت کنندگان دراین نشست هم اندیشی گفت : درجلسات مشترک کمیسیون صنایع و معادن و وزارت صنعت ، معدن و تجارت بندهایی را برای این قانون پیشنهاد دادیم و می توانیم ایده های شما در حوزه صنایع دریایی درجلسه ای مشترک با کمیسیون ارایه کنیم ، که با تصویب قانون حوزه صنایع دریایی نیز در آن دیده شود.

از نظر وی، به دلیل فشارهای تحریمی و کمبود ارز در کشور ارزش پول ملی کاهش یافته و به طور طبیعی توان خرید همه مردم بدون آنکه نقشی در آن داشته باشند کاهش می یابد، بنگاه ها هم دچار مشکل می شوند و اگر کسانی بتوانند با صادرات غیرنفتی منابع ارزی را افزایش دهند به طور طبیعی توان خرید مردم بالا رفته و فضای عرضه و تقاضا مدیریت می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: ممکن است دراین مسیر از ما کمک هایی چون سرمایه در گردش بخواهید و یا در مرحله شروع کار برخی منابع ارزی را درخواست کنید ، که نیازمند تعامل با وزارت اقتصاد ، کار و بانک مرکزی است.

وی این موضوع را نیز تصریح کرد که وزارت صنعت ، معدن و تجارت حتی امکان برگزاری جلساتی انفرادی با همکاران خود در حوزه دولت را ولو به صورت انفرادی می تواند فراهم کند تا از فرصت پیش آمده برای طرح مسائل در دولت استفاده شود.

غضنفری با بیان اینکه صنعت دریا حوزه ای بسیار ارزشمند و اثر گذار است و فرصت های بی نظیری را ایجاد می کند، گفت: باید بپذیریم که اگر تحریم ها نبود هنوز در ارز نفتی و بی توجه به فرصت هایی از این دست بودیم .
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن وتجارت به جلسه دو هفته پیش با رییس جمهوری در خصوص کارگروه توسعه معدن اشاره ای کرد و گفت : چنین نشستی به دلیل این بود که نفت نتوانست ارز برساند که البته به نفع صادرات کشور است.

وی با ابراز امیدواری براینکه جلسه بعدی شورای صنایع دریایی با حضور رییس جمهوری برگزار شود ، گفت: فرصت هایی در دل دریا ، تولید ، خدمات ، صادرات و مهندسی دریا وجود دارد و نمونه هایی از کارهای شما در عسلویه دیده می شود.

غضنفری در پایان ابراز امیدواری کرد تا تعداد این جلسات درسال آینده به شش جلسه برسد و سه نشست آن در نیمه دوم وسه نشست بعدی در نیمه دوم و دولت بعدی برگزار شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14253
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه