ثبت سفارش موبایل و لپ‌تاپ آزاد است

در حالی برخی فعالان اقتصادی و تجار از توقف ثبت سفارش واردات لپ‌تاپ و خودروهای با حجم موتور زیر 2500 سی‌سی خبر داده‌اند که به گفته معاون مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش این کالاها آزاد است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

براساس آخرین اظهارات مطرح شده فهرست کالاهای اولویت ۱۰ که ثبت سفارش آن‌ها متوقف شده، شامل اقلامی مانند تجهیزات مبلمان و لوستر برخی از انواع لوازم خانگی، کاشی، سرامیک، چینی بهداشتی، کفش و پوشاک می‌شود.

به گزارش ايسنا، در همین حال یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که اقلامی مانند خودروهای با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی‌سی و لپ‌تاپ از جمله کالاهایی هستند که از اولویت ۱۰ به ۹ منتقل شده‌اند، گفت: ثبت‌ سفارش کالاهایی مانند موبایل و رایانه هم‌اکنون آزاد است و حتی بعضا برای واردات به آن‌ها ارز مبادله‌ای نیز داده می‌شود.

به گفته معاون مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت قاعده اصلی در ممنوع کردن ثبت سفارش خودروها میزان ارزبری آن‌ها بوده است و در عین حال سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز به خودروهای پرمصرف مجوز لازم را برای واردات نمی‌دهد.

به گفته ساسان خدایی، امسال تاکنون حجم ثبت سفارش برای واردات کالا حدود چهار درصد افزایش یافته است.

اما این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون ارز مبادله‌ای برای واردات کالا تا اولویت هفتم پرداخت می‌شود و مذاکراتی نیز برای پرداخت ارز مبادله‌ای به کالاهای موجود در اولویت هشتم در حال انجام است. با این وجود اولویت‌های ۸ و ۹ فعلا مجبورند برای واردات از ارز آزاد و صرافی‌ها استفاده کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7511
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه