میهن صنعت :

خاطره‌بازی هنرمندان با «پیکان، خودرو ملی»

میهن صنعت :‌ نمایشگاهی از آثار متنوع هنرمندان با محوریت اتومبیل پیکان در گالری آن گشایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مدیر گالری آن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ برپایی این نمایشگاه گفت: از هنرمندان خواستیم تا کارهای متنوعی را مطابق با هنر و سلیقه‌ی خود روی کاپوت پیکان انجام دهند. در نهایت مجموعه‌ی بسیار متنوعی از کارهای فیگوراتیو، ویدئو آرت، حجم، چیدمان و نقاشی جمع‌آوری و برای نمایش در گالری آماده شد.

نیساری افزود: علاوه بر این، نمایش مدارک تاریخی مربوط به خودرو پیکان و دو فیلم از کامران شیردل، از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است. یکی از این فیلم‌ها مربوط به آغاز ساخت اتومبیل پیکان در کارخانه‌ی ایران خودرو است و دیگری فیلم «تولدت مبارک» که موسیقی آن بعدها برای ایرانی‌ها به یکی از خاطره‌انگیزترین موسیقی‌های جشن تولدها تبدیل شد.

او درباره‌ی هدف برگزاری نمایشگاهی هنری با محوریت اتومبیل پیکان اظهار کرد: پیکان اتومبیل ملی نبود، اما با ورود به ایران تبدیل به خودرو ملی شد و در 40 سال تولید خود تبدیل به یکی از نمادهای زندگی ایرانی شد و با فرهنگ و سبک زندگی مردم عجین بود. پیکان به نوعی تبدیل به یکی از نوستالوژی‌های نسل گذشته شده است.

نیساری ادامه داد: تولید این خودرو را در سال 84 به بهانه‌ی آلودگی محیط زیست برای همیشه متوقف کردند و آخرین پیکان تولید شده را به موزه فرستادند. این اقدام به عنوان مشتی از خروار، نمونه‌ای از کارهایی است که در چند سال گذشته انجام شده و در مواردی چون از بین بردن معماری‌های خاطره‌انگیز هم دیده شده است. درست است که برخی از این موارد با زندگی مدرن امروز همخوانی ندارند، اما دلیل خوبی برای کنار گذاشتن آن‌ها نیست.

او همچنین گفت: برگزاری این نمایشگاه تلنگری است برای کسانی که نمادهای زیبا و دوست‌داشتنی زندگی ایرانی را نادیده می‌گیرند؛ در حالی که این نمادها به بخشی از فرهنگ مردم و کشور ایران تبدیل شده است.

مدیر گالری آن درباره‌ی معیار انتخاب هنرمندان برای حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: از هنرمندان جاافتاده و جوان برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم که در نهایت جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف مانند مجسمه‌سازی، عکاسی، نقاشی و موسیقی انتخاب شدند و آثار متفاوت و متنوعی را برای برپایی این نمایشگاه عرضه کردند.

از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه می‌توان به فریدون آو، شاهین آرمین، محمدامین آقایی، نازگل انصاری‌نیا، محمود بخشی، پرهام تقی‌اف، سهند حسامیان، محسن جمالی نیک، درویش فخر، بهنام کامرانی، کوروش گلناری، افشین ناقونی و کاوه نجم‌آبادی اشاره کرد.

گالری آن به آدرس تهران، ونک، خیابان سئول، شماره 40 از پنجم تا 17 مهر ماه میزبان علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه «پیکان، خودرو ملی» است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25728
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه