معاون وزیر کار:

حل برخی بحران های اجتماعی نیاز به شوک دارد

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چهار بحران محیط زیست، آب، بانکها و صندوق ها، گفت: برای حل این بحران ها نیاز به شوک است و در غیر اینصورت دولتها نمی توانند در خصوص حل آنها کاری انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد میدری در نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان خانه احزاب با موضوع تخصصی فقر، رفاه و آسیب‌های اجتماعی، گفت: با چند مسأله بغرنج روبرو هستیم که حل آن‌ها نیازمند تغییر رفتار بازیگران بوده و کار بسیار دشواری است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون، وظیفه معاونت رفاه، سنجش فقر و رفاه در جامعه است که در سه سال گذشته این وظیفه را انجام داده و نتیجه آن را به مسؤولان ذیربط ارسال کرده ایم.

** بحران صندوق ها
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی در کشورهای توسعه یافته 65 سال و در ایران بین 50 تا 55 سال است، گفت: فرد شاغل در ایران بین 25 تا 30 سال بیمه می دهد اما به طور متوسط 27 سال مستمری می‌گیرد؛ به این معنا که 25 سال هفت تا 9 درصد بیمه پرداخت می‌کند اما به طور متوسط 27 سال می‌خواهد حقوق بگیرد.
وی با بیان اینکه برای 86 هزار بازنشسته صندوق فولاد 200 میلیارد تومان از سهم کارگر و کارفرما تأمین شده و دو هزار میلیارد تومان از بودجه دولت برای سامان دادن به این تعداد خانوار تعلق می‌گیرد، ادامه داد: این در حالی است که برای پنج هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حدود پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و دولت نمی‌تواند در این زمینه اقدام چشمگیری کند.
معاون وزیر تعاون با اشاره به وجود 16 صندوق کوچک در کشور که با بحران مواجهند، گفت: این مسأله علل متفاوت دارد؛ سازمان تأمین اجتماعی کمک زیادی دریافت نمی‌کند. در این سازمان از هر پنج نفر تحت پوشش تنها یک نفر کار می‌کند و در صندوق بازنشستگی کشوری نیز به ازای هر مستمری بگیر 0.9 نفر کار می‌کند.

** پایگاه اطلاعات ایرانیان
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل پایگاه اطلاعات ایرانیان بر اساس قانون ساختار نظام جامع، گفت: از طریق این پایگاه موفق شدیم اطلاعات ثبتی هموطنان (به جز حساب‌های بانکی که توسط رییس جمهوری حریم خصوصی اعلام شد) اطلاعات ثبتی با توجه به کد ملی افراد را در اختیار داشته باشیم.
وی افزود: این پایگاه به ما امکان می‌دهد مسایل اجتماعی را در حد کد پستی رد یابی کنیم و بدانیم وضع فقر و وضع اقتصادی اجتماعی خانوار‌ها چگونه است.

** توزیع فقر
میدری با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها، توزیع نابرابر درآمد و فقر با چند شکاف مهم در ایران همپوشانی دارد، تصریح کرد: جمعیتی که در مناطق مرزی زندگی می کنند بیشترین بار فقر را تحمل می‌کنند. در این مناطق همچنین اقوام گوناگون با مذاهب مختلف زیست می کنند که باید در سیاست گذاری لحاظ شوند.
معاون رفاه وزیر تعاون با بیان آنکه رابطه مستقیمی میان جنس سرپرست خانوار و سن با موضوع فقر وجود دارد، گفت: زنان و سالمندان بیشتر در معرض فقر قرار دارند.

** خودکشی
میدری با اشاره به اینکه بحث خودکشی و فقر را در استان ایلام به تفکیک شهرستان مشخص کردیم، گفت: بررسی ‌ها نشان داد که 130 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که در این میان استان سیستان و بلوچستان با داشتن یک سی و پنجم جمعیت کشور، یک هفتم کودکان بازمانده از تحصیل را در خود جای داده است.
وی گفت: همچنین 30 درصد از مردم سیستان و بلوچستان از بیمه بازنشستگی بهره مند هستند که این موضوع نشان می‌دهد احتمال فقر در دوران سالمندی در سیستان و بلوچستان بیشتر است.
میدری با بیان اینکه از 23 میلیون نفر شاغل در مشاغل آزاد هفت میلیون نفر بیمه بازنشستگی ندارند(مشاغل غیر رسمی)، گفت: این موضوع نشانگر آن است که این افراد در سنین بازنشستگی با فقر بیشتری روبرو خواهند شد.
وی تأکید کرد: دوران پولداری دولت‌ها به پایان رسیده است. برای کنترل فقر نیاز به بودجه داریم.

** سهم بودجه های رفاهی
معاون رفاه وزیر تعاون اضافه کرد: از 300 هزار میلیارد تومان بودجه رفاهی دولت، 42 هزار میلیارد تومان سهم یارانه نقدی، 11 میلیارد تومان بنیاد شهید، 3800 میلیارد به کمیته امداد، 1800 میلیارد تومان به بهزیستی و به موارد دیگر تعلق گرفت.

** بانکها
وی، مسأله صندوق های بازنشستگی، نظام بانکی، محیط زیست و بحران آب را بغرنج خواند و افزود: هم اکنون به دلیل سیاست های نادرست گذشته در بانکها 20 درصد سوخت پول داریم.
معاون وزیر تعاون با یادآوری اینکه در حالی که بانک‌ها باید 80 درصد سپرده خود را وام بدهند در دولت گذشته به 105 درصد سپرده‌ها وام داده شد، افزود: قدرت وام دهی بانک‌ها در زمان حاضر بشدت از بین رفته است.

** بازنشستگی پیش از موعد
وی با تأکید بر اینکه «باید برای کارگران معدن بازنشستگی پیش از موعد ایجاد کنیم» ادامه داد: متأسفانه هر گروهی برای این نوع بازنشستگی چانه‌زنی کرد و توانست از این مزایا بهره مند شود به نحوی که در زمان حاضر در برخی استان‌ها 40 درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی دارای بازنشستگی پیش از موعد هستند.
وی ادامه داد: امروز سرمایه صندوق‌ها سودآور نبوده زیرا آنها تحت فشار سیاسی ناچار به اقداماتی بودند از جمله اینکه کارخانه را در منطقه فاقد منطقه سودآوری بنا کنند. ما مقررات اشتباهی داریم که سرمایه گذاری را محدود کرده یا سن بازنشستگی را پایین آورده است.
میدری با تصریح کرد که اگر دولت بخواهد سن بازنشستگی را به 60 سال برساند، مرگ سیاسی خود را رقم زده است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=102484
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه