میهن صنعت :

حکیمی: جلوگیری از واردات کالاهای خارجی جلوی رقابت در صنایع داخلی را می‌گیرد

میهن صنعت : یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل مشابه آنها تولید می‌شود شاید برای حمایت از یک صنعت به صورت مقطعی مفید باشد اما در بلندمدت پاسخگو نیست.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عطاءالله حکیمی در گفت‌وگو ایسنا، اظهار کرد: جلوگیری از واردات کالاهای خارجی برای حمایت از تولید داخل اگرچه محاسنی دارد اما معایب اساسی هم در آن به چشم می‌خورد همان‌گونه که ما سالهاست به بهانه اشتغال جلوی واردات خودرو با قیمت مناسب را گرفته‌ایم اما اصلا شاهد افزایش کیفیت در صنعت خودرو نبوده‌ایم، بلکه کیفیت خودرو روز به روز کاهش یافته است.

 

وی با تاکید بر لزوم تغییر زیرساخت‌های اساسی و استراتژی‌های اقتصادی کشور افزود: اگر برای تولید‌کنندگان شرایطی فراهم کنیم که بتوانند با کالاهای خارجی رقابت کنند قطعا موفق است اما اگر مبنای کار ما فقط برای تولید در داخل باشد این کافی نیست، بلکه باید شرایطی فراهم شود که کالاهای باکیفیت در عرصه جهانی تولید کنیم تا بتوانیم بگوییم اقتصاد ما به سمت رشد و توسعه می‌رود.

 

نماینده مردم رودبار در مجلس یادآور شد: کشور امارات در همسایگی ما در عین بازکردن درهای اقتصادی‌اش همزمان در راستای تولید و صنعت سرمایه‌گذاری و ایجاد رقابت می‌کند یا کشور کره جنوبی که صنعت خودروسازی‌اش را 30 سال پیش همزمان با ایران‌خودرو راه‌اندازی کرده، امروز خودروهایی با استاندارد جهانی تولید می‌کند و موفق است.

 

حکیمی با بیان اینکه مخالف سیاست‌های درهای بسته است، اضافه کرد: من معتقدم جلوگیری از واردات به جز شرایط خاص و مقاطع کوتاه جلوی ورود علم، تکنولوژی و دانش رامی‌گیرد و باعث می‌شود رقابت اتفاق نیفتد همچنان که می‌بینیم امروز خودروسازان ما مرتب قیمت‌هایشان را بالا می‌برند زیرا ما اجازه نداده‌ایم خودروساز خارجی وارد شود، لذا رقابتی وجود ندارد بنابراین کیفیت افت کرده است.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اعمال اصلاحات اساسی در اقتصاد تاکید کرد: امروز سرمایه‌گذار داخلی ما سرمایه‌اش را از کشور خارج می‌کند و در کشور دیگری در راستای تولید سرمایه‌گذاری می‌کند و چه بسا همان کالا را به ایران صادر کند چرا ما نباید این شرایط را در داخل فراهم کنیم البته این کار نیاز به تغییر راهبردها و سیاست‌ها دارد.

 

وی با بیان اینکه شرایط فعلی شرایط مناسبی برای تولید‌کنندگان داخلی نیست، ادامه داد: سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت برای ترغیب تولید‌کنندگان اصلا کافی نیست و طبیعی است وقتی حتی تولیدکننده روی چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند تا زمانی که سود کافی نبرده، امکان ندارد آن بخش از تولید رونق پیدا کند.

 

حکیمی بابیان اینکه امروز بخش دلالی و واسطه‌گری در کشور سود بیشتری دارد، افزود: متاسفانه نقدینگی کشور کاملا در اختیار این بخش است و می‌بینیم که وقتی ناگهان قیمت سکه افزایش می‌یابد سیل متقاضی به این سمت سرازیر می‌شود بر اساس آخرین آمار اعلام شده 350 تا 450 هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی تخمین زده شده که اگر بتوان حداقل 50 درصد این مبلغ را به سمت تولید سرازیر کرد، اتفاق خوبی می‌افتد.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید امکانات و اختیارات ویژه‌ای را به تولید‌گران در جهت حمایت از آنها بدهد، افزود: اگر تولید‌کننده اطمینان داشته باشد تولید یک کالا برایش سود ایجاد می‌کند قطعا روی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد به شرط اینکه دولت شرایط را برای او مهیا کند و کاری کند که هزینه‌های تولید برای تولیدکننده پایین بیاید تا ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد شود.

 

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قاعدتا باید با توجه به توانمندی‌های بالقوه هر استان برای آن برنامه‌ریزی کرد و صنایع خاصی را برای آنجا تعریف کرد اما متاسفانه مثلا می‌بینیم که امروز صنعت کاشی در تمام کشور به قدری زیاد شده که دیگر توجیه ندارد و این نشان می‌دهد برنامه‌ریزی جامع و کلانی نیست که بشود بر روی بحث‌های مختلف تولید و صنعت تمرکز کافی داشت.

 

وی اضافه کرد: اگر در برخی مناطق اعلام شود که مالیات از تولید‌گران اخذ نمی‌شود یا با تخفیف ویژه اخذ می‌شود و یا حتی برای سهمی که باید به تامین‌اجتماعی پرداخت شود تخفیفاتی قائل شوند مشوقی برای تولید‌کننده خواهد بود در حال حاضر 200 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که رقم سنگینی است در حالی که می‌شود به جای اینکه این همه معوقه ایجاد شود در برخی مناطق محروم با بهره صفردرصد تسهیلات بدهیم.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاست‌های تشویقی دولت سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و صنعتی ترغیب می‌کند، اظهار کرد: ما تاکنون به ندرت موفق شده‌ایم سرمایه‌گذار واقعی جذب کنیم در حالی که اگر شرایط مناسبی ایجاد شود آنها خودشان به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند.

 

حکیمی در پایان اظهارکرد: ما باید برای جلوگیری از دلالی و واسطه‌گری سیاست‌ها و برنامه‌ها را عوض کنیم اگر شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی احساس کند سرمایه‌گذاری در صنایع و تولید سوددهی دارد سرمایه را به این سمت سرازیر می‌کنند البته همه اینها به شرطی اتفاق می‌افتد که بتوان با شرایط موجود کشور فرمول و راهبردی برای حمایت از تولید ارائه کرد.

 


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17243
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه