"اختصاصی میهن صنعت"

حضور دو شغله های صنعتی یا چند شغله های غیر صنعتی

محسن صالحی نیا به واسطه حضور چند ساله در این صنعت از تجارب کافی برخوردار شده بود و می توان گفت به تمام مشکلات این صنعت در طی این چندسال واقف بود.حال باید پرسید که آیا حضور یک دو شغله صنعتی بهتر از حضور چند شغله های غیر صنعتی نبود؟

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، داستان دو شغله ها و تفسیر به رای های متفاوت از این قانون همچنان پابرجاست و انگار اقوانین هنوز هم می تواند در حد حرف باقی بماند.

همین چند وقت پیش بود که محسن صالحی نیا، معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیئت مدیره ایران خودرو نیز حضور داشت و بر اساس قوانین و فشارهای مکرر به دولت و وزارت صنعت در خصوص دو شغله ها، وی شهریور ماه سال جاری مجبور به استعفا از این سمت شد.

اما امروز اتفاقات جالبی در هیئت مدیره آبی های جاده مخصوص به وقوع پیوست و آن هم درج نام "محمدرضا فیاض" به عنوان جانشین صالحی نیا در هیئت مدیره ایران خودرو بود.

به نظر می رسد قرار نیست سایه دولتی های بر اساس اصل 44 قانون اساسی از سر جاده مخصوصی ها کم شود و خودروسازی ها رو به سوی بنگاه داری اقتصادی پیش بروند.

به واقع صنعت خودروسازی کشور بیشتر به یک بنگاه سیاسی و ایجاد شغل برای اطرافیان بانفوذان و صاحب منصبان مبدل شده است و هنوز وقت آن نرسیده که سهم عده ای از بازار اقتصادی و معنوی آن در این صنعت کم شود.

اما از اولویت موضوع مذکور که بگذریم، حضور غیر صنعتی ها در بزرگترین بخش های صنعتی کشور کمی تامل برانگیز است. انتصابات فرمایشی و سیاسی صنعت خودرو در دولت قبل ثمره اش صدمات فراوان اقتصادی و کیفیتی به این صنعت بود که دولت یازدهم علیرغم تلاش های فراوان و جایگزینی مدیران تکنوکرات در این صنعت، توانست تنها بخشی از آن صدمات را جبران کند.

دولت "تدبیر و امید" پس از موفقیت در حوزه تحریم ها و شروع برجام، خون تازه ای را به کالبد نیمه جان صنعت خودرو تزریق کرد که حضور برندهای معتبر خودرو سازی و بازگشت شرکای قبلی باشرایط متفاوت، از جمله اتفاقات خوب این صنعت در پسابرجام بود.

اما هنوز اتفاقات اینچنینی یادآور اتفاقات گذشته در صنعت خودروسازی کشور می شود که باید فکری به حال آن کرد.

محسن صالحی نیا به عنوان معاونت امور صنایع وزارت صنعت که در هیئت مدیره ایران خودرو حضور داشت، یک فرد صنعتی به شمار می رفت که سوابق خوبی را نیز یدک می کشید.انتقاد برخی رسانه ها و فشارهای وارد شده به وزارت صنعت باعث شد تا محسن صالحی نیا از این پست استعفا دهد اما سوال اینجاست که اگر یک فرد صنعتی به دلیل دو شغله بودن از هیئت مدیره ایران خودرو خارج می شود به چه دلیل یک فرد چندین شغله که هیچ سمتی در پست های صنعتی نداشت، جایگزین وی شده است؟

محمدرضا فیاض یک مدیر مدبر و با سابقه مدیریت خوب اما غیر صنعتی است که در همان زمان در خصوص موضوع دو شغله های صنعتی در گفتگو با رسانه ها مطرح کرده بود : بعد از ابلاغ قانون مبنی بر محدودیت چندشغله بودن مدیران و معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دستوری، خواستار شناسایی این افراد در وزارت صنعت و برکناری آنها تا قبل از برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها شده است.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: انشااله تا پیش از فرا رسیدن فصل مجامع، تمامی مدیران چندشغله وزارت صنعت برکنار می‌شوند و هر یک از مدیران تنها می‌توانند در هیات مدیره یک شرکت در راستای مسئولیت خود عضو باشند.

 

وی همچنین تصریح کرد: آقای صالحی نیا به عنوان معاون امور تولید وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون تنها در یکی از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سمت هیات مدیره مشغول به فعالیت است و قانون هم به او این اجازه را داده است که بتواند علاوه بر پست فعلی خود در وزارت صنعت، در یک شرکت هم عضو هیات مدیره باشد.

 

محسن صالحی نیا به واسطه حضور چند ساله در این صنعت از تجارب کافی برخوردار شده بود و می توان گفت به تمام مشکلات این صنعت در طی این چندسال واقف بود.حال باید پرسید که آیا حضور یک دو شغله صنعتی بهتر از حضور چند شغله های غیر صنعتی نبود؟

 

"نویسنده : بهنام وحیدی"

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=93987
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه