میهن صنعت:

حضور طرح شبنم در نظام توزیع تا ۲ برابر شدن اعتبار گندم در بودجه

میهن صنعت: در هفته ای که گذشت اخبار بازرگانی و تجارت با حضور طرح شبنم در نظام توزیع آغاز و به دو برابر شدن اعتبار گندم در بودجه ختم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  هفته جاری به لحاظ خبری هفته‌ای بود که از فراز و نشیب فراوانی برخوردار بود و می‌توان گفت این هفته با محوریت یک جریان خبری خاص پیش نرفت بلکه اخبار متفاوتی فضای حاکم بر حوزه بازرگانی را در بر گرفت.

در ابتدای این هفته محمود علایی مجری طرح شبنم با دفاع از این طرح اعلام کرد که این طرح در نظام توزیع همچنان به قوت خود پایدار است و اگر اخباری در خصوص عدم الزام دریافت کد شبنم از سوی وزیر منتشر شده به معنای آن است که پیش از ثبت سفارش ایران کد و طرح شبنم حذف شده است اما این به معنای حذف این طرح از نظام توزیع کشور نیست.

در همین خصوص بزرگمهر صادقی معاون حقوقی و اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی نیز حرفهای علایی را تأیید کرد و گفت: کالاهایی که فاقد بارکد شبنم باشد به نفع دولت ضبط می‌شود چرا که طرح شبنم مهر تأیید بر قانونی بودن کالاهای وارداتی است و اگر کالایی کد شبنم نداشته باشد به منزله آن است که به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

یکی دیگر از اخباری که در هفته جاری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اخباری بود که مربوط به تنظیم بازار کالاهای مورد نیاز ماه محرم و صفر بود به دلیل اینکه انتظار می‌رفت طبق روال گذشته دولت کالاهای یارانه‌ای را در اختیار هیئت‌های مذهبی و نزولات این ماه قرار دهد اما سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: یارانه‌ای برای این گروه از کالاها در نظر گرفته نشده و آنچه توزیع خواهد شد از محل ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام است و در واقع این به معنای آن است که کالاهایی نظیر برنج آمریکایی، شکر، گوشت منجمد قرمز، مرغ منجمد و روغن با حداکثر 20 درصد تخفیف به همه تقاضاهایی که به دلیل ماه محرم باشد عرضه خواهد شد و مراکز عرضه نیز سازمان‌های صنعت سراسر کشور هستند.

شاید مهمترین خبر هفته جاری و روز دوشنبه لغو جلسه ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت و همچنین برگزاری جلسه ویژه درباره گندم در ریاست جمهوری باشد چرا که پیش از آن نیز زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت نان و واقعی شدن قیمت گندم و آرد مطرح شده بود.

صبح سه‌شنبه رأس ساعت 7 صبح در خیابان وزرا سی و پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و یحیی آل اسحاق آب پاکی را روی دست مسئولان دولتی ریخت و با انتقاد از اینکه بخشنامه 35 بندی هنوز اجرا نشده است از اختلاف‌نظری که مسئولان دولتی در اظهارات خود دارند انتقاد کرد و گفت: این اختلافات باعث می‌شود تا نظام تصمیم‌گیری متزلزل شود.

آل اسحاق در حاشیه این نشست نیز از عدم اجرای ال‌سی 30 درصدی خبر داد اما مسعود کرباسیان برای اولین بار به عنوان نماینده وزیر صنعت در هیئت نمایندگان حضور داشت.

به گزارش فارس،در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران از عدم استقبال واردات خودرو بالای 2500 سی‌سی با تعرفه 2 برابری خبر داد و در خصوص کالاهای مانده در گمرکات گفت: بر اساس مصوبه دولت هیچ کالایی نباید روی زمین بماند و در حال حاضر می‌توان گفت کالایی که صاحب آن مبلغش را پرداخت کرده باشد و پیگیر کارش باشد در گمرکات کشور وجود ندارد.

اما با توجه به اینکه سی و پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با موضوع تأثیر دیپلماسی بر فضای اقتصادی برگزار شد اعضای هیئت نمایندگان نظرات متفاوتی را بیان کردند اما به طور کلی می‌توان گفت که رویکرد همه نظرها این بود که برای رشد اقتصادی باید از توان دیپلماسی و همچنین بخش خصوصی اقتصاد به نحو مؤثر استفاده شود.

اما روز چهارشنبه که به نحوی آخرین روز کاری مطبوعات نیز به حساب می‌آید برای حوزه بازرگانی یک خبر مهم داشت و آن این بود که محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور و سخنگوی دولت یازدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت از دو برابر شدن یارانه کالاهای اساسی خبر داد و با توجه به اینکه از کالاهای اساسی تنها گندم یارانه دریافت می‌کند می‌توان گفت اعتبار واردات گندم دو برابر شده است البته وی این نوید را داده است تا قیمت همه کالاهای اساسی ثابت بماند و در این میان نان هم گران نشود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29778
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه