«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

خام فروشی، بلای جان صنعت چرم ایران

صنعت چرم از دیرباز در ایران وجود داشته اما علیرغم سابقه طولانی، توسعه چشمگیری نداشته و به درستی از ظرفیت های آن در رونق اقتصادی استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صنعت چرم از دیرباز در ایران وجود داشته اما علیرغم سابقه طولانی، توسعه چشمگیری نداشته و به درستی از ظرفیت های آن در رونق اقتصادی استفاده نشده است.

عوامل زیادی برای عدم پیشرفت این صنعت کهن از سوی کارشناسان مطرح شده اما به نظر می رسد که بازهم خام فروشی بلای جان این صنعت شده است.

خام فروشی به معنای فروش به طور مستقیم وبدون تبدیل به کالاهای مشتق شده است که در واقع خام فروشی نفت در راس آن ها قرار دارد.

صنعت چرم همانند صنعت نفت گرفتار خام فروشی شده و به همین دلیل است که تاثیری چندانی در سودآوری و توسعه اقتصادی نداشته است.

عدم ایجاد اشتغالزایی و ارزش افزوده از معایب اصلی صادرات پوست خام است که با تبدیل آن به محصول چرمی اشتغالزایی چند برابر می شود.

‌امیر هنرپور، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران در این خصوص عنوان کرد:صنعت چرم اشتغال محور بوده و در عین حال از ارزش افزوده بسیاربالایی برخوردار است که متاسفانه در اثر صادرات سالامبور از دست می‌رود.

لازم به ذکر است که سالامبور پوست بدون مو و پشم است که به منظور نگهداری طولانی مدت، موادی به آن افزوده می‌شود.

براساس گزارشات منتشرشده، حدود 83 درصد از کل جلد پوست گوسفندی تولید شده در سال 96 به صورت سالامبور صادر می شود.

وی در ادامه افزود، صادرات چرم به صورت محصولاتی نظیر کیف و کفش سود قابل توجهی نسبت به صادرات چرم خام دارد و تحقق این امر نیازمند برنامه طولانی مدت است.

اقتصاد ایران سالیان درازی است که تحت تحریم های امریکا قرار دارد که با اعمال تحریم های مجدد در سال گذشته، مشکلات تازه ای گریبان گیر اقتصاد کشورمان شده که علیرغم این موضوع، در برخی از موارد منجر شده تا توانمندتر شویم.

محمدحسین برخوردار، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بارها بر تولید محصولاتی باارزش افزوده به جای صادرات مواد خام اشاره کرده و خاطرنشان کرد که یکی از راه های دورزدن تحریم های آمریکا، حذف خام فروشی است.

انتخاب شعار "رونق تولید" برای سال 98 از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت این موضوع در توسعه اقتصادی بوده و در واقع تنها راه برون رفت از مشکلات معشیتی مردم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=174734
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه