بر پایه گزارش مجمع جهانی اقتصاد:

جایگاه ایران در رقابت پذیری اقتصادی کجاست؟

میهن صنعت: مؤسسه مجمع جهانی اقتصاد، گزارش سالانه خود را از وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادی در ۱۴۴ کشور مطالعه شده را انتشار داد.


مؤسسه مجمع جهانی اقتصاد، گزارش سالانه خود را از وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادی در ۱۴۴ کشور مطالعه شده را انتشار داد. در گزارش امسال، کشور سوییس در صدر جدول و به عنوان توسعه یافته‌ترین اقتصاد دنیا به لحاظ رقابت‌پذیری قرار گرفته است و سنگاپور و سوئد در رتبه‌های دوم و سوم هستند. ایران در گزارش امسال نیز رتبه ۶۲ را از آن خود کرده است.

به گزارش «تابناک»، مطالعه مجمع جهانی اقتصاد، به مقایسه ۱۴۴ کشور و بر پایه ۱۱۳ شاخص اقتصادی که از منابع متفاوت جمع آوری شده و در پایان، نظرسنجی از ۱۱۵ هزار مدیر اجرایی که در این کشور‌ها مشغول تجارت و سرمایه‌گذاری هستند، می‌پردازد.

بنا بر این گزارش، در این مطالعه، مراحل توسعه کشور‌ها در روند رقابت‌پذیری، به سه گروه تقسیم شده که ایران در سال اخیر از مرحله نخست به مرحله دوم گام گذاشته است.

مرحله نخست مرحله‌ای است که اساساً در آن کشور‌ها بر پایه فاکتورهای اقتصادی صرف کار می‌کنند و مبنی بر عمل، صرف منابع طبیعی و نیروی کار غیر متخصص است و رقابت شرکت‌ها بر مبنای بهای کالا‌ها پایین‌ترین سطح تولید است. شاخص‌های اساسی در این مرحله عبارتند از: نهاد‌ها، زیرساخت‌ها، شرایط اقتصاد خرد و سلامت و آموزش اولیه.

مرحله بعد، با نام مرحله کارآمدی مشخص شده است و در آن کشور‌ها، وارد حوزه افزایش کیفیت تولیدات و کارامدی در تولید می‌شوند. شاخص‌های این مرحله: آموزش و تجربه بالا‌تر، کارآمدی بازار کالا‌ها، کارآمدی بازار کار، توسعه بازار مالی، آمادگی تکنولوژیک و حجم و اندازه بازار است.

سرانجام، مرحله پایانی، مرحله‌ای است که کشور‌ها با وارد شدن در آن، قادر به بهبود و گسترش کسب و کار سطح استاندارد زندگی هستند و تنها کالاهای جدید و ابتکاری در آن قابلیت رقابت ایجاد می‌کنند و بنابراین، نام این مرحله، «ابتکار محور» گذاشته شده است.


بنابراین و با توجه به شاخصه‌های مربوطه، ایران در رتبه‌بندی سال اخیر در مکان ۶۲ و پس از کشورهایی همچون، قطر (۱۴)، عربستان سعودی (۱۷)، مالزی (۲۱)، امارات متحده عربی (۲۷)، عمان (۳۲)، کویت (۳۴)، بحرین (۳۷)، اندونزی (۴۶)، هند (۵۶) و ترکیه (۵۹) قرار گرفته است.

در گزارش امسال، کشور سوییس همانند سال گذشته در مکان نخست، کشور سنگاپور در مکان دوم و سوئد به جای فنلاند در مکان سوم قرار گرفته‌اند.

ده کشور اول رتبه بندی در سال 2011-2012

نکته جالب در این میان آن است که در گزارش امسال، ایالات متحده از رتبه چهارم به رتبه پنجم سقوط کرده که دلایل آن در گزارش، مشکلات سیاسی و اقتصادی عنوان شده است.

جدول رتبه‌بندی کشورها در سال جاری:



لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2946
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه