تولید نفت عراق: روزانه 8 میلیون بشکه!

ميهن صنعت: عراق، امروز نزدیک به 3.3 میلیون بشکه در روز تولید دارد که 2.6 میلیون بشکه را صادر می کند و با رساندن تولید خود به 6 میلیون بشکه تا سال 2020 و 8 میلیون بشکه تا سال 2030، روسیه، دومین تولیدکنندۀ نفت بعد از عربستان سعودی را پشت سر خواهد گذاشت.

عراق تا سال 2030 با افزایش تولید نفت، روسیه را پشت سر می گذارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از لاتریبون، عراق روز به روز تولید نفت خود را افزایش می دهد. روزی نیست که خبری از افزایش بهره برداری از منابع نفتی عراق و یا افزایش سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در رسانه های جهان وجود نداشته باشد. جامعۀ متکثر عراق به رغم آنکه با گذشت بیش از 2 سال از دولت دوم نوری المالکی هنوز نتوانسته بر بحران های سیاسی فائق آید، به شکل برق آسایی در حال صعود به رتبه های بالاتر اوپک است.

عراق قرار است با عبور از تولید 3 میلیون بشکه در روز و رساندن آن به 8 میلیون، تا سال 2030 در 45% از عرضۀ جهانی نفت مشارکت داشته باشد. اما برای رسیدن به این هدف، این کشور به 530 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی و همچنین ثبات و امنیت نیاز دارد. هرچند اندکی از میزان خشونت ها و سطح ناامنی در این کشور کاسته شده اما جامعۀ متکثر عراق همچنان به دلیل انشقاقات سیاسی صحنۀ خشونت و نزاع میان جریانهای مختلف است.

وزیر نفت عراق می گوید: عراق، امروز نزدیک به 3.3 میلیون بشکه در روز تولید دارد که 2.6 میلیون بشکه را صادر می کند و با رساندن تولید خود به 6 میلیون بشکه تا سال 2020 و 8 میلیون بشکه تا سال 2030، روسیه، دومین تولیدکنندۀ نفت بعد از عربستان سعودی را پشت سر خواهد گذاشت. گفته می شود این سناریو اولین بار توسط آژانس بین المللی انرژی مطرح شد که به تازگی گزارشی پیرامون پتانسیل های نفتی عراق ارائه داده است.

 

به نوشته روزنامۀ لوتام، چاپ سوئیس، گزارش مذکور با برشمردن ظرفیت های بی اندازۀ عراق معتقد است که این کشور تحول و دگرگونی بزرگی را در بازار انرژی جهان ایجاد خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی می نویسد: موضوع تنها منافع ملی عراق نیست بلکه این مسئله از ابعاد جهانی برخوردار است. در واقع عراق با افزایش تولید خود در 45% از عرضۀ تکمیلی نفت جهان تا سال 2030 مشارکت خواهد داشت و به مشتریان خود در آسیا به خصوص چین انرژی می رساند.

اما وضعیت عراق در ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی همچنان بحرانی است. این کشور 3 جنگ را پشت سر گذاشته و نزدیک به 10 سال با تحریم های جامعۀ جهانی روبرو بوده است. طبق اطلاعات صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی در این کشور به ازای هر فرد از 3.400 دلار در سال 1980 به 800 دلار در سال 2004 بعد از سقوط صدام کاهش یافته است.

برای بازسازی کشور و احیای اقتصاد آن، ذخایر انرژی عراق- به عنوان دومین دارندۀ عظیم ذخایر خام جهان(143 میلیارد بشکه)- برای ارزآوری ضروری است. طبق اطلاعات آژانس بین المللی انرژی دریافتی های نفتی عراق از صادرات نفت و گاز طبیعی از هم اکنون تا سال 2035 به 5 هزار میلیارد دلار خواهد رسید؛ یعنی به طور متوسط سالیانه 200 میلیارد دلار.

با این حال عراق برای دستیابی به این هدف نیازمند سرمایه گذاری 530 میلیارد دلاری (در بخش زیرساخت) است. اما این کشور همچنان به دلیل رقابت های سیاسی صحنۀ درگیری و خشونت میان احزاب و جریانهای مختلف است که هنوز نتوانسته اند بر سر تقسیم قدرت به اجماع برسند. از سویی عراق همچنان راه زیادی برای مبارزه با فساد و افزایش شفافیت در بخش اداری پیش رو دارد. مشکلات فنی بخش دیگری از چالشهای عراق در حوزۀ استخراج نفت است. برداشت آب و کمبود آن برای تزریق به چاههای نفت برای سهولت استخراج از دیگر مشکلات فنی در این حوزه است.

 

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است که عراق می تواند برای مقابله با ضعف های موجود در بخش نفت، برداشت گاز را آغاز کند. گفتنی است عراق رتبۀ سیزدهم جهانی در ذخایر گاز جهان را دارد و امیدوار است صادرات خود را تا سال 2030 به 20 میلیارد مترمکعب برساند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4768
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه