پانزده سال فعالیت بدون داشتن ابتدائی ترین اطلاعات

تیرهای هوایی در حمایت از صنایع الکترونیک

اینکه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به این فکر افتاده که نسبت به وضعیت صنعت الکترونیک در کشور شناخت پیدا کند و حتی حاضر شده برای این امر بودجه ای را نیز اختصاص دهد، امر پسندیده ای است اما یک پرسش: این صندوق در پانزده سال گذشته از تاسیس خو


به گزارش ميهن صنعت به نقل از دنياي صنعت، این صندوق در پایگاه اینترنتی خود هنوز وابسته به وزارت صنایع و معادن – و نه صنعت، معدن و تجارت- و صد در صد دولتی معرفی شده است اما با فراخوانی که منتشر کرده، به تازگی به این فکر افتاده که تحقیق پیرامون تعداد و ساختار بنگاههای فعال در این صنعت، وضعیت سرمایه‌گذاری، ارزش و تنوع تولیدات، صادرات، رقابت‌مندی، عارضه‌های مهم صنعت، میزان اثر‌گذاری صندوق در صنعت، انتظارات، کاستی‌ها و نیازمندی‌ها و سایر شاخص‌های مهم توسعه‌ای را برون سپاری کند. نخستین نتیجه ای که از این اتفاق می توان گرفت این است که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تاکنون اطلاعات بالا را نداشته است و باید امروز پاسخگوی این باشد که منابع خود را با کدام معیار اعطا کرده است.

نکته دیگر وقتی عیان می شود که معاون برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در نشست تخصصی شرکتهای صنایع الکترونیک با محوریت تجاری سازی و توسعه صادرات، این صنایع را از اولویت‌های برنامه راهبردی برشمرده و گفته است: صنایع الکترونیک از جمله حوزه هایی است که در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت بر توسعه آن تاکید شده تا جزو 10 صادرات برتر قراربگیرد. پرسش دیگر اینکه وزارت خانه ای که اطلاعات و مولفه های اشاره شده در فراخوان صندوق حمایت را در اختیار نداشته، چگونه در برنامه راهبردی خود پیش بینی کرده این صنعت در میان ده رشته نخست صادراتی قرار گیرد؟ یااینکه این اطلاعات در مجموعه تولید و تجارت و وزارت خانه متولی آن وجود دارد و صندوق حمایت به بهانه انجام تحقیق مورد نظر، قصد دارد بودجه ای را از خزانه معاونت راهبردی رئیس جمهور بیرون بکشد؟

و آخر اینکه صنایع الکترونیک تشکل خاصی ندارند اما معمولا همه آنها عضو انجمن مهندسی صنایع برق و الکترونیک یا سندیکای صنعت برق ایران هستند. حتی به جرات می توان گفت بانک اطلاعاتی خبرنگاران این حوزه آنقدر هست که بشود با استاده از آنها با فعالان این عرصه ارتباط برقرار کرد و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. با این وجود نکته ابهام و علامت تعجب در خصوص فراخوان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک پررنگ‌تر می شود. البته از همه این موارد مهم‌تر همان پرسش نخست است؛ این صندوق با وجود نداشتن اطلاعات پایه از صنایع الکترونیک در پانزده سال گذشته از تاسیس خود بر اساس چه شناخت و معیارهایی فعالیت می کرده است؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7566
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه