میهن صنعت :

تولید 200 هزار تن کک نفتی با همکاری ایمیدرو و پژوهشگاه صنعت نفت

میهن صنعت : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس همکاری سازمان ایمیدرو و پژوهشگاه صنعت نفت در چارچوب یک طرح پژوهشی امکان تولید سالانه 200 هزار تن کک نفتی فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان روز سه شنبه در مراسم رونمایی از اولین فناوری ایرانی کک نفتی و افتتاح واحد نیمه صنعتی آن در محل پژوهشگاه یادشده، اظهار داشت: به منظور اجرای این طرح طی مدت 38 ماه بالغ بر سه میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی افزود: امروز ایران به منظور تامین کک نفتی مورد نیاز سالانه 135 هزار تن واردات دارد که ارزش آن بالغ بر 70 تا یکصد میلیون دلار است.

کرباسیان اضافه کرد: کک نفتی کاربردهای گوناگون غیرسوختی مانند الکترودهای گرافیتی، الکترودهای کربنی یا همان آندها در صنایع مختلف از جمله آلومینیوم و فولاد دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: ایران اکنون حدود 17 میلیون تن فولاد خام و 300 هزار تن شمش آلومینیوم تولید دارد که در افق 1404 ظرفیت فولاد باید به 55 میلیون تن و آلومینیوم به 1.5 میلیون تن برسد.

به گفته این مقام مسوول، اکنون عملیات اجرایی کارخانه آلومینیوم 300 هزار تنی در لامرد فارس آغاز شده و پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک به منظور احداث دو واحد تولید این فلز استراتژیک در منطقه چابهار و بندرعباس مطرح شده که در حال بررسی است.

کرباسیان افزود: امسال بخش آهن اسفنجی دو واحد فولادسازی از هفت طرح در دست اجرا، به بهره برداری می رسد و این در حالی است که بازار فولاد جهانی شرایط نامطلوبی دارد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت می تواند با همکاری مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی وابسته به ایمیدرو فعالیت های مشترکی را در جهت تامین نیازهای بخش صنعت و معدن دنبال کند.

کرباسیان در پایان گفت: سازمان ایمیدرو امسال در زمینه فعالیت های پژوهشی و همکاری با مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی محدودیتی ندارد.

براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال میزان تولید فولاد خام به 18 میلیون تن و شمش آلومینیوم به رقم 310 هزار تن خواهد رسید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=75909
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه