«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

تومان باشی یا ریال باشی؟!

واحدهای پول ریال و تومان و تبدیل آن ها به یکدیگر از مواردی است که هر روز با آن مواجه می شویم که گاهی هم گیج کننده است اما آنچه که طی سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف 4 صفر از پول ملی (ریال) است که به نظر می رسد با توجه به تورم بالا در ایران تا حدودی کارساز باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، واحدهای پول ریال و تومان و تبدیل آن ها به یکدیگر از مواردی است که هر روز با آن مواجه می شویم که گاهی هم گیج کننده است اما آنچه که طی سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، پیشنهاد  بانک مرکزی برای حذف 4 صفر از پول ملی (ریال) است که به نظر می رسد با توجه به تورم بالا در ایران تا حدودی کارساز باشد.

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که چرا مردم هنوز از تومان به عنوان واحد پول استفاده می کنند؟

واژه های ریال و تومان در واقع ریشه غیرایرانی دارند و پیدایش ریال در داد و ستد های روزمره به سال 1308 مربوط می شود که به دلیل ریشه اسپانیایی با استقبال مواجه نشد و هنوز هم کاربردی ندارد.

مغولان  عنوان "تومان باشی"  را برای فرماندهان خود با 10 هزار سربازبه کار می برند که در واقع تومان به معنای 10 هزار منشا مغولی دارد.

جالب است بدانید حذف صفر از پول ملی برای اولین بار حدود 50 سال پیش در کشور آلمان پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد که به دنبال آن حذف صفر از اسکناس های خود (مارک) را در دستور کار قرار داد.

بعد از آن دوران تاکنون ده ها بار کشورها و دُوَلِ مختلف جهان به حذف صفر از پول ملی خود مبادرت ورزیده اند. در طی سال های گذشته آرژانتین، برزیل، رومانی، ترکیه، یوگسلاوی سابق (صربستان) زیمباوه و…از نمونه کشورهایی به شمار می روند که نسبت به حذف صفر از اسکناس های رایج در کشور خود اقدام نموده اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی هیات دولت امروز اعلام کرد که بررسی حذف چهار صفر از پول ملی به پیشنهاد بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است و براساس این پیشنهاد، تومان به عنوان واحد پول جدید انتخاب می شود و معادل 10 هزار ریال فعلی خواهد بود.

وجود تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم و یا افزایش حجم اسکناس در گردش از جمله مواردی است که منجر به به ارائه این پیشنهاد از سوی بانک مرکزی شده است.

انتقاداتی از سوی کارشناسان اقتصادی به پیشنهاد اصلاح پولی وارد شده که به گفته ی حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد، این تصمیم در صورتی که نقدینگی به سمت عوامل تولید نرود و مشکلات کسب و کار حل نشود، کمک کننده نخواهد بود.

در همین رابطه دی ماه سال گذشته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: "حذف صفر از پول ملی هیچ اثری در اقتصاد و قدرت خرید مردم و تورم ندارد و فقط نحوه محاسبات ما و نحوه نگهداری حساب‌ها و مقایسه عددها و پول ملی با ارزهای خارجی را ساده تر می کند."

علیرغم انتقادات مطرح شده، برخی از کارشناسان اقتصادی موافق اجرای این طرح بوده و سعید عزتی در این خصوص عنوان کرد: "حذف ۴ صفر از واحد پول ملی به خودی خود، اقدام مثبتی است که می تواند برخی هزینه ها را کاهش دهد."

حذف چهار صفر از پول ملی پروسه زمان بر است که انتظار می رود بانک مرکزی راهکاری برای ایجاد زیرساخت ها لازم اتخاذ کرده باشد.

افت ارزش پول ملی ایران در روزهای کنونی مزید بر علت شده تا جزییات این پیشنهاد مورد بازنگری قرار بگیرد و شاید  با گذشت چند دهه، زمان اجرای این طرح فرا رسیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=174926
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه