میهن صنعت :

خبرگزاری فرانسه: روزنه اميدي براي نتیجه‌بخش بودن نشست ژنو مشاهده می‌شود

میهن صنعت :‌ خبرگزاري فرانسه در گزارشي از ژنو نوشت: بن‌بست هسته‌اي ايران با غرب يک دهه طول کشيده است،‌ اما در پي پيشنهاد ماه گذشته ايران در ژنو، روزنه اميدي براي پايان دادن به اين موضوع مشاهده مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پيشنهاد ایران در نشست ماه گذشته در ژنو، زمينه را براي برگزاري نشستي ديگر در ژنو در روزهاي پنجشنبه و جمعه( هفتم و هشتم نوامبر) فراهم کرد.

در زير مسائل پيرامون مناقشه هسته‌اي ايران  بررسي مي شود:
گروه 1+5 خواستار کسب امتياز از ايران است. امتيازهاي درخواستي گروه پنج به علاوه يک عبارتند از:
– برچيدن تاسيسات هسته‌اي فردو
– تعليق غني‌سازي اورانيوم.
– رسيدگي به بقيه اورانيوم غني شده 20 درصدي ايران و تبديل آن به ماده سوختني

وندي شرمن، مذاکره کننده اصلي هسته اي آمريکا اوايل اين هفته پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي را جلوگيري از پيشرفت بيشتر برنامه هسته‌اي ايران همزمان با تلاش مذاکره‌کنندگان براي دستيابي به توافقي فراگير دانست.

وي گفت واشنگتن آماده پيشنهاد کاهش بسيار محدود و بازگشت‌پذير تحريم‌ها است. اما تحريم‌هاي بخش نفت و بانکي به قوت خود باقي خواهد ماند، چرا که ما به اين تحريم ها براي توافقنامه‌اي فراگير نياز داريم، نه براي برداشتن گام نخست.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌دهد: از زمان انتصاب حسن روحاني به سمت رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن که قول داد مناقشه هسته‌اي را حل‌وفصل کند و تحريم‌ها را از طريق تعامل سازنده بردارد، وضعيت تغيير کرده است.

پيشنهادي که مذاکره‌کنندگان روحاني روي ميز مذاکرات قرار دادند، همچنان محرمانه است. اما بنا بر اعلام مقامات ايراني ، اين پيشنهاد نخستين و آخرين گامي را که ايران اميدوار است به ترتيب ظرف سه ماه ، و يک سال اجرا شوند را ترسيم کرده است.

ايران معتقد است با توجه به اينکه هر دو طرف مذاکره بايد زمينه را براي پيشرفت فراهم کنند، تحريم‌ها بايد در طول مسير مذاکرات به تدريج کاهش يابد، اما مقامات ايراني گفته اند فردو يک "خط قرمز" محسوب مي‌شود.

براساس این گزارش، گروه 1+5 نيز خواستار بازرسي‌هاي سختگيرانه‌تري است که براساس آن مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بتوانند دسترسي سريع‌تري به همه تاسيسات هسته‌اي اعلام شده ايران داشته باشند. آنها همچنين خواهان بازرسي از تاسيسات غيرهسته‌اي هستند، از جمله  کارخانه آب سنگين در اراک.

مجلس نمايندگان آمريکا پيش‌نويس تحريم‌هاي جديد اين کشور را که بخش خودروسازي و ذخاير ارزي ايران را هدف قرار مي دهد ماه ژوييه تصويب کرد.
 
اما سنا اعلام کرد اگر ايران فوراً غني‌سازي اورانيوم را متوقف کند، تحريم‌هاي جديد را اجرا نخواهد کرد. کاخ سفيد در تلاش است آنها را متقاعد کند تا تحريم‌هاي جديد را دست‌کم در حال حاضر به تعويق اندازند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29844
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه