میهن صنعت:

جاسوسی آمریکا از سیستم پیام رسان بین‌بانکی سوئیفت

هکرها اسناد و فایلهایی رو منتشر کرده اند که نشان می‌دهد سازمان امنیت ملی آمریکا به سیستم پیام رسان بین‌بانکی سوئیفت دسترسی داشته و مبادلات مالی میان بعضی از بانکهای خاورمیانه و بانکهای آمریکای لاتین را رصد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شین شوک، مشاور امنیت سایبر که به بانک‌ها برای تحقیقات در زمینه رخنه به سیستم‌های سوئیفتشان کمک می‌کند، اظهار کرد: این اسناد شامل کد رایانه‌ای است که می‌تواند از سوی خلافکاران برای رخنه به سرورهای سوئیفت و مونیتور فعالیت پیام رسانی مورد استفاده قرار گیرد.

اسناد و فایل‌های مذکور از سوی گروهی که خود را "شادو بروکرز" نامیده‌اند، منتشر شده و مهر سازمان امنیت ملی آمریکا روی آنها دیده می‌شود با این همه رویترز صحت این مدارک را تایید نکرده است.

به گفته محققان، همچنین برنامه‌های بسیاری برای حمله به نسخه‌های مختلف سیستم عامل ویندوز که بعضی از آنها هنوز مورد استفاده هستند، منتشر شده‌اند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد از سوی هیچ بخش از دولت آمریکا درباره وجود چنین فایل‌ها یا به سرقت رفتن آنها هشداری دریافت نکرده است.

بر اساس این گزارش، عدم هشدار قابل توجه است، زیرا سازمان امنیت ملی آمریکا ماه‌ها درباره رخنه گروه "شادو بروکرز" اطلاع داشت.

هکرهای خلافکار می‌توانند از اطلاعاتی که روز جمعه منتشر شد، برای هک بانک‌ها و سرقت پول استفاده کنند. سال گذشته هکرها موفق شدند در یک عملیات پیچیده با رخنه به شبکه سوئیفت بانک مرکزی بنگلادش، ۸۱ میلیون دلار از این بانک سرقت کنند.

سوئیفت یا جامعه ارتباطات مالی بین‌بانکی جهانی، شبکه پیام رسانی مورد استفاده بانک‌ها برای ارسال دستور پرداخت‌هایی به ارزش هزاران میلیارد دلار در روز است که در بروکسل مستقر است و از سوی بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی در ۲۰۰ کشور استفاده می‌شود.

سوئیفت اعلام کرده به‌روزرسانی‌های امنیتی را به طور مرتب منتشر می‌کند و به بانک‌های مشتری خود درباره نحوه مقابله با تهدیدهای شناخته شده دستورالعمل لازم را فراهم خواهد کرد.

همچنین سوئیفت اعلام کرد هیچ شواهدی از اینکه شبکه اصلی سوئیفت بدون اجازه تحت دسترسی قرار گرفته است، ندارد اما ممکن است سیستم‌های پیام رسانی بعضی از بانک‌های مشتری سوئیفت هک شده باشد./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=119137
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه